Cinci constructori, fiecare cu propriile excavatoare şi peste 20 de săpaşi, 25 de străzi sparte, câte cel puţin 1 kilometru de canalizaţie tehnică amenajată zilnic... RCS&RDS îşi ia în serios obligaţiile asumate în contractul cu municipalitatea şi vrea să finalizeze până la sfârşitul lui august cei peste 150 kilometri de tubulatură în care vor fi coborâte cablurile de pe faţadele clădirilor.

"Având în vedere viteza cu care înaintează lucrările, nu este exclus ca până la termenul limită să fie realizaţi cam 200 de kilometri de canal tehnic", spune viceprimarul Florin Birta. Asta cu tot deranjul pe care îl implică un şantier generalizat, căci pe alte străzi se lucrează şi la termoficare, şi la apă şi canalizare, şi la tunelul dintre Piaţa Rogerius şi parcarea subterană din zonă...

Sub pământ, adunarea!

Florin Birta, viceprimar OradeaÎn iulie 2014, când Primăria a semnat cu RCS&RDS contractul pentru a amenaja în 24 de luni între 150 şi 200 km de canalizaţie tehnică, termenul părea nerealist. Înţelegerea viza zone aglomerate împânzite de reţele, iar investitorul promitea să lucreze sub trafic, aşa că existau toate probabilităţile ca lucrările să întârzie. Săptămâna trecută, totuşi, operatorul de servicii integrate de telecomunicaţii finalizase deja peste 140 km. "În acest ritm, în câteva zile RCS&RDS îşi îndeplineşte obligaţiile", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Firma a concesionat în urmă cu doi ani de la Primărie 100.000 metri pătraţi de teren pentru a amenaja canalizaţia subterană în care vor fi coborâte toate reţelele electrice şi de telecomunicaţii de pe faţadele clădirilor. Conform înţelegerii, investitorul îşi va recupera din chiria cerută proprietarilor de reţele cele circa 9 milioane euro investite şi redevenţa anuală de 60.000 euro datorată municipalităţii pentru dreptul de folosire a terenului. Aşa că face tot posibilul să termine reţeaua, ca s-o poată închiria pentru a-şi recupera banii...

Front de lucru

Săptămâna trecută, contractorii angajaţi de RCS&RDS lucrau în paralel în mai multe puncte din centrul oraşului şi din cartierele Rogerius şi Ioşia. Până la sfârşitul lunii, au de introdus canalizaţia tehnică pe 25 de artere, începând cu zonele Ferdinand, Libertăţii, Republicii, Roman Ciorogariu şi Iosif Vulcan din zona centrală. În Rogerius vor mai săpa în următoarele două săptămâni pe străzi ca Transilvaniei, Moldovei şi Coposu, iar în Nufărul pe tronsoane din Cantemir, Nufărului şi Morii.

"Lucrările merg repede. RCS&RDS lucrează cu cinci firme, fiecare cu propriile excavatoare şi echipe de 20 de muncitori. Dacă nimereşte în spaţiul verde, unde nu are reţele de deviat, o echipă poate face şi 300 de metri de canalizaţie pe zi", explică un constructor.

Pentru a asigura front de lucru firmelor, investitorul şi-a scos în ultimii doi ani şase autorizaţii de construire. Spre deosebire de municipalitate, Electrocentrale sau Compania de Apă, care îşi autorizează lucrări pe câte o stradă sau tronson de stradă, RCS&RDS a atacat simultan cartiere întregi. În perioada august 2014 - iulie 2015, operatorul de telefonie şi internet şi-a scos autorizaţii pentru zonele Cantemir, Nufărul, Ioşia, Louis Pasteur, Seleuşului, Rogerius şi intercalările între ele. Fiecare autorizaţie vizează, în premieră, zeci de străzi pentru care RCS&RDS a cerut avizul de coexistenţă al operatorilor care deţin reţele în vecinătate.

Cu procurorul pe şanţ

Dar asta nu elimină accidentele. Lucrările de amenajare a canalizaţiei tehnice se desfăşoară cu atâta rapiditate şi în atâtea puncte simultan încât municipalitatea are nevoie de două zile ca să le inventarieze. "Dacă la începutul săptămânii trecute se lucra la capătul dinspre centru al Căii Aradului, vineri muncitorii erau deja la ieşirea din oraş", spune viceprimarul Birta.

Săpăturile nu doar că încurcă traficul, dar mai şi rup din reţelele de canalizare sau cele electrice. "Când ştii că trebuie să dai de o reţea, sapi aproape cu lopăţica. Dacă spargi o conductă, pe lângă amenda de 2.000 lei, plăteşti şi apa scursă, dar dacă rupi un cablu de la Electrica sau STS nu scapi fără 7.000 lei, şi te mai şi trezeşti cu poliţiştii şi procurorii pe marginea şanţului", povesteşte un antreprenor.

Situaţia e cu atât mai complicată cu cât Electrica şi RCS&RDS sunt "la cuţite" de când compania orădeană a atacat piaţa de energie. "Electrica ne face imediat plângere penală, dar la avarii intervine numai după 2-3 ore, ca să ne ridice oamenii în cap", se plânge constructorul. Cu toate acestea, antreprenorii ţin cu dinţii de contractul cu RCS&RDS, pentru că beneficiarul plăteşte bine şi la timp.

Centru sub asediu

Şoferii care îşi mânâncă nervii prinşi în trafic din cauza şanţurilor e bine să ştie că RCS&RDS nu este singurul "vinovat".

Asocierea societăţilor Electromontaj-Elsaco, câştigătoarea licitaţiei pentru înlocuirea a 20 km de reţele de termoficare, are pregătite tot atâtea puncte de lucru. Deocamdată constructorii au atacat doar porţiunea din strada Codrilor, unde au îngopat reţeaua supraterană din faţa Aquapark-ului, şi au închis jumătate din strada Eminescu până la sfârşitul lui august. Ulterior, lucrările vor avansa pe strada Dunării până în Republicii pietonal.

"Nu aveţi unde merge, strada e închisă!", se răstesc muncitorii la şoferii care forţează intrarea venind dinspre strada Ady Endre. În paralel, constructorii mai lucrează pe Constantin Noica şi pregătesc şantierul pentru înlocuirea conductelor din porţiunea delimitată de piaţeta din faţa magazinului Crişul şi strada Dunării, unde se va lărgi trotuarul.

Marius Moş, şef DMPFISpre deosebire de RCS&RDS, asociaţii atacă doar punctele prioritare, unde reţelele sunt mâncate de rugină. "Se mişcă mai greu pentru că lucrează pe banii lor. Conform contractului, Primăria va face primele plăţi anul viitor", spune Marius Moş (foto), şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională.

Şi uite aşa, fie pentru că săpaşii răscolesc de-a valma stradă după stradă, fie pentru că lâncezesc pe marginea unei gropi, traficul e dat peste cap în luna în care ar trebui să fie cel mai relaxat. Pe principiul că, dacă constructorii nu au concediu, nu are nimeni...


AUGUST FIERBINTE
Pe aici nu se trece!

Aproape că nu există cartier din Oradea fără măcar o stradă blocată. În Rogerius, Construcţii Bihor a închis circulaţia tramvaielor până la începerea noului an şcolar pentru a putea construi tunelul care va lega pe sub linii Piaţa Rogerius de parcarea subterană din faţa Spitalului Municipal. "Circulaţia auto va fi reluată abia la sfârşitul lunii octombrie, după finalizarea lucrărilor", spune viceprimarul Florin Birta.

În zona centrală, constructorii au închis străzile Franz Schubert şi Snagovului, din vecinătatea parcării supraterane, pentru lucrări la reţelele de apă şi canalizare, iar în Ioşia sunt pe finalizare lucrările de modernizare a 18 străzi, de la Abraham Lincon şi Argeşului la Sirenei şi Vasile Pârvan.