Drumul rapid s-a "înfundat" în Consiliul Local. Declanşarea procedurii de expropriere pentru cel de-al doilea tronson al şoselei care va lega podurile Dragoş Vodă şi Theodor Neş prin strada Ecaterina Teodoriu a căzut la doar un vot diferenţă, pe fondul opoziţiei PDL şi UDMR.

În condiţiile în care un ales USL a absentat, puterea locală a reuşit să adune, în şedinţa de luni, doar 17 voturi pentru exproprierea a 41 de proprietăţi, din care două case, de pe porţiunea viitorului drum rapid delimitată de Dealul Ciuperca şi strada Gheorghe Doja, în vreme ce pragul minim acceptat pentru ca hotărârea să fie aprobată era de 18 voturi.

"Nu a existat dialog!"

Consilierul PDL Cristian Puşcaş şi-a argumentat opoziţia faţă de proiect prin modul deficitar în care municipalitatea a comunicat cu orădenii expropriaţi de pe primul tronson de drum delimitat de podul Dragoş Vodă şi Dealul Ciuperca.

"Nu a existat niciun fel de dialog cu persoanele expropriate. Sunt cazuri în care orădeanul deţine o parcelă de 700 metri pătraţi, e tăiată în două de drumul rapid şi omul rămâne cu 400 metri pătraţi de o parte şi 70 metri pătraţi în altă parte, care de acum are valoare zero lei", a spus Puşcaş.

Consilierul a acuzat municipalitea că operează în forţă fără a-i informa din timp pe cei afectaţi de exproprieri. "Este o atitudine de totală ignoranţă faţă de aceşti cetăţeni", a zis democrat-liberalul.

"Oamenii au fost înştiinţaţi"

În apărarea municipalităţii, directorul Adminisitraţiei Imobiliare Oradea, Cristian Beltechi, a spus că, deşi nu au primit încă înştiinţări oficiale, acestea urmând să fie expediate după apobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei, orădenii afectaţi de exproprieri au fost informaţi de ceea ce urmează să se întâmple.

"Oamenii au fost înştiinţaţi de ceea ce urmează să se întâmple, pentru că am fost în casă la ei. Nu aveam cum să facem evaluarea fără să intrăm pe proprietatea omului. Sunt relevee la toate imobilele", a spus Beltechi.

Directorul a mai menţionat că acolo unde traseul drumului rapid taie în două o proprietate, deţinătorul terenului nu va fi lăsat în pagubă. "Le-am spus deja proprietarilor: suprafeţele rămase care nu mai pot fi valorificate vor fi cumpărate de noi", a declarat directorul.

Precizările reprezentanţilor municipalităţii nu au convins însă opoziţia din Consiliul Local. Noile exproprieri au fost respinse prin votul "împotrivă" a 8 reprezentanţi PDL şi UDMR.

Cresc costurile!

Reprezentanţii opoziţiei au forţat blocarea proiectului cu atât mai mult cu cât susţin că nivelul contribuţiei municipalităţii la această investiţie, estimat iniţial la 56%, este mult mai mare în realitate.

În cadrul aceleaşi şedinţe, aleşii au fost chemaţi să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru amenajarea iluminatului public şi a utilităţilor în zona de Nord-Est a Dealurilor Oradea, în valoare de 1,1 milioane euro. Lucrarea ar urma să deservească exact drumul rapid, fapt pentru care consilierul local Iulius Delorean (UDMR) a atras atenţia că ar fi trebuit să fie cuprinsă în proiectul mare.

"Iluminatul public trebuia inclus în proiectul drumului expres. Dacă facem un calcul, o să vedem că procesul de cofinanţare plătit din bugetul oraşului pentru această investiţie bate de la 56% cât era iniţial la 66%", a spus Delorean. Consilierul local a arătat că în acest context contribuţia municipalităţii la acest proiect va fi de 5,5 milioane euro.

Investiţia în iluminat a fost aprobată în final cu majoritate de voturi. Consilierii UDMR au votat "împotrivă".

Un proiect de milioane...

Menită să decongestioneze traficul rutier pe străzile Magheru, Republicii şi Ştefan cel Mare, construcţia drumului expres, cofinanţat din fonduri transfrontaliere, va trebui finalizată până la sfârşitul anului viitor.

Potrivit proiectului, noua cale de acces, în valoare de circa 15 milioane euro, va avea câte un sens giratoriu la fiecare din capete şi al treilea la intersecţia străzilor Louis Pasteur cu Ecaterina Teodoroiu. Giraţiile sunt menite să asigure orădenilor care locuiesc pe deal posibilitatea să circule pe drumul expres atât spre Calea Clujului cât şi spre cartierul Oncea.

Costurile noii căi de acces sunt cu atât mai ridicate cu cât pentru construcţia ei municipalitatea trebuie să facă atât exproprieri cât şi lucrări de fundare. Situat la baza dealurilor drumul trebuie consolidat pe o lungime de 1,5 kilometri prin piloţi foraţi în sol la o adâncime de 18 metri până la stratul de rocă dură.

Cel mai probabil, proiectul privind exproprierile va vi repus pe masa consilierilor locali, în următoarea şedinţă.

Citiţi pe această temă şi articolul: "Drum peste case: Orădenii expropriaţi acuză primăria că îi "lucrează" la secret"