La insistenţele prefectului de Bihor, şefii de la Bucureşti şi de la Cluj ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale vizitau cu două săptămâni în urmă şantierul DN 76, anunţând apoi câteva măsuri pentru remedierea "deficienţelor" constatate. Între altele, la Rieni - unde astă-primăvară drumarii au săpat un şanţ adânc de peste un metru şi lung de o jumătate de kilometru pe toată lăţimea uneia din cele două benzi, iar de atunci l-au lăsat descoperit astfel încât oamenii ies şi intră în gospodării folosind nişte scări montate de fiecare pe cont propriu - şeful CNADNR a sancţionat coordonatorul de proiect pentru "management defectuos" şi a ordonat amenajarea de îndată a unor căi de acces.

Săptămâna trecută am trecut prin zonă şi am constatat că pe şantier nu a apărut absolut nicio noutate. Nu doar că promisele căi de acces nu au fost făcute nicăieri (deşi nişte amărâte de punţi nu costă mai nimic şi nu cer cine ştie ce cunoştinţe de inginerie), dar nici în alte sectoare, înainte ori după Rieni, nu am văzut vreo altă activitate.

Sătui de batjocură, edilii din zona Beiuşului au trimis la Guvern săptămâna trecută o petiţie prin care cereau ca premierul să vină la faţa locului pentru a se convinge de calvarul la care sunt supuşi şoferii şi pentru a impulsiona ritmul lucrărilor, încetinit fiindcă firmele nu-şi primesc banii. Cum Ponta nu a dat şi nu va da bihorenilor niciun răspuns (dacă până acum l-a durut în dos de ei, cum să le poarte grija taman în pragul puşcăriei?), reacţia a venit tot din partea CNADNR, printr-un comunicat. În loc să risipească îngrijorările şi să facă lumină, aceasta a repetat însă doar că firmele de construcţii sunt singurele responsabile de stagnarea lucrurilor, întrucât nu prezintă acte în baza cărora să le fie decontate lucrările executate. Compania nu are, aşadar, nicio vină!

Atât a avut de spus conducerea CNADNR. Dar cum să pretinzi tu, beneficiar, că n-ai nicio responsabilitate în condiţiile în care contractele îţi permit să aplici antreprenorilor penalităţi de tot felul, ba chiar, dacă aceştia nu le prestează, poţi renunţa cu totul la serviciile lor?

Nu vreau să cobesc, dar presimt că preocuparea de căpătâi a conducerii CNADNR e să găsească alibiuri pentru un deznodământ catastrofal, pentru momentul când va anunţa că repararea şoselei nu poate fi dusă la bun sfârşit, iar fondurile europene alocate acestui obiectiv, aproape 100 milioane euro, vor fi pierdute, la fel cum deja sunt pe tronsonul dintre Oradea şi Beiuş.

La fel ca în cazul Autostrăzii Transilvania, unde de trei ani se tot promite reluarea lucrărilor pe tronsonul Borş - Suplacu de Barcău, problema DN 76 nu e lipsa banilor, zic şefii Companiei. Ce nu spun, dar se vede cu ochiul liber, e că problema este incompetenţa. A lor, a mai-marilor Ministerului Transporturilor şi a Guvernului, pe care o plătim toţi bihorenii. Fie că ne deplasăm pe DN 76, fie că doar aşteptăm mărfurile ori turiştii care ar trebui să treacă pe acolo.