Suflul distructiv al crizei a măturat piaţa, victimele falimentelor au fost îngropate, supravieţuitorii se pregătesc de contraofensivă.

După doi ani de blocaj, marii comercianţi anunţă investiţii masive, astfel că mall-urile se pregătesc pentru ziua în care puterea de cumpărare va reîncepe să crească...

Se mişcă piaţa

07 Iacob.jpgMarile firme fac primele mişcări pe piaţă. "Pentru prima dată în ultimii doi ani investitorii au început demersuri pentru autorizarea unor lucrări de extindere a construcţiilor existente sau chiar a unor construcţii noi", spune Lucia Iacob (foto), arhitectul şef al Oradiei.

În ultimul an au cerut extinderea firme consacrate, ca Lotus Center şi Era Shopping Park. La fel, milionarul Gabriel Popoviciu a cerut reglementarea căilor de acces la fostul complex Tiago, care va fi relansat în toamnă sub brandul Oradea Shopping City, iar grupul Oasis pregăteşte construirea unui mall în buricul târgului, pe terenul fostei întreprinderi Înfrăţirea.

Ofensiva mall-urilor care promit posibilităţi variate de shopping şi de petrecere a timpului liber în cinematografe, discoteci şi săli de sport e dublată de un val de magazine care îşi anunţă intrarea în Oradea.

Primăria a eliberat autorizaţii de construire pentru viitorul magazin Dedeman (situat pe Calea Aradului, între Era Shopping Park şi Bricostore), pentru un magazin Baumax (în zona Ogorului, lângă Real), pentru un al doilea magazin Kaufland (în Nufărul) şi pentru primul magazin Lidl (în locul fostei fabrici Exmob din Tudor Vladimirescu). Şi exemplele pot continua...

Mai mare, mai tare...

Cele mai aprigi bătălii se anunţă pe piaţa mall-urilor. Nume consacrate ca Era Shopping Park şi Lotus Center se află în plină campanie de extindere. "Nu pot da cifre exacte, dar ambele companii îşi doresc să deţină cea mai mare suprafaţă construită, lucru care le-ar putea influenţa poziţia pe piaţă", spune Lucia Iacob.

Conform proiectului, Era Shopping Park urmează să ajungă la 78.000 metri pătraţi. Cum Lotus Center a pornit în primăvară campania de mărire de la 60.000 mp, câştigătorul competiţiei va fi stabilit în toamnă, la inaugurare.

Războiul titanilor

Din raţiuni strategice, reprezentanţii firmelor se feresc să facă publice numele brandurilor care vor fi găzduite în noile galerii comerciale, dar anunţă că vor oferi noi posibilităţi de petrecere a timpului liber.

Era Shopping Park mizează pe un centru comercial cu peste 110 magazine, sală de cinema, restaurante, cafenele, piste de bowling, casino şi jocuri mecanice. La rându-i, Lotus Center pregăteşte creşterea numărului de spaţii comerciale prin mutarea sectorului de divertisment şi food la etajul clădirii unde au loc acum lucrările de extindere. Acolo vor funcţiona cafenele şi restaurante, un cazino, o sală de jocuri şi una de bowling cu 12 piste. Despărţite de zona comercială, vor avea avantajul de a putea funcţiona cu program prelungit sau chiar non-stop.

Sub presiunea concurenţei

Noii sosiţi - Oradea Shopping City, dezvoltat pe infrastructura Tiago, şi Prima Shopping Center, pe fosta întreprindere Înfrăţirea - vor fi forţaţi să mărească oferta de divertisment.

Principalul punct de atracţie al fostului Tiago vor fi cele şase săli de cinema cu proiecţie 3 D, un centru de bowling cu 8 piste profesionale, sală de biliard şi altele. Oferta Prima Shopping Center e încă în lucru. După toate probabilităţile, galeria comercială a acestuia va include branduri precum Kaufland, Lidl, magazine de confecţii, saloane de beauty şi wellness. Proiectul mai prevede construcţia unui hotel şi a unei clădiri de birouri, dar varianta finală n-a fost încă făcută publică. Oricare ar fi, aceasta va trebui să se adapteze la standardele concurenţei, care se anunţă înalte. Aşa că, după ani de letargie, din toamnă cârcotaşii nu vor mai putea vorbi despre Oradea ca despre un oraş fără posibilităţi de distracţie. Doar bani să fie...


ATAC PE CORSO
Vremea băcanilor

08 Dan Octavian_1.jpgDezvoltarea mall-urilor va avea un impact major asupra comerţului local. "Investiţiile masive lansate acum arată că, deşi criza încă nu a trecut, retailerii se aşteaptă la o revitalizare a consumului prin creşterea puterii de cumpărare a populaţiei în următorii trei ani", spune Dan Octavian (foto), directorul Asociaţiei Firmelor Bihorene.

Consultantul afirmă că primele efecte se vor vedea în cifra de afaceri a magazinelor. "Prin puternica ofertă de divertisment, mall-urile vor fi un concurent serios îndeosebi pentru zona pietonală a străzii Republicii. Majoritatea clienţilor de pe Corso se vor muta aici, pentru că posibilităţile de distracţie vor fi mai variate", spune Dan Octavian.

În plus, promoţiile firmelor mari vor atrage tot mai mulţi clienţi în detrimentul ABC-urilor de cartier. "La fel ca în Occident, la magazinul din colţul străzii vor apela doar pensionarii care nu se pot deplasa la hypermarket şi cei care ies din casă după o pâine", prezice consultantul. Scăderea vânzărilor va determina patronii ABC-urilor fie să tragă obloanele, fie să renunţe la personal şi să vândă în magazin împreună cu ceilalţi membri ai familiei.