Consiliul Local Oradea a aprobat joi, cu 19 voturi „pentru” din partea grupurilor PNL și AUR, noul regulament al parcărilor de domiciliu. Reprezentanții UDMR au votat „împotrivă”, în timp ce consilierii locali ai PSD s-au abținut de la vot.

Potrivit normativului adoptat joi, orădenii care lipsesc mai mult de 3 luni de acasă, fiind plecați la muncă în țară sau străinătate, își pierd locul de parcare de domiciliu.

Obligatoriu, reședință permanentă!

„Conform noului regulament, dacă deținătorul unui loc de parcare este plecat de la domiciliu pentru o perioadă mai mare de 3 luni calendaristice consecutive, se interpretează că nu mai are acolo reședință permanentă, iar la solicitarea asociației de proprietari locul de parcare de domiciliu poate fi declarat liber și atribuit altui locatar din bloc”, a declarat BIHOREANULUI șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei Oradea, Lucian Popa.

Deținătorul locului de parcare își poate dovedi statutul de locuitor permanent cu documente precum actul de proprietate asupra apartamentului căruia i-a fost atribuit locul de parcare ori contractul de închiriere al acestuia, dar și cu facturi de utilități (apă, electricitate, gaz sau altele) eliberate pe numele său la adresa respectivă.

„În cazul în care se dovedește că deținătorul locului de parcare nu locuiește permanent la domiciliu, locul de parcare va fi atribuit direct sau prin licitație, în funcție de caz, următorului solicitant. De eliberarea acestuia se va ocupa Poliția Locală Oradea”, a spus Popa.

„Nu este corect”

Adoptat la 15 ani de la primul regulament de parcări de domiciliu din Oradea, noul normativ este menit să facă ordine în acest domeniu. „Regulamentul inițial a fost adoptat în anul 2010. În fiecare an am fost nevoiți să introducem în dezbaterea Consiliului Local noi proceduri care nu erau prevăzute inițial. Acum, am adus regulamentul la zi”, a spus directorul Lucian Popa.

Cadrul general de atribuire a locurilor de parcare de domiciliu a rămas cel cunoscut. Asociațiile de proprietari preiau cererile de locuri de parcare de domiciliu de la membri și le onorează în funcție de cum se eliberează noi parcări. În cazul în care există mai multe solicitări decât locuri disponibile, acestea se atribuie prin licitație cu strigare. Licitația este organizată de către o comisie prezidată de către președintele asociației de proprietari, din care fac parte însă și reprezentanți ai municipalității.

Ca și până acum, locurile se atribuie doar orădenilor care au domiciliu permanent în zonă. Normativul prevede expres că persoanele care nu locuiesc efectiv la adresă nu pot obține un loc de parcare, chiar dacă au domiciliu declarat acolo, că asociațiile de proprietari trebuie să confirme lista persoanelor care locuiesc efectiv, analizând consumul de utilități, și faptul că locuitul temporar în imobil nu este un criteriu suficient pentru a primi un loc de parcare de domiciliu.

„Nu este corect ca o persoană care nu locuiește efectiv acolo să țină un loc de parcare ocupat, în timp ce vecinii nu au unde să își lase mașina”, a argumentat Lucian Popa.

Doar chiriașii înregistrați la ANAF

Noul regulament de parcări de domiciliu a fost creionat să țină cont nu doar de proprietarii de apartamente, ci și de miile de orădeni care locuiesc în chirie și au nevoie de un loc de parcare la domiciliu.

„Chiriașii pot obține un loc de parcare la domiciliu, dar trebuie să îndeplinească câteva condiții: să aibă contractul de închiriere înregistrat la ANAF și să dovedească locuirea permanentă la adresă, nu doar faptul că au acolo reședință temporară”, a explicat directorul DPI.

Pe cale de consecință, proprietarii nu pot solicita locuri de parcare de domiciliu pentru chiriași.

Interdicție cu excepții

La fel ca în normativul inițial, locurile de parcare de domiciliu nu sunt transferabile. Astfel, cumpărătorul unui apartament nu primește automat dreptul asupra parcării de domiciliu care a fost atribuită respectivei locuințe.

Noul regulament prevede, însă, și unele excepții. „Regulamentul prevede că, în cazul în care deținătorul unui loc de parcare de domiciliu încetează din viață, dreptul asupra locului de parcare poate fi transferat unui membru al familiei. Asta, cu condiția ca succesorul să locuiască la acea adresă și să aibă o mașină în proprietate”, a explicat Lucian Popa.

În cazul divorțului, soțul care își păstrează adresa își poate păstra și locul de parcare, chiar dacă acesta nu a figurat pe numele său, cu condiția să dețină un autovehicul.

4 mașini pe un loc de parcare

Noul regulament de parcări de domiciliu nu a fost pe placul consilierilor locali ai UDMR. Liderul de grup, Szabó József, a spus că, inerent, normativul va genera nemulțumiri. „Credeți-mă că o să aveți multe probleme cu asociațiile de proprietari și riveranii!”, a avertizat Szabó.

Pentru municipalitatea orădeană gestionarea locurilor de parcare la domiciliu este o provocare având în vedere că la sfârșitul anului trecut în Oradea existau 118.000 de mașini înmatriculate și doar 27.000 de locuri de parcare de domiciliu. Asta înseamnă peste 4 mașini pe un loc de parcare de domiciliu.

Cea mai mare concurență pe locurile de parcare este în cartierele aglomerate precum Rogerius și Nufărul. Criza locurilor de parcare a făcut ca în unele zone atribuirea parcărilor să se facă prin licitație, iar taxa de închiriere pe un an să ajungă la sume halucinante.

Cel mai scump loc de parcare de domiciliu din Oradea, situat în strada Transilvaniei 46, a fost atribuit pentru o taxă de 6.030 lei pe an, de 38 de ori mai mult decât nivelul minim reglementat al acesteia, de 160 lei pe an.

Vezi mai jos noul regulament de parcări de domiciliu din Oradea:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!