Consiliul Judeţean Bihor a anunţat că în urma analizării celor trei variante de traseu propuse pentru şoseaua de ocolire Beiuş, comisia tehnico-economică a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a decis realizarea celei mai vechi, care a fost abandonată cu 10 ani în urmă. Într-o primă etapă, însă, va fi realizată doar o parte din vechiul proiect, cealaltă fiind reportată pentru viitorul exerciţiu financiar al UE, care asigură grosul finanţării.

Varianta 1 ar urma să fie împărţită în două sectoare, unul care ocoleşte doar municipiul Beiuş, iar altul care urmează să ocolească şi celelalte localităţi până la Ştei. Numai că finanţare există doar pentru primul sector.

Cea mai lungă şi scumpă

În varianta 1, propusă şi în 2010, dar abandonată de atunci de către CNAIR, aşa cum a explicat luna trecută preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, şoseaua ar urma să aibă o lungime de 27,2 kilometri, dar după analiza realizată recent de comisia tehnico-economică a Companiei s-a decis ca într-o primă etapă să fie executat doar un sector de 7,3 km.

Potrivit unui comunicat emis vineri de CJ Bihor, primul sector se va desprinde din DN 76 Deva - Oradea la kilometrul 120+019 şi revine pe drumul naţional la kilometrul 124+940, traversând Crişul Negru şi drumul comunal DC 231, virând apoi la dreapta şi continuând traseul paralel cu DN 76, pentru a ocoli pe la vest Beiuşul. În continuare, traseul traversează o cale ferată şi încă o dată râul Crişul Negru, apoi virează la dreapta şi merge aproximativ perpendicular pentru a reveni în DN76.

Proiectul şoselei ocolitoare prevede, aşadar, construirea a două poduri peste Crişul Negru şi a trei pasaje supraterane.

Pe sectoare

"Varianta 1 a fost aleasă datorită procedurilor avansate de exproprieri, fiind deja stabilit un culoar liber de sarcini pentru viitoarea centură", se explică în comunicatul CJ Bihor despre proiectul finanţat din fonduri europene prin Programul Operaţional Infrastructură Mare- POIM 2014-2020.

Comunicatul mai precizează, citându-l pe preşedintele Bolojan, că CJ Bihor va actualiza indicatorii tehnico-economici ai proiectului din 2010. "După actualizarea documentaţiei, despre care estimăm că va dura trei luni, urmează lansarea licitaţiei pentru execuţia lucrărilor. Dacă lucrurile merg bine, lucrările ar putea începe în această toamnă, astfel încât la finalul anului 2023 să se poată circula pe noul drum care ocoleşte municipiul Beiuş", afirmă Bolojan.

În ce priveşte al doilea sector, în lungime de 20 km, acesta ar putea fi realizat ulterior, în viitoarele programe de finanţare, mai arată comunicatul CJ Bihor.

Proiectul iniţial presupunea realizarea şoselei de ocolire Beiuş - Ştei cu o lungime de 27,2 kilometri, un contract pentru realizarea acestuia fiind semnat în 5 octombrie 2016, cu o valoare uriaşă, de 257,413 milioane lei fără TVA, iar lucrarea urma să fie finalizată în 2019. Contractul a fost reziliat însă în octombrie 2019, la un stadiu fizic de 0%. În prezent, valoarea actualizată a acestei variante este echivalentă sumei de 154,3 milioane euro.

Mai scurte, dar respinse

Amintim că pe 8 februarie preşedintele CJ Bihor, instituţie care a încheiat un parteneriat cu CNAIR pentru realizarea centurii Beiuş-Ştei, a prezentat public trei variante.

Pe lângă cea din 2010, Bolojan a arătat că o a doua variantă ar fi urmat să aibă o lungime de 6,4 km şi o valoare estimată de 32,5 milioane euro, iar o alta o lungime de 6,8 km şi o valoare estimată de 32,7 milioane euro.

Aceasta din urmă a şi fost preferată de conducerea CJ Bihor chiar dacă ar fi traversat un teren al unei unităţi militare din Beiuş, deoarece ar fi permis şi realizarea unui parc industrial în acest municipiu.