Dacă ar fi ştiut ce război vor provoca ridicând din Parcul Traian, pe 26 mai, chiar maşina subprefectului Cristian Bitea, angajaţii Serviciului Parcări probabil s-ar fi gândit de două ori înainte să pună hamurile pe ea. Dar de unde să ştie?

În vreme ce jeep-ul demnitarului e şi acum reţinut în parcarea din strada Tudor Vladimirescu, ordinul prin care primarul Ilie Bolojan transforma luna trecută peste 700 de parcări din centrul oraşului în locuri cu staţionare de scurtă durată a fost suspendat de Prefectură. Şi n-ar fi exclus să fie doar începutul unui război...

"Se suspendă!"

04_Cristian_Bitea_bihoreanul.jpgVestea a căzut pe nepregătite. Mesajul a fost transmis joia trecută redacţiilor locale, iar municipalităţii i-a fost comunicat oficial a doua zi. Semnat de subprefectul Cristian Bitea (foto), prefectul Claudiu Pop fiind în concediu, documentul e scurt şi fără înflorituri. "Instituţia Prefectului a atacat în contencios administrativ Dispoziţia  primarului municipiului Oradea numărul 1.185 din 23 mai 2014 privind amenajarea unor locuri de parcare de scurtă durată, maxim 2 ore, pe bază de tichet de parcare, aceasta fiind emisă cu încălcarea dispoziţiilor legale", se menţionează în informarea Prefecturii.

Comunicatul nu lasă loc de interpretări. "Potrivit legii, actul atacat de prefect se suspendă de drept şi nu mai produce efecte juridice". Altfel spus, cele 704 locuri de parcare recent marcate cu galben în Parcul Traian şi pe străzile Aurel Lazăr, Dunărea, George Enescu, Libertăţii, Magheru, Republicii, Roman Ciorogariu şi Corneliu Coposu vor redeveni parcări "albe", cu durată nelimitată. Şoferii îşi vor putea lăsa maşinile aici, fără emoţii, mai mult de 2 ore, fie că au abonamente, fie că îşi iau doar tichete pentru parcare.

Au fost desfiinţate...

04_Ilie_Bolojan_bihoreanul_2.jpgIeşirea Instituţiei Prefectului a fost cu atât mai surprinzătoare cu cât reprezintă o formă neobişnuită de comunicare între instituţii. Potrivit cutumei, când Prefectura are dubii faţă de un normativ al municipalităţii, îl returnează spre clarificare. "Există o procedură prealabilă conform căreia Instituţia Prefectului ne cere lămuriri şi, doar dacă acestea nu sunt suficient de convingătoare, se adresează instanţei", explică primarul Ilie Bolojan (foto).

Totuşi, la sfârşitul săptămânii trecute, edilul nici măcar nu ştia pentru ce i-a fost anulat ordinul. Iar subalternii săi nici atât. "Am primit o informare cu privire la suspendarea dispoziţiei primarului pentru a lua măsurile ce se impun şi atât. Motivele le vom afla la prima înfăţişare a procesului", spune Cristian Beltechi, şeful Administraţiei Imobiliare Oradea, instituţia care gestionează parcările publice. Directorul zice că începând de vineri pe cele 704 parcări galbene nu s-a mai dat nicio amendă pentru depăşirea duratei de 2 ore şi urmează să fie revopsite în alb.

Culmea, până şi subprefectul a refuzat să spună motivul suspendării dispoziţiei primarului. "Am remis un comunicat de presă pentru a informa populaţia că aceasta nu se mai aplică, restul rămâne să se judece în instanţă", spune Bitea. Potrivit funcţionarului, municipalitatea se află într-o poziţie incomodă. "În acest moment se derulează un control extins de legalitate care vizează mai multe dispoziţii şi acte referitoare la parcări", a spus subprefectul, omiţând să precizeze cauzele subitului interes faţă de acest subiect.

Jeep-ul de război

BIHOREANUL a aflat că războiul dintre Prefectură şi Primărie n-ar fi izbucnit dacă angajaţii Serviciului Parcări din cadrul AIO nu l-ar fi amendat pe tânărul subprefect. Bitea are de plătit o amendă de 400 lei pentru că pe 26 mai, a doua zi după alegerile europarlamentare, a parcat neregulamentar în intersecţia din Parcul Traian, pe spaţiul haşurat de lângă trecerea pentru pietoni din apropierea Prefecturii, iar un echipaj i-a ridicat bolidul Subaru fără a fi impresionat de ecusonul "Prefectura" lăsat pe bord.

După o noapte petrecută aproape în întregime la birou, măsura l-a enervat pe subprefect cu atât mai mult cu cât dimineaţă nu a găsit niciun loc liber în vecinătatea instituţiei. Parcarea era ocupată de maşinile reprezentanţilor secţiilor de votare veniţi să predea sacii cu voturile la Prefectură. Prins cu raportările la Bucureşti, Bitea n-a putut nici măcar să iasă din birou să îşi revendice jeep-ul înainte de a fi urcat pe platformă, caz în care ar fi scăpat cu doar jumătate din taxa de ridicare.

Mai târziu, potrivit surselor BIHOREANULUI, subprefectul a încercat să îşi recupereze maşina dusă în parcarea din strada Tudor Vladimirescu, invocând situaţia de forţă majoră, dar angajaţii AIO n-au fost convinşi de funcţia sa. Mai mult, inclusiv primarul Ilie Bolojan i-ar fi dat de înţeles subprefectului că nu îi poate anula amenda, spunându-i, în stilul propriu, că "legea este lege pentru toţi". Atins la orgoliu, Bitea a ridicat mănuşa. Şi s-a pus să verifice dacă Primăria, atunci când trasează parcări, este pe lege. Şi-a cam găsit că nu...

8 ani de parcări ilegale

Potrivit acţiunii în contencios înregistrate joia trecută la Tribunalul Bihor, obţinute de BIHOREANUL, locurile de parcare de scurtă durată înfiinţate luna trecută nu au niciun temei legal deoarece nu corespund celor enumerate în anexa regulamentului de parcări aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 640 din 2006. Suplimentarea locurilor cu durata limitată trebuia făcută, aşadar, tot prin HCL, lucru care nu s-a întâmplat.

Mai mult, toate parcările înfiinţate în ultimii opt ani prin dispoziţie de primar, sub pretextul operativităţii, ar putea fi declarate ilegale. Regulamentul privind serviciile publice instituit în 2004 prin Hotărâre de Guvern prevede că "amenajarea, întreţinerea şi exploatarea locurilor de parcare se vor realiza conform hotărârilor autorităţilor administraţiei publice locale". Altfel spus, doar Consiliul Local ar putea înfiinţa parcări. Iar faptul că CL l-a mandatat pe primar, încă din 2006, să dea dispoziţii în acest sens este, potrivit juriştilor Prefecturii, nul de drept, deoarece echivalează cu o substituire de atribuţii.

"Intervenţia prin acte administrative ale unei autorităţi executive, primarul, este nelegală, deoarece sunt atribuţiuni exclusive ale Consiliului Local", se menţionează în acţiune. De altfel, nici Consiliul Local nu se poate pronunţa oricum, Legea Administraţiei Publice prevăzând că în cazul hotărârilor privind patrimoniul - iar parcările intră în această categorie - decizia se ia cu două treimi din voturile consilierilor, nici măcar nu cu majoritate simplă. Cu atât mai puţin ar fi valabilă, deci, o dispoziţie a unui singur om!

Strâns cu uşa, Bolojan nu prea are de ales: ori renunţă la dispoziţie, îşi promovează parcările prin HCL şi face pace rapid cu Prefectura, ori ţine de decizia luată şi intră într-un război de uzură cu efecte greu de prevăzut, dar în niciun caz comode. Căci dacă pierde procesul, parcările înfiinţate până acum vor fi declarate nelegale. Şi se pune problema în ce temei şi-a permis Primăria să încaseze de la şoferi, ani de zile, milioane de lei...


PARCARE, CAUT CLIENŢI!
De pe carosabil în parcarea supraetajată...

Primarul Ilie Bolojan a dispus limitarea pe maxim 2 ore a 704 locuri de parcare din centrul oraşului pe ideea că un loc va putea fi ocupat, într-o zi, de 4-5 maşini. Asta înseamnă mai mulţi bihoreni deserviţi de instituţiile publice, firmele şi cabinetele avocaţiale sau birourile de executori judecătoreşti ce-şi au sediul în Parcul Traian sau mai mulţi turişti ce pot accede în centrul oraşului cu maşinile.

Măsura a fost luată după darea în folosinţă a parcării supraetajate din spatele Palatului de Justiţie, pentru a lărgi partea pietonală şi a determina angajaţii instituţiilor din centru să se obişnuiască să-şi lase maşinile aici pe timpul programului de lucru. Până la 1 august orădenii vor putea ocupa fără taxe cele 450 locuri ale parcării. După această dată, şoferii vor plăti 1,5 lei pentru ora de staţionare, preţul abonamentului lunar ridicându-se la 130 lei.

Potrivit municipalităţii, şoferii care deţin abonamente de parcare în această zonă valabile pe trei luni sau mai mult le vor putea folosi şi în parcare, fără niciun fel probleme, până la epuizarea perioadei de valabilitate.