Începând din 1 iunie, întreprinzătorii de pe Corso, de la cafe-baruri la instituţii bancare, sunt obligaţi să lucreze după un orar de vară între orele 10 – 21. Instituită în toamna anului trecut prin Regulamentul pentru stimularea dezvoltării centrului istoric, măsura vizează atragerea vizitatorilor în centrul istoric îndeosebi seara şi în weekend, când zona e pustie.

"E important ca spaţiile de la parterul clădirilor să fie deschise. Dacă un sfert din spaţiile dintr-un mall ar fi închise, ar da faliment", argumenta primarul Ilie Bolojan în promovarea regulamentului. Problema e că acum comercianţii se plâng că dau ei faliment!

"Un centru mai atractiv!"

Ilie Bolojan, primar OradeaAdevărul e că seara şi în weekend centrul oraşului este pustiu. Cumpărătorii s-au mutat în mall-uri, localurile de pe Corso şi-au redus programul, iar turiştii aflaţi în trecere se zgâiesc la uşi închise. După investiţii de zeci de milioane de euro în reabilitarea zonei, a infrastructurii şi clădirilor, în septembrie 2017 primarul Ilie Bolojan (foto) a impus, în premieră naţională un regulament pentru stimularea dezvoltării centrului istoric.

"La sfârşit de săptămână centrul oraşului are prea puţini pietoni. Avem nevoie de un centru mai atractiv", explica primarul. Aşa că a luat măsuri!

Program minim obligatoriu...

Instituit prin Hotărârea Consiliului Local 827 din septembrie 2017, Regulamentul prevede măsuri graduale, care încep din 1 ianuarie 2018 cu interzicerea funcţionării service-urilor şi spălătoriilor auto în zonă, şi culminează cu scoaterea în afara centrului istoric, începând cu 1 ianuarie 2019, a caselor de amanet, magazinelor second-hand şi jocurilor de noroc. Suplimentar, din acest an, proprietarii vor fi supraimpozitaţi cu 50% pentru spaţiile comerciale de la parterul clădirilor ţinute închise mai mult de o lună şi pentru terenurile virane fără construcţii.

În ce priveşte agenţii economici de pe Corso, începând cu prima zi din an unităţile de alimentaţie publică, de la baruri şi restaurante la terase şi cofetării, sunt obligate să funcţioneze după un program unic minim între orele 10-19 în intervalul 16 octombrie - 14 aprilie, şi respectiv 10-21 între 15 aprilie şi 15 octombrie.

Din 1 iunie, măsura se aplică tuturor unităţilor cu profil de comerţ şi servicii, deci inclusiv magazinelor şi birourilor notariale, iar din 1 ianuarie 2020 tuturor firmelor din zona centrală, definită ca arealul cuprins între străzile Republicii, de la magazinul Crişul, şi Vasile Alecsandri, inclusiv cu zona Independenţei.

Nerespectarea orarului unic minim se sancţionează cu amendă între 200 şi 600 lei, iar în caz de recidivă cu retragerea autorizaţiei de funcţionare.

Cu jalba la prefect

Normativul a stârnit nemulţumiri de la început. Proprietarii caselor de jocuri de noroc au protestat spunând că ei cresc atractivitatea oraşului, cei ai caselor de amanet au invocat că atrag clienţi, iar cei ai magazinelor second-hand au protestat spunând că au marfa mai bună decât "turcismele" din magazinele cu ştaif, aşa că nu dăunează imaginii oraşului.

consilierul local PSD Adrian NegreaIntuind potenţialul conflictului iscat, consilierii PSD i-au cerut prefectului Ioan Mihaiu, deocamdată fără ecou, să atace regulamentul în contencios. "Magazinele care vând haine au acelaşi cod CAEN, indiferent că e vorba de haine noi sau second-hand. Interdicţia de a funcţiona în centrul istoric îi discriminează pe cei din urmă", spune consilierul local Adrian Negrea (foto).

Social-democraţii au păreri diferite inclusiv faţă de programul unic minim. "Acesta generează firmelor costuri suplimentare care nu sunt acoperite prin creşterea încasărilor. Dacă ar şti că fac profit, patronii şi-ar prelungi singuri orarul", spune liderul consilierilor PSD, Liviu Sabău Popa, care consideră situaţia de-a dreptul absurdă. "Sunt curios dacă şi Primăria şi Serviciul de Evidenţa Persoanelor îşi prelungesc programul până la ora 21, pentru că ambele prestează servicii şi sunt în centrul istoric", glumeşte Sabău.

"Puteau să ne ceară părerea!"

Agenţilor economici din zona centrală nu le arde însă de râs. Dacă proprietarii barurilor nu comentează, pentru că oricum ţineau deschis, deţinătorii magazinelor au depus săptămâna trecută la Primărie mai multe plângeri. "Am aflat de regulament abia pe 18 mai, când a venit Poliţia Locală cu o înştiinţare. Puteau să ne ceară şi nouă părerea înainte să hotărască!", reclamă Toro Eva, vânzătoare în magazinul de haine Sara de pe Corso.

Comercianţii sunt cu atât mai nemulţumiţi cu cât se aşteaptă la creşterea cheltuielilor de întreţinere şi personal, nu şi a încasărilor. "Dacă am avea clienţi, am prelungi singuri programul, dar n-avem. Într-adevăr, a crescut numărul de turişti, dar nu suntem la nivelul Braşovului, ca să se simtă în vânzări", zice şefa magazinului King Art, Molnár Judit.

Ramona Cuc, reprezentanta magazinului de telefoane Germanos are aceeaşi părere. "Nu că nu vrem să lucrăm, dar nu merită. Sâmbăta trecută, de la ora 9 la 15 am încasat doar şapte facturi", spune Cuc. Într-o situaţie similară sunt toţi vânzătorii de produse non-alimentare, de la ţesături şi pantofi la ochelari şi rochii. "Clienţii noştri sunt orădeni, nu turişti. Vindem între orele 10-11, la prânz e pauză totală, mai este ceva mişcare între 16 şi 18, apoi nimic. O să venim la lucru doar să stăm în uşă, să ne vadă turiştii...", spune un alt comerciant.

În bătaie de joc...

Patronii afirmă că pentru a ţine deschis 11 ore pe zi vor fi nevoiţi să angajeze personal pentru două schimburi, altfel vor fi amendaţi de ITM pentru muncă peste program. Vinerea trecută, tot al doilea magazin avea pe uşă mesajul "Angajăm personal". "Ar trebui să angajăm măcar o persoană, dar cum să conving pe cineva să vină când ştiu că din 31 decembrie trebuie să ne mutăm şi n-o să mai aibă de lucru?", întreabă Vezsenyi Zita, patroana magazinului second hand London Shop.

În ciuda anunţurilor, puţini orădeni sunt dispuşi să lucreze în weekend. "Nu avem pe cine angaja. Oamenii vin, văd programul, salariul şi pleacă", spune Călin Tamaş, patronul magazinului Todoruţ, specializat în ţesături. Bărbatul e cu atât mai supărat cu cât întrevede falimentul micilor afaceri de pe Corso. "Majoritatea magazinelor sunt afaceri de familie. Noi ne-am plătit concediul pentru luna iulie încă de anul trecut. Când am spus că nu am cum ţine program prelungit pentru că plec cu soţia şi rămâne un singur angajat, femeia de la ghişeu mi-a spus în bătaie de joc să mergem pe rând!", a povestit Tamaş.

Bolojan nu crede în lacrimi

Problemele personale sau cele de rentabilitate a magazinelor nu schimbă însă calculele municipalităţii. "E anormal ca în ultimele zile proprietarii să descopere că din 1 iunie trebuie să respecte noul regulament, deşi a fost adoptat de foarte mult timp", spune primarul Ilie Bolojan.

Potrivit edilului, comercianţii pot alege să se conformeze sau să se mute. "Am rezerve că un magazin de perdele va avea o raţiune economică să fie deschis sâmbăta şi duminica. Piaţa s-a schimbat mult, acest comerţ a fost preluat de marile lanţuri, dar asta nu înseamnă că nu poate să reziste. Dacă proprietarul vinde acolo, va trebui să facă un efort să vină şi sâmbăta şi duminica", spune edilul.

Potrivit acestuia, alternativele sunt relocarea sau schimbarea profilului de activitate. Antreprenorului îi rămâne de ales: să plece în altă parte, pierzându-şi clienţii şi probabil afacerea, sau să rămână pe loc, să-şi facă altă clientelă, pentru un alt profil. Indiferent ce alege, centrul istoric se va schimba. Nu pentru că vor veni mai mulţi turişti, ci pentru că, probabil, mai multe afaceri vor pleca...


REGULAMENT CU HIBE
"Vom veni cu clarificări"

Succint, expeditiv şi fără norme de aplicare, regulamentul instituit prin HCL 827/2017 are mai multe scăpări. Prima şi cea mai importantă se referă la faptul că deşi programul de lucru al magazinelor de pe Corso este precizat clar între orele 10-19 iarna şi 10-21 vara, nu menţionează nicăieri sintagmele "zilnic" sau "inclusiv în weekend", şi nu face nicio referire la orarul din timpul sărbătorilor legale. La fel, nu lămureşte cazul băncilor care, închise fiind, lasă clienţilor acces la ATM-uri, şi nici pe cel al birourilor de copiat acte ori notariale, a căror activitate este dependentă de cea a instituţiilor publice.

Eduard Florea, director economic al Primăriei Oradea"Într-adevăr, regulamentul nu a fost destul de explicit. Ne vom consulta cu juriştii municipalităţii şi săptămâna viitoare vom reveni cu clarificări", a declarat BIHOREANULUI directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto). Acesta este şi motivul pentru care, neoficial, agenţii Poliţiei Locale au primit dispoziţie să înceapă abia de luna viitoare verificarea modului de respectare a programului prelungit.