O Directivă aprobată în luna iunie de către Comisia Europeană prelungeşte cu o lună perioada în care compania naţională de transporturi aeriene (Tarom) are suspendate zborurile de la şi înspre Oradea.
Potrivit Directivei 139/2015 a Agenţiei Europene pentru Securitatea Zborurilor, aflată în subordinea CE, toate aeroporturile internaţionale din Europa sunt obligate să amenajeze o zonă de securitate între piste şi terenurile mărginaşe, în cazul Aeroportului din Oradea aceasta urmând să conste într-un "acostament" din beton lat de 3 metri, cu menirea de a mări marja de manevră a piloţilor în eventualitatea unei aterizări forţate sau a pierderii controlului aparatelor în cursul operaţiunilor de aterizare.
Deşi Directiva a intrat în vigoare la mai bine de o jumătate de an după începerea lucrărilor de modernizare a infrastructurii aeroportuare în baza unui proiect aprobat de CE încă din 2012, aplicarea ei a devenit obligatorie, iar implementarea amână reluarea zborurilor regulate.
"Cu câteva săptămâni în urmă a avut loc o întâlnire cu reprezentanţii Agenţiei Europene pentru Securitatea Zborurilor şi ai aeroporturilor din România care se modernizează pe bani europeni, şi am obţinut aprobarea ca toate cheltuielile pentru zona de securitate suplimentară să fie suportate tot din suma aprobată pentru proiectul iniţial, din capitolele de cheltuieli Diverse şi Neprevăzute, astfel că noi nu trebuie să alocăm sume suplimentare. Singura problemă este că Tarom a decis să reia cursele la Oradea după ce vor fi încheiate şi aceste lucrări, adică de luna viitoare", a declarat luni pentru BIHOREANUL Horia Carţiş, directorul de cabinet al preşedintelui Consiliului Judeţean, Cornel Popa.
Conform spuselor lui Carţiş, în prezent lucrările de modernizare prevăzute în proiectul iniţial sunt finalizate "în proporţie de 99%". "Pista veche, lungă de 1.800 metri şi lată de 30 metri, a fost înlocuită cu una lungă de 2.100 metri şi lată de 45 metri, sunt gata şi platformele de îmbarcare-debarcare şi căile de rulare, iar noul sistem de balizaj şi centrala electrică proprie sunt şi ele aproape gata", a mai spus şeful de cabinet al preşedintelui CJ Bihor.
Lucrările, în valoare de 79,9 milioane lei, sunt executate de asocierea firmelor austriece Porr Construct, Teerag şi Asdaq Aktiengesselschaft cu societatea Col Air din Bucureşti şi au ca scop modernizarea infrastructurii Aeroportului din Oradea, veche din 1967, astfel încât aici să poată opera inclusiv aeronave de tip C, mari, care să facă profitabile zborurile internaţionale. Termenul pentru finalizarea şi predarea lucrărilor este 30 octombrie.
În luna mai, când Tarom şi-a suspendat zborurile care leagă Oradea de Bucureşti, termenul prevăzut pentru reluarea acestora era 3 septembrie.