Ai parcat aiurea, plăteşti! Municipalitatea orădeană va relua activitatea de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar, sistată cu aproape doi ani în urmă.

"Intenţia noastră este să reluăm această activitate din 1 februarie. Vrem să începem cât repede, pentru a pune capăt haosului de acum", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi.

"Se dispune ridicarea..."

Cadou de sărbători, în decembrie executivul Cioloş a aprobat prin Hotărâre de Guvern procedura pentru ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar, fapt ce face posibilă reluarea acestei activităţi după o pauză de un an şi 7 luni. Primarul Ilie Bolojan a retras autospecialele pentru ridicări în garajul OTL pe 26 mai 2015, după ce Înalta Curte a constatat, la sesizarea Avocatului Poporului, că hotărârile prin care consiliile locale din toată ţara au reglementat această activitate sunt lovite de nulitate. Potrivit judecătorilor, consilierii locali îşi depăşeau competenţele adăugând contravenţii şi sancţiuni la OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, substituindu-se Guvernului şi Parlamentului.

Guvernul Cioloş a acoperit golul legislativ în ultima lună de mandat. Conform regulamentului aprobat prin HG-ul din decembrie 2016, un poliţist poate dispune măsura suplimentară a ridicării autovehiculului în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară, în zona de acţiune a indicatorului ori a marcajului "Staţionarea interzisă", pe drumurile publice mai înguste de 6 metri, în dreptul căilor de acces la proprietăţi, în rampe şi pante. Măsura va putea fi luată şi în cazul în care maşina este parcată în zona de acţiune a indicatorului "Staţionarea alternantă" în altă perioadă decât cea permisă sau a indicatorului "Zonă de staţionare cu durată limitată" peste intervalul stabilit.

Începând din februarie

În Oradea, ridicările de maşini vor fi reluate din 1 februarie. Săptămâna trecută, cele trei autospeciale erau deja trimise la revizie, iar conducerea municipalităţii se pregătea să reia instruirea echipajelor care le deservesc. "Modul în care se va desfăşura această activitate va fi stabilit în urma unor consultări între reprezentanţii administraţiei locale, Poliţiei Rutiere şi Poliţiei Locale", spune ofiţerul de presă al Poliţiei Bihor, Ioana Lascău.

Cristian Beltechi, șeful Poliției Locale OradeaÎn principiu, lucrurile sunt clare. Prima autospecială, care va acţiona îndeosebi în zona centrală, va fi deservită de un echipaj condus de un agent al Poliţiei Rutiere, iar celelalte două, care vor ajunge până în cartiere, vor ieşi în teren însoţite de poliţişti locali cu competenţe în domeniu. "Cele trei maşini vor acţiona pe toată raza municipiului, pornind din centru către periferie. Autospecialele vor fi disponibile inclusiv după-amiaza şi în week-end-uri", explică directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi (foto).

"Arest" pe Barcăului...

Ion Șimon, șeful Serviciului Parcări OradeaDispoziţia de ridicare a autovehiculelor va fi dată de poliţiştii care însoţesc echipajele. "Poliţistul stabileşte care autovehicul se ridică şi de ce", spune şeful Serviciului Parcări, Ion Şimon (foto). Maşina nu poate fi ridicată dacă este folosită în acţiuni ori misiuni de urgenţă, dacă în interiorul ei sunt persoane sau dacă proprietarul se prezintă la faţa locului în timpul operaţiunii. În cazul din urmă taxa de 300 lei instituită de municipalitate în 2015 pentru ridicarea şi transportul maşinilor parcate neregulamentar va fi redusă la jumătate. "Maşinile ridicate vor fi transportate pe platforma autospecialei sau pe cărucior la depozitul Primăriei din strada Barcăului 2", zice Şimon.

Spre deosebire de anii anteriori, când maşinile erau depozitate în parcarea din strada Tudor Vladimirescu, de unde proprietarii le puteau recupera mai uşor, din februarie vor fi duse în Ioşia. Motivul? Proprietarul terenului pe care a fost amenajată parcarea din strada Tudor Vladimirescu şi-a manifestat intenţia de a construi un bloc pe amplasament.

Dublă "lovitură"

Depozitul din strada Barcăului, unde contravenienţii vor putea achita taxele aferente, va fi deschis non-stop. Pe lângă taxa de ridicare şi transport, în cuantum de 300 lei, şoferii vor datora 2 lei pe oră pentru depozitarea maşinii, în limita a 48 de ore, ceea ce înseamnă încă maximum 96 lei.

Aceste sancţiuni vor fi dublate şi de amenda aplicată de poliţistul rutierist, ce poate fi de 2-3 puncte amendă pentru oprirea neregulamentară sau 4-5 puncte pentru staţionarea neregulamentară. Cum din 1 februarie, odată cu majorarea salariului minim brut, punctul de amendă va creşte de la 125 lei la 145 lei, amenda minimă va fi de 290 lei, putând urca însă până la 725 lei. Cap la cap, cea mai mică sumă datorată de contravenient, cu taxe cu tot, se va ridica la 592 lei!

Chiar dacă decide să conteste sancţiunea, şoferul îşi va putea recupera maşina doar după achitarea taxelor de transport şi depozitare. În plus, va trebui să demonstreze cu cartea de identitate şi cu talonul maşinii că este deţinătorul de drept. "Cei care după cumpărare au lăsat maşina în acte pe numele vechiului deţinător vor avea probleme, pentru că aceasta poate fi predată numai proprietarului din acte", avertizează şeful Serviciului Parcări.

Fără blocări de roată!

Cum noul regulament adoptat de Guvern nu face nicio referire la imobilizarea autovehiculelor prin blocarea roţilor, poliţiştii locali nu vor putea lua nicio măsură de acest gen. La fel, echipajele nu vor mai răspunde apelurilor făcute de orădenii care îşi găsesc ocupate locurile de parcare rezervate la domiciliu. "Hotărârea de Guvern se referă doar la drumurile publice, aşa că pentru ocuparea fără drept a parcărilor de domiciliu se vor aplica amenzi", spune Şimon. Amenda ce va fi aplicată de poliţiştii locali este de 150 lei şi se reduce la 75 lei în cazul în care contravenientul o achită în 48 de ore.

Prin comparaţie, amenda de 90 lei pentru staţionarea în locurile special amenajate fără plata taxei se reduce la 45 lei dacă este plătită în 48 de ore, dar urcă la 200 lei dacă nu este achitată în 48 de ore de la comunicarea la domiciliu. "Scopul acestor sancţiuni nu este de a aduce venituri la buget, ci de a disciplina conducătorii auto", subliniază şeful Serviciului Parcări.

Cu toate acestea, încasările din amenzi de parcare au crescut de la 1,5 milioane lei în 2014 la 1,6 milioane lei în 2015 şi respectiv la 1,8 milioane lei anul trecut. Şeful Serviciului Parcări pune evoluţia pe seama unui control mai riguros din partea angajaţilor municipalităţii. Care, începând de luna viitoare, va fi derulat inclusiv prin divizia "motorizată" a ridicătorilor de maşini, cu atât mai profitabilă cu cât sunt şoferii mai indisciplinaţi!


ORDINE ÎN PARCĂRI
Parcările pe trotuare, interzise

Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 stabileşte şi modul de amenajare a parcărilor. Conform normativului, nu se pot amenaja parcări pe trotuar la mai puţin de 10 metri de intersecţii, de staţiile mijloacelor de transport în comun sau de trecerile de pietoni. Amenajarea locurilor de parcare pe trotuar este posibilă numai dacă rămâne un culoar de minimum 1 metru pentru circulaţia pietonilor, dacă vehiculele staţionate nu stânjenesc circulaţia pe prima bandă şi dacă accesul autovehiculelor în parcare se face direct din carosabil.

În prezent, multe parcări orădene nu respectă aceste condiţii. Spre exemplu, pe străzi precum Primăriei, Vladimirescu ori Sulyok Istvan există locuri de parcare amenajate chiar în buza trecerilor de pietoni. Pe bv. Dimitrie Cantemir, începând de la intesecţia cu strada Arieşului până la capătul cartierului Nufărul sau pe bv. Dacia de la blocurile Zig-zag până la intersecţia cu strada Carpaţi, majoritatea parcărilor sunt amenajate fără acces direct din carosabil. Ca urmare, pietonii, bicicliştii şi şoferii îşi dispută un spaţiu restrâns, predispus la accidente.

Deşi încalcă legea, Primăria vrea să păstreze aceste locuri. "Ele au fost deja avizate şi nu vor mai fi desfiinţate. Regulamentul nu se aplică retroactiv, ci de acum înainte", susţine şeful Serviciului Parcări, Ion Şimon.