Scandal în Consiliul Local! Primarul Ilie Bolojan şi-a ridicat în cap firmele de reclamă prin regulamentul de publicitate adoptat joi de maşina de vot a USL din Consiliul Local, în ciuda opoziţiei celor nouă consilieri ai UDMR şi PDL.

Potrivit normativului, printre multe altele, este interzisă montarea de panouri publicitare pe clădirile aflate în stare de deteriorare, în giraţii, pe spaţii verzi, pe vitrinele clădirilor şi chiar pe stâlpii OTL care până acum încasa chirie de pe urma acestor mijloace de publicitate.

De asemenea, regulamentul interzice alimentarea panourilor cu energie electrică din reţeaua de iluminat public, aşa cum se întâmplă în prezent, şi impune încheierea unui contract cu societatea Electrica. Mai mult, odată cu adoptarea noilor reguli, alimentarea panourilor cu energie electrică urmează să facă exclusiv prin fir subteran, ceea ce înseamnă pentru companiile de profil cheltuieli de timp şi bani disproporţionat de mari raportat la venituri.

Pe propria cheltuială...

În schimb, atunci când au panourile goale, firmele vor fi obligate să facă reclamă cu titlu gratuit proiectelor municipalităţii şi chiar să le confecţioneze materialele publicitare pe propria cheltuială.

La fel de aberant este că, la cererea Primăriei, panourile vor trebui dotate pe cheltuiala firmelor cu ceasuri care afişează data, ora şi temperatura, municipalitatea asumându-şi exclusiv plata energiei electrice consumate de acestea. Cum se va putea calcula strict energia consumată nu se ştie deocamdată.

"Să aşteptăm legea!"

După cum era de aşteptat, prevederile noului regulament au stârnit nemulţumirea firmelor de publicitate care îşi văd existenţa periclitată. Reprezentanţii firmelor Promotion Media, Gotic Media, Art Media şi Communications Media, care au panouri publicitare montate în oraş, au participat la şedinţă însoţiţi de un avocat.

Publicitarii sunt cu atât mai îngrijoraţi cu cât, pe lângă că numărul amplasamentelor se va reduce drastic, municipalitatea le poate demola oricând pe cele existente.

Toate contractele de închiriere au expirat în urmă cu mai bine de un an, iar municipalitatea nu a organizat licitaţie pentru încheierea altora noi, aşteptând adoptarea noului regulament. Normativul orădean a fost adoptat joi deşi implementarea legii care reglementează acest domeniu şi care a stat la baza regulamentului, a fost amânată pentru doi ani.

"Nu am văzut nicăieri în ţară un astfel de regulament. Toată lumea ştie că legea nu are norme de aplicare şi chiar s-a amânat aplicarea ei până în octombrie 2015 tocmai pentru a exista răgazul necesar pentru adoptarea alteia, mai bune", a declarat avocatul Alexandru Enăchescu.

"Va fi licitaţie!"

Intervenţia avocatului nu a impresionat însă Consiliul Local. Primarul Ilie Bolojan a spus că panourile de reclamă din oraş funcţionează în afara unor contracte în baza unui accept de relocaţiune tacită, situaţie care nu mai poate fi acceptată. "Astăzi numărul panourilor este mult mai mare faţă de cerere, multe sunt goale, într-o stare proastă şi amplasate în devălmăşie. Adoptarea unor reguli clare care să ne permită să organizăm licitaţie pe amplasamente undeva în lunile ianuarie - februarie şi adoptarea unui regulament este o necesitate", a spus primarul Ilie Bolojan.

Edilul a arătat că reprezentanţii municipalităţii s-au întâlnit de trei ori cu cei ai firmelor pentru a discuta pe marginea regulamentului. Atât doar că de fiecare dată acesta a fost redactat şi trecut prin Consiliul Local exclusiv în forma dorită de municipalitate.

Reprezentanţii firmelor de reclamă sunt hotărâţi să nu lase lucrurile să rămână aşa. "Vom face toate demersurile legale pentru conciliere, iar în cazul în care nu vom găsi înţelegere, ne vom adresa instanţelor de judecată", a spus Enăchescu.

Şi dat fiind faptul că implementarea legii a fost amânată, nu ar fi exclus ca publicitarii să aibă câştig de cauză...