Anul 2017 n-a fost doar cel în care majoritatea parlamentară instalată în decembrie 2016 a încercat să schimbe legile justiţiei, ci şi anul în care a reuşit să modifice numeroase norme fiscale. Intrate în vigoare din prima zi a lui 2018, acestea vor influenţa zi de zi "buzunarele românilor", de la întreprinzători până la simpli angajaţi.
BIHOREANUL vă prezintă cele mai relevante noutăţi fiscale, ale căror efecte le vor resimţi toţi contribuabilii, în bine şi în mai puţin bine.
TVA split
Decisă printr-o OUG în august şi adoptată în decembrie de Parlament, plata defalcată a Taxei pe Valoarea Adăugată este un mecanism prin care statul încearcă să adune mai mulţi bani obligând două categorii de firme să achite TVA în conturi distincte. Deşi iniţial Guvernul intenţiona ca măsura să fie obligatorie pentru toţi operatorii economici plătitori de TVA, forma legiferată vizează doar firmele în insolvenţă şi cele care înregistrează întârzieri la plata TVA mai mari de 60 de zile.
Contribuabilii aflaţi în oricare din aceste situaţii vor avea un cont separat în care să fie virată contravaloarea Taxei. "În Trezorerie, pe lista plătitorilor de TVA au fost deja deschise conturile pentru plata defalcată a TVA", spune Magdalena Berce (foto), şeful Biroului Asistenţă Contribuabili din cadrul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor.
Obligaţii pentru clienţi
Sistemul TVA split instituie obligaţii nu doar pentru firmele în insolvenţă ori cu restanţe la plata TVA, ci şi pentru cele care au relaţii cu acestea. "Clientul unui furnizor/prestator care cumpără produse/servicii de la o firmă plătitoare de TVA defalcat este la rândul său obligat să defalce plăţile. Într-un cont îi achită contravaloarea produsului/serviciului, iar în celălalt contravaloarea TVA", explică reprezentanta AJFP Bihor, concluzionând că "practic, clientul trebuie să-şi verifice furnizorul".
Dacă furnizorul/prestatorul nu indică acest detaliu pe factura emisă, clientul îi poate afla contul pentru TVA split de pe site-ul ANAF, introducând codul de identificare fiscală a firmei şi un cod de verificare de tip captcha. De altfel, operatorii au deja deschise conturi de TVA la Trezorerie pentru lei, dar pot să-şi deschidă şi la bănci, atât pentru lei, cât şi pentru euro sau alte valute.
"Furnizorul/prestatorul din sistemul split TVA are interesul să comunice contul de TVA, deoarece altfel clientul nu va putea iniţia plata. În plus, plătitorul riscă să fie penalizat cu 0,6% pentru fiecare zi de întârziere pentru virarea eronată a contravalorii TVA", atenţionează preşedintele filialei Bihor a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, Valerian Pavel Susa (foto).
Profiţi, nu profiţi, plăteşti!
O altă noutate a Codului Fiscal 2018, şi mai importantă decât TVA split, este creşterea numărului contribuabililor prin dublarea de la 500.000 la 1 milion euro (raportat la cursul BNR din 31 decembrie 2017) a pragului total de venituri de la care firmele devin microîntreprinderi, precum şi abrogarea excepţiilor privind activităţile acestora care le permitea încadrarea între firmele plătitoare de impozit pe profit.
Până în prezent, firmele plăteau fie impozit pe profitul realizat (16%) prin scăderea cheltuielilor din venituri, fie impozit pe veniturile microîntreprinderilor (1% dacă au cel puţin un salariat sau 3% dacă nu au nici unul), dacă în anul precedent aveau venituri de până la 500.000 euro. Cum, însă, multe firme nu declarau profit, statul nu avea ce impozita. Prin noua măsură, sunt obligate să achite impozitul pe venituri ca microîntreprinderi toate cele care au avut până la 31 decembrie 2017 venituri de până la 1 milion de euro (4.659.700 lei). "Practic, s-a schimbat pragul de încadrare a microîntreprinderilor", explică şefa Biroului Asistenţă Contribuabili din AJFP Bihor.
Însă nu doar atât: au fost abrogate toate excepţiile, precum cele privind ponderea activităţilor de consultanţă de maximum 20% sau anumite categorii de activităţi desfăşurate. "Au fost introduse în sistem şi firmele care au venituri din consultanţă şi din management, indiferent de ponderea lor în totalul veniturilor, şi cele care au ca obiect de activitate jocurile de noroc, asigurări etc", spune Berce. De asemenea, a fost abrogată posibilitatea ca firmele care aveau capital social de peste 45.000 lei să opteze pentru plata impozitului pe profit. "Mulţi operatori declarau pierderi fiscale. Acum vor plăti obligatoriu impozit pe venituri ca microîntreprinderi", concluzionează reprezentanta AJFP Bihor.
"Măsura ar trebui să aibă ca efect o sporire a veniturilor bugetare, singura alternativă pentru contribuabilii vizaţi fiind doar cota de 1% sau 3% în funcţie de existenţa sau nu a cel puţin unui contract de muncă", spune preşedintele CECCAR Bihor. Mai pe româneşte, tot mai puţine firme se vor putea sustrage de la impozitarea veniturilor.
Creşte leafa brută, se mută contribuţiile
Pentru contribuabilii cu statut de angajat, o veste bună e creşterea salariului minim brut de la 1.450 la 1.900 lei (prin HG), dublată de reducerea prin OUG (de la 16% la 10%) a impozitului şi de transferarea contribuţiilor sociale asupra lor de la angajator, care va avea în continuare obligaţia virării lor.
Potrivit noilor prevederi, de la 1 ianuarie angajatorului îi revine sarcina de a achita din partea sa doar aşa-numita contribuţie asiguratorie pentru muncă, de 2,25% din salariul brut pentru fiecare angajat, şi de a reţine de la angajat pentru a vira la buget contribuţiile de asigurări sociale (CAS, în cotă de 4% - 8%, în funcţie de condiţiile de muncă grele sau deosebite), contribuţia de asigurări sociale de sănătate (CASS, 10%) şi impozitul pe venitul salarial (10%).
Partea bună, subliniază şefa Biroului Asistenţă Contribuabili din AJFP Bihor, este că prin majorarea salariului brut va creşte, implicit, valoarea punctului de pensie. Partea proastă e că în interiorul contribuţiilor pentru pensii cota destinată Pilonului II (cu administrare privată) se reduce de la 5,1% la 3,75%, astfel că pensiile actualilor angajaţi vor depinde şi mai mult de deciziile guvernelor viitoare.
"Transferul contribuţiilor nu presupune pentru contabili o sporire a volumului de muncă, singura consecinţă fiind modificarea şi actualizarea softurilor de calcul şi elaborare a statelor de plată. Problema eventualei neplăţi a acestor obligaţii de către angajatori, prin contabil, va fi de natură juridică", spune preşedintele CECCAR Bihor, Valerian Pavel Susa, iar asta pentru că angajatorii care nu vor vira contribuţiile vor risca până la 6 ani de închisoare. Ceea ce adevereşte, mai mult decât până acum, valabilitatea butadei că doar de două lucruri nu scapă nimeni: de moarte şi de Fisc...
EFECTE "VICEVERSA"
Taxe mai mari
Reducerea de la 16% la 10% a impozitului pe veniturile salariale ale angajaţilor va avea şi un efect negativ indirect. În condiţiile în care cea mai mare parte a bugetelor locale sunt asigurate prin cotele din aşa-numitul impozit pe venitul global, reducerea încasărilor din această sursă obligă tot mai multe localităţi din ţară să compenseze pierderile (estimate în Oradea la 9-10 milioane euro anual) prin majorarea taxelor şi impozitelor locale. Acest lucru s-a întâmplat deja în multe reşedinţe de judeţ, indiferent de culoarea politică a primarilor (Oradea, Constanţa, Suceava, Vaslui, Bacău, Arad, Buzău, etc).
PREVENŢIE ŞI SANCŢIUNE
Angajaţii ANAF, stimulaţi să amendeze
De la 1 ianuarie 2018 a intrat în vigoare şi Legea Prevenţiei (Legea 270/2017), care obligă organele de control să nu sancţioneze "din prima" cu amenzi 8 contravenţii fiscale (de la nedepunerea la termen a declaraţiilor de înregistrare fiscală sau de TVA până la neemiterea bonurilor fiscale sau facturilor), ci să emită avertismente şi să întocmească un plan de măsuri a cărui aplicare va fi verificată după 3 luni, când în cazul neconformării va fi emisă amenda. Atenţie: firmele vor scăpa cu avertisment o singură dată pentru o singură faptă.
Pe de altă parte, prin OUG 116/2017, funcţionarii ANAF vor fi stimulaţi cu premii în cuantum de 15% din impunerile suplimentare ale obligaţiilor fiscale principale şi accesorii, din valorificarea bunurilor confiscate, precum şi din prejudiciile şi confiscările de sume din dosare penale iniţiate ca urmare a sesizării parchetelor. "Măsura nu e nici nouă, nici sănătoasă, ea putând determina abuzuri", consideră preşedintele CECCAR Bihor, Valerian Pavel Susu, estimând că tot mai multe firme vor ajunge să conteste în justiţie excesul de zel al inspectorilor. Tocmai pentru că statul "dă" cu o mână, prin Legea Prevenţiei, dar prin această prevedere va lua cu mai multe...