Compania low cost Ryanair, care timp de un an a beneficiat de ajutor de stat acordat de Primăria Oradea pentru a susține zboruri spre patru destinații externe, se retrage de pe aeroportul local, motivând lipsa „stimulării” în continuare. La fel a decis Ryanair și în cazul altor trei aeroporturi din România – Sibiu, Timișoara și Suceava.

Până în martie

La trei luni după expirarea contractului de sprijinire financiară a curselor externe încheiat cu Primăria Oradea, compania Ryanair nu a anunțat municipalitatea, Aeroportul și Consiliul Județean Bihor dacă va continua să opereze zboruri internaționale sau nu, dar a luat totuși decizia să le sisteze din primăvara anului viitor.

„Nu am primit nicio notificare privind programul de vară 2023 al companiei, care începe din 26 martie și se va încheia în octombrie. Avem doar programul de iarnă, până în 26 martie 2023, cu zboruri spre Londra-Stanstead și Milano-Bergamo, care vor continua până atunci”, a declarat BIHOREANULUI directorul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga.

Contract expirat

Site-ul de specialitate boardingpass.ro informează, însă, în baza unui răspuns al companiei, că de anul viitor Ryanair renunță la 15 rute operate de pe patru aeroporturi din România, între care și Oradea, motivul comunicat fiind „lipsa de opțiuni de stimulare pe termen lung la aceste aeroporturi”.

În ce privește Oradea, contractul cu Primăria din toamna anului 2020 prevedea acordarea din bugetul local a unui ajutor de stat de 800.000 euro companiei low cost, 400.000 euro fiind dați la semnarea contractului, iar alți 400.000 euro la reluarea curselor externe, care în acea vreme erau suspendate, angajându-se să zboare spre patru destinații internaționale.

Este vorba despre Londra-Stanstead, Milano-Bergamo, Bologna și Dusseldorf-Weeze, destinații pe care compania și-a asumat că le va susține timp de 12 luni cu o frecvență de două curse pe săptămână.

Pe 1 octombrie anul acesta, Ryanair a oprit cursele spre Dusseldorf-Weeze și pe 30 octombrie pe cele spre Bologna, menținându-le doar pe celelalte două. Sursele BIHOREANULUI susțin că gradul de ocupare al acestora din urmă ar fi de peste 70%, ceea ce ar însemna că operarea lor ar fi rentabilă.

Rute abandonate

Potrivit boardingpass.ro, Ryanair renunță și la cursele externe asigurate de pe aeroporturile din Sibiu (de asemenea sprijinite financiar cu ajutor de stat), Suceava și Timișoara.

Din Sibiu, compania a operat curse spre Billund, Bologna, Corfu, Milano și Liverpool, pe care le va opri din primăvară, după ce deja a suspendat zborurile spre Treviso, Bruxelles, Dublin și Viena.

Ryanair a suspendat de pe aeroportul din Suceava cursele spre Viena, iar din martie 2023 le va sista și pe cele spre Bruxelles, Dublin, Manchester, Milano și Roma.

Din Timișoara, compania a oprit deja zborurile spre București, iar pe cele spre Milano le va suspenda din primăvară.

Ajutor de conjunctură

Site-ul boardingpass.ro scrie că în ultimii ani compania low cost a beneficiat de subvenții pentru a zbura din Oradea și Sibiu, însă schemele de stimulare nu vor mai fi prelungite.

Directorul economic al Primăriei Oradea, Eduard Florea, a declarat BIHOREANULUI că sprijinul acordat în toamna anului 2020 a fost unul conjunctural, iar municipalitatea nu și-a propus încheierea unui alt contract similar.

„Participarea Primăriei la ajutorul de stat pentru Ryanair a fost conjuncturală, având în vedere situația din pandemie și interesul de reluare a unor zboruri externe în contextul de atunci. Nu avem în vedere, în acest moment, un nou sprijin de acest fel”, a spus Florea.

Nimic concret de la CJ Bihor

Consiliul Județean Bihor, în a cărui subordine funcționează regia autonomă Aeroportul Oradea, nu are în prezent o alternativă la preconizata retragere a Ryanair. „Suntem în negocieri cu mai multe companii, dar nu am ajuns la nicio înțelegere și nu putem face declarații în prezent”, a afirmat o sursă a BIHOREANULUI din CJ Bihor.

Pe de altă parte, CJ Bihor și Primăria Oradea au convenit la finele lunii septembrie a anului trecut înființarea unei companii aeriene locale în care „acționare” să fie cele două administrații locale, operarea fiind preconizată prin încheierea unor aeronave și echipaje, așa încât să fie asigurate curse spre hub-uri din Europa, dar până în prezent acest plan nu a fost concretizat.

Șeful administrației județene, Ilie Bolojan, afirma că problema ar fi instabilitatea din transporturile aeriene. La solicitarea BIHOREANULUI, acesta a transmis că se află în București și își va face cunoscută poziția după ce va ieși dintr-o ședință la care participă.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!