Poate mai ţineţi minte că luna trecută premierul şi ministrul Transporturilor au trecut prin Bihor. Dacă nu, vă amintesc motivul "vizitei de lucru": grija neţărmurită a celor doi faţă de stadiul lucrărilor la Autostrada Transilvania şi răspândirea promisiunii că vor aloca fonduri pentru ca lucrările să continue şi pe tronsonul din Bihor, nu doar în Clujul primului ministru.

Sunt sigur că bihorenii care la vremea respectivă, de bine, de rău, măcar au auzit de plimbarea-fulger a demnitarilor au şi uitat între timp de ei. Nici n-ar fi avut motive să-şi încarce memoria, de vreme ce nici Boc, nici Berceanu n-au mai dat de atunci un semn, cât de mititel, că nu i-a lovit amnezia de Bihor.

Neţinând socoteala discursurilor care au făcut din premier întâiul demagog al ţării, n-aş mai fi scris despre descinderea sa. Dar recent am trecut din nou prin Chiribiş, chiar după ce un grup de muncitori concediaţi de pe şantierul Autostrăzii au dat publicităţii o nouă scrisoare prin care protestau că, în timp ce ei sunt daţi afară, în locul lor sunt aduşi în continuare turci prin firma ENKA, cea căreia americanii de la Bechtel i-au încredinţat subantrepriza lucrărilor. Pe scurt, plângerea arăta că turcii sunt plătiţi regeşte (şi aşa şi este, în comparaţie cu românii), deşi nu au calificările necesare (ceea ce explică multe din erorile de execuţie de pe şantier).

Ca să scuze nepăsarea ridicată în această privinţă la rang de politică de stat, suporterii premierului i-au găsit scuze, spunând că nu se poate amesteca în treburile unor companii private. Greşit! Instituţiile statului sunt chiar obligate să intervină, mai ales că turcii nu au permise de muncă pe teritoriul României. Mai pe româneşte, lucrează la negru şi, deci, nu plătesc nici ei, nici angajatorul, vreun leuţ sub formă de impozite, taxe şi contribuţii sociale. Iar asta se întâmplă taman când Boc ţipă ca răstignit că statul nu are bani şi oferă ca singură soluţie concedierea în proporţii fără precedent.

Aşa că, pe când inspectorii ITM dormitează sau controlează doar firmele care nu-şi achită taxele de protecţie, la Autostradă pierdem cu toţii de două ori. O dată - că lucrările stagnează, a doua oară că românii îi plătesc pe turci să stea, cu milioane de euro bune pe an.

Fireşte, însă, că oficialii noştri n-au timp de mărunţişuri din astea. Singura lor grijă în legătură cu Autostrada este doar să inaugureze tronsonul Gilău-Turda înainte de alegerile prezidenţiale, chiar şi cu preţul ca şoseaua să se surpe la fel cum s-a întâmplat săptămâna trecută la centura Gherlei.

Ca Arghezi, le-aş ura să le crape inaugurarea sub ei şi să-i înghită pământul. Că nici vorbă, după cum se vede, să le crape, de ruşine că nu-şi fac datoria, obrazul.