Primăria Oradea nu crede în lacrimi. Persoanele cu handicap accentuat care nu au permis de conducere rămân fără legitimaţii pentru parcarea rezervată la domiciliu şi gratuită în tot oraşul.

"Nu este corect ca persoane sănătoase să beneficieze de legitimaţii gratuite pentru că au o persoană cu handicap în familie", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar.

Parcări cu handicap

Calculul hârtiei e simplu. În ultimii ani municipalitatea a eliberat cam 1.500 legitimaţii de parcare gratuită unor persoane protejate de lege, în circa 1.300 cazuri fiind vorba de persoane cu handicap. Diferenţa o reprezintă foşti deţinuţi politici, deportaţi şi revoluţionari. Pentru un oraş ca Oradea, cu 21.000 locuri de parcare de domiciliu şi 7.500 parcări cu plată, efortul ar fi neglijabil.

Pentru potenţialii investitori pe care primarul Ilie Bolojan vrea să îi atragă pentru a administra şi dezvolta sistemul de parcări din Oradea, facilităţile ar fi însă pierdere curată. Aşa că, pentru a face afacerea mai rentabilă, municipalitatea a început să strângă şurubul! Numai anul trecut Direcţia Patrimoniu Imobiliar (DPI), care încă gestionează parcările, a anulat 113 legitimaţii gratuite. Adică aproape 9% din total!

N-ai permis, n-ai parcare!

Începând de anul trecut, în cel mai mare secret, au început să fie lăsate fără facilităţi persoanele cu handicap accentuat care nu deţineau permise de conducere, dar aveau aparţinători care îi transportau cu maşina.

"Vreme de 5 ani am beneficiat de legitimaţie de parcare gratuită şi scutire de impozit pentru maşina familiei, condusă de soţul meu, care are grijă de mine. Anul trecut Primăria mi-a retras această facilitate", povesteşte o orădeancă de 67 ani din Ioşia. Femeia suferă de poliartrită reumatoidă şi diabet, fiind încadrată în gradul de handicap accentuat, şi a rămas fără parcare gratuită după ce Primăria a descoperit brusc că... nu are permis de conducere!

"Totul este un pretext pentru a reduce numărul legitimaţiilor gratuite. Primăria ştie foarte bine că persoanele cu handicap nu pot îndeplini condiţiile medicale ca să conducă maşina, iar cele în vârstă, cum sunt eu, nici atât", spune femeia.

"S-au dat prea uşor" 

Pentru a rări din beneficiarii de facilităţi, conducerea municipalităţii a interpretat cât mai restrictiv posibil Legea 448/2006 privind protecţia persoanelor cu handicap. Normativul prevede că acestea şi reprezentanţii lor legali "pot" beneficia de parcare gratuită, nu că este obligatoriu să le primească.

Brusc, funcţionarii s-au limitat la prevederile Hotărârii de Consiliu Local 640/2006, conform căreia facilitatea se acordă doar "persoanelor cu handicap fizic grav sau accentuat şi persoanelor cu invaliditate de gradul I care fac dovada că posedă carnet de conducere şi sunt proprietari de autoturisme, sau însoţitorii acestora care fac dovada de însoţitor".

Astfel, acum mai pot cere parcare gratuită doar persoanele cu handicap accentuat care au permis şi maşină personală sau cele cu handicap grav cu însoţitor. "Persoanele cu handicap grav, cărora comisia medicală le recomandă însoţitor, primesc automat legitimaţie de parcare, dar nu toată lumea", spune şeful DPI, Lucian Popa (foto).

Directorul susţine că municipalitatea a fost prea generoasă. "Înainte s-au dat legitimaţii prea uşor. Nu bănuia nimeni că mulţi îşi vor lua legitimaţii gratuite invocând handicapul unui părinte, soţ sau mai ştiu eu cui".

La reclamaţia orădenilor...

Şeful DPI afirmă că reducerea legitimaţiilor gratuite a fost făcută la presiunea vecinilor care, în contextul crizei locurilor de parcare, s-au arătat revoltaţi de "pădurea" de indicatoare ce semnalează parcările rezervate persoanelor cu handicap din cartiere.

"Orădenii ne reclamă tot timpul cazurile unor oameni în toată puterea care, profitând că un membru al familiei are un handicap accentuat, îşi iau legitimaţii de parcare şi circulă toată ziua cu maşina prin oraş, în vreme ce persoana suferindă este singură în casă", zice directorul.

Lucian Popa spune că numărul mare de legitimaţii gratuite este, finalmente, doar în defavoarea persoanelor cu handicap, pentru că şoferii cu legitimaţii nemeritate ocupă locurile rezervate acestora în parcările hypermarket-urilor şi în zonele aglomerate. Iar dacă Primăria face nişte bani în plus de pe urma acestei măsuri, cu atât mai bine, căci cei care au pierdut gratuităţile pe viitor vor trebui să plătească parcările...