Încă dovadă că în România totul e cu fundu-n sus: sindicaliştii din CFR au făcut un lucru pe care trebuia să-l facă societatea de stat, ai cărei şefi au lefuri grase, iar apoi firma n-a fost în stare să le respecte eforturile.
Festivitate cu întârziere
Marţi dimineaţă, la ora 7.50, în Gara Oradea era programată, conform Mersului Trenurilor, sosirea trenului Inter-Regio 1741 Bucureşti – Satu Mare, care trebuia să aducă, la capătul garniturii, şi un vagon mai special. Este vorba despre un vagon de clasa a II-a, aflat în dotarea CFR Călători de acum trei decenii, şi pe care sindicaliştii l-au modernizat, pe banii lor, strânşi din cotizaţii, pentru a dovedi că modernizarea feroviară este posibilă şi necesară, şi pentru a pune în acest fel presiune pe decidenţii politici aşa încât Guvernul să aloce fondurile necesare acestor investiţii.
Deşi la Oradea era programată o conferinţă de presă în care să fie prezentat atât vagonul, cât şi condiţiile în care a fost modernizat, precum şi scopul, trenul a ajuns cu o întârziere de o oră. Concluzia? În timp ce sindicatul a făcut treaba administraţiei, aceasta n-a fost în stare să asigure respectarea Mersului Trenurilor nici măcar la o ocazie specială, chiar dacă din Capitală până la Oradea nu s-a produs niciun eveniment meteo sau vreun accident care să fi justificat întârzierea.
Lună şi bec
În loc să ajungă la ora stabilită prin grafic, trenul Inter Regio de la Bucureşti a ajuns la Oradea la ora 8.50. În timpul staţionării, jurnaliştii orădeni au putut vedea vagonul modernizat de sindicalişti pentru aducerea la standarde europene.
Trecând prin mâinile muncitorilor de la Atelierele Griviţa, elementele rulante au fost reabilitate, vagonul a fost curăţat şi vopsit în exterior, unde a fost marcat şi cu hashtag-ul #SePoate, ca mesaj că înnoirea parcului feroviar este posibilă, cu condiţia – însă – să existe o preocupare în acest sens.
În interior, vagonul a fost complet restaurat, având în prezent 84 de locuri, pe fotolii individuale, cu tapiserie nouă şi tetiere cu huse care se pot spăla după fiecare cursă. Călătorii au spaţiu mai mult pentru picioare şi un raft pentru depozitarea bagajelor voluminoase. Vagonul are acum instalaţie de aer condiţionat, dispozitiv pentru asigurarea semnalului de internet Wi Fi, monitoare pentru afişaj, sistem de sonorizare, toaletele nu mai au nicio legătură cu latrinele infecte cu care sunt obişnuiţi clienţii CFR, iar în loc de conductor vagonul este deservit de stewarzi.
Presiune pe politicieni
Marius Munteanu, preşedinte executiv al sindicatului feroviarilor din Cluj, parte a Federaţiei Mişcare-Comercial, a explicat ulterior motivele care i-au determinat pe sindicalişti să strângă banii necesari pentru modernizarea vagonului, suma totală fiind echivalentul a doar 5.000 de euro.
„În luna septembrie am început acest demers, cu hashtagul #SePoate, prin care am vrut să atragem atenţia publicului că se poate circula pe calea ferată şi în condiţii civilizate. Campania #Se Poate presupune şi strângerea de semnături pentru a atenţiona factorii politici asupra necesităţilor de investiţii astfel încât să se asigure condiţii civilizate. Ne-am propus să adunăm 2 milioane de semnături, până acum am depăşit 600.000, pe care să le depunem la factorii de decizie politică”, a declarat liderul sindical clujean.
Acesta a explicat că ideea a aparţinut sindicatului, iar reprezentanţii administraţiei „ne-au dat tot sprijinul”.
Întrebat dacă i se pare corect ca sindicaliştii să fie cei care îndeplinesc obligaţii ale conducerii societăţii, Munteanu a răspuns, diplomat, că „Din păcate se întâmplă. Sigur că este atributul administraţiei, dar am încercat să sensibilizăm opinia publică să pună presiune asupra factorului politic, pentru că altfel CFR se va duce încet-încet spre dezastru”.
Culmea, cu viteză mult mai mare decât cea a trenurilor...