Primarul Florin Birta vrea să dea cartierul Nufărul exemplu pentru Oradea. Proiectul de regenerare urbană a zonei prevede spații verzi, parcări, piste pentru biciclete și tot confortul viețuirii urbane.
„Cartierul Nufărul va fi unul dintre cele mai bine aranjate din oraș”, promitea edilul, la începutul anului. Dar riveranii au acum altă părere...
Să înflorească Nufărul!
Primăria are atrase pentru Nufărul proiecte europene în valoare de 121,5 milioane euro, care cuprind de la trecerea pe încălzirea cu apă geotermală și amenajarea unui centru de cartier în zona McDrive, până la reabilitarea termică a 60 de blocuri și dezvoltarea unei grădini urbane între Parcul Salca și Lotus Center.
„Tot timpul le-am spus oamenilor că nu vom face lucrări acolo până la finalizarea proiectului Nufărul Geotermal, pentru că ar fi anormal ca peste un an sau doi să spargem iar pentru lucrări de termoficare”, spunea în martie primarul Florin Birta (foto).
Pentru a da coerență proiectelor, municipalitatea a comandat arhitecților de la Archistuff Studio un masterplan de regenerare urbană pentru zona de 39,18 hectare, delimitată de străzile Constantin Noica, Nufărului, Morii și Bumbacului din Nufărul 1.
Dezvoltare cu defrișare
Potrivit masterplanului, aprobat în aprilie de Consiliul Local, cartierul cu 5.657 de apartamente, circa 17.000 de locuitori și doar 1.529 de locuri de parcare este aglomerat, înghesuit, prost iluminat și necesită intervenții de amploare.
Masterplanul prevede și amenajarea de spații verzi, construirea unei parcări subterane lângă Colegiul Național Onisifor Ghibu, parcări pe structură ușoară în locul punctelor termice care vor fi demolate prin proiectul Nufărul Geotermal, drumuri, piste pentru biciclete și altele.
Documentul stă la baza unui plan de regenerare urbană, parcă voit complex, supus de municipalitate dezbaterii publice în vara acestui an. În locul unei discuții lămuritoare cu oamenii locului, cu definirea clară a intențiilor municipalității, planul, care a fost supus peste vară dezbaterii publice, abundă în expresii prea tehnice pentru un profan, ca „zonă funcțională” sau „reglementări UTR”, ori prea vagi, ca „dezvoltare durabilă” ori „regenerare urbană”. Iar efectele se văd!
„Primăria vorbește de regenerare urbană, unde eu înțeleg amenajarea de parcuri și alei pietonale, dar propune tăierea a peste 700 de copaci pentru a face drumuri, și anunță în 2023 dezvoltare durabilă, dar folosește în proiect planurile de sistematizare din 1977”, protestează un locuitor al zonei.
Semne de întrebare
Îmbietor pe hârtie, planul de dezvoltare a cartierului are contestatari. Riveranii contactați de BIHOREANUL spun că arhitecții Primăriei ar fi trebuit să facă studii de circulație pentru a vedea de câte parcări și piste pentru biciclete este nevoie și unde, analize ale spațiului verde pentru a decide ce arbori înlocuiesc și cu ce, respectiv o dezbatere publică reală în care să poată pune întrebări și să își spună părerea. „Dacă vii doar cu schițe pe care nu le înțelege nimeni, vor fi tot timpul discuții”, explică un locuitor.
Printre multe altele, oamenii se tem că pistele pentru biciclete sunt prea fragmentate ca să fie practicabile, defrișările pentru amenajarea de drumuri îi va lăsa fără umbră, desființarea celor 14 puncte termice din zonă înainte ca încălzirea pe apă geotermală să își dovedească eficiența va fi prematură, iar cele 14 parcări supraetajate se vor părăgini și vor da zonei aspect de ghetou. „Nu există nicio parcare pe structură ușoară în Oradea, ca să știm cum vor arăta peste câțiva ani”, remarcă o orădeancă.
Oamenii au întrebări punctuale. „Cum se va face accesul la cabinetul medical din blocul QA4 din strada Onisifor Ghibu dacă locurile de parcare din zonă vor fi desființate?”. „De ce nu se expropriază acea fundație dejectă, abandonată, de la intersecția bulevardului Nufărul cu strada Constantin Noica și să se facă o parcare civilizată?”. „Deasupra parcării subterane cu o mie de locuri de lângă Onisifor Ghibu numai zonă verde nu va fi, pentru că nu poți planta arbori pe o clădire”. Și multe altele...
Solicitări în scris...
Deși iritați, orădenii evită să își dea numele. „Dacă reclami, atâta că te expui. Primăria oricum nu te ia în seamă”, argumentează unul dintre ei.
Riveranii dau ca exemplu cazul locuitorilor blocurilor Qb2 și Qb3 din Aleea Onisifor Ghibu. În vară, oamenii au protestat în stradă împotriva intenției municipalității de a tăia 80 de arbori, de la nuc și molid la salcâm și tei, pentru amenajarea unui drum. Pe 18 iulie, la Primărie au fost înregistrate o adresă a locatarilor celor două blocuri și un memoriu al Asociației de Proprietari Onisifor Ghibu. „Vă rugăm să ne clarificați cum a adus un aport benefic sănătății populației și bunei dezvoltări urbane soluția aleasă”, au cerut semnatarii.
Oamenii au mai solicitat, printre altele, studiile din care reiese necesitatea amenajării a 5.823 de parcări prevăzute în proiect, au vrut să știe ce va răsări în locul parcărilor care vor fi mutate în cele supraetajate și au arătat că proiectul nu rezolvă problema zonelor de așteptare pentru tranzitul copiilor de la Ghibu și de la Grădinița cu program prelungit 28. Degeaba...
... dar fără răspuns
Pe 21 august, primarul s-a întâlnit în stradă cu cei de pe Aleea Onisifor Ghibu, însoțit de viceprimarul Marcel Dragoș și de arhitectul-șef, Radu Fortiș (foto). „Vă dau în scris că nu vom face niciun drum”, le-a promis Florin Birta. Dar nu le-a mai dat!
Municipalitatea nu le-a răspuns la întrebări nici după două luni de la cererea scrisă. „Primăria ar fi trebuit să ne răspundă în cel mult 30 de zile”, spune revoltat un locuitor al zonei.
Deși obligați de lege, reprezentanții Primăriei, în frunte cu arhitectul-șef, au ignorat solicitările orădenilor. „Solicitanții vor fi informați că se lucrează la varianta finală a studiului, urmând ca aceasta să fie adoptată în Comisia Municipală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului, după care va urma etapa dezbaterii publice”, a explicat, în numele Direcției de Urbanism, Mirela Macra, consilier în Biroul de presă al Primăriei.
CALEA „RĂZBOIULUI”. Planurile de regenerare urbană a cartierului Nufărul au scos peste vară în stradă locuitorii din Aleea Onisifor Ghibu. Oamenii s-au întâlnit cu primarul Florin Birta pentru a se opune tăierii copacilor, în vederea amenajării unei căi de acces. „Nu se va face niciun drum”, le-a promis Birta. Dar nu le-a răspuns nici până acum la întrebările depuse în scris...
„Vom lua măsuri”
Contactat de BIHOREANUL, primarul Florin Birta s-a declarat surprins de tăcerea instituției pe care o conduce. „Vom vedea care au fost motivele pentru care Primăria nu le-a răspuns orădenilor și vom lua măsurile care se impun”, promite el.
Edilul pare, însă, înclinat din start să își scuze subalternii. „Orădenii din Aleea Onisifor Ghibu, cu care m-am întâlnit, cereau un singur lucru: să nu se facă drumul de legătură printre blocuri. Le-am promis încă de atunci, de față cu presa, că nu se va face. Primăria nu le-a răspuns pentru că, probabil, știa acest lucru”, zice Birta.
Potrivit acestuia, planul de regenerare urbană va fi rediscutat în ședința de joia aceasta a CMUAT. Ulterior, varianta lui finală va fi supusă din nou dezbaterii publice în săptămânile următoare, pentru ca riveranii să își poată formula nedumeririle și să își spună păsurile. Asta nu este, însă, nicio garanție. Experiența a demonstrat că Primăria trece cu vedere sesizările orădenilor, conform principiului că ea știe mai bine...
PE BANII ORĂDENILOR
Piața Nufărul va fi (totuși) parcare
Planul de regenerare urbană din Nufărul este doar unul dintre cazurile în care proiectele Primăriei Oradea, fezabile pe hârtie, sunt contrazise de realitatea din teren.
Un exemplu îl constituie parcarea supraetajată pe care municipalitatea vrea să o construiască pe locul Pieței Nufărul. Deși a închis piața în noiembrie 2022, spre supărarea locuitorilor zonei, Primăria nu a reușit nici până astăzi să atragă parteneri privați pentru construcția ei, așa cum și-a dorit.
„Am organizat de două ori licitație, dar nu s-a prezentat nimeni”, admite primarul Florin Birta, care nu renunță, însă, la proiect. „Am discutat cu colegii să pregătească documentația pentru ridicarea parcării pe bugetul local. Licitația va avea loc anul acesta, iar lucrările vor începe la începutul anului viitor”.
Conform proiectului municipalității, viitoarea parcare, estimată la 26,5 milioane lei fără TVA, va avea demisol, parter, patru etaje și terasă deschisă. La parterul cu o suprafață de 1.713 mp vor funcționa spații comerciale, iar diferența va fi alocată pentru amenajarea a 335 de locuri de parcare.