Administraţia Domeniului Public caută să menţină pacea cu comercianţii din piaţa Rogerius. Cei circa o mie de vânzători care trăiesc de pe urma micii afaceri din piaţă se tem că după finalizarea lucrărilor de amenajare pe acest amplasament a viitorului centru de afaceri cu produse agro-alimentare nu îşi vor mai găsi locul în noua clădire.

Posibilitatea revenirii în piaţă după finalizarea lucrărilor a fost principala problemă ridicată de cei 75 de comercianţi care au participat joi seară la dezbaterea publică organizată în Orăşelul Copiilor pe tema modernizării pieţei.

La întâlnire au mai participat Liviu Andrica, directorul Administraţiei Domeniului Public, instituţia care gestionează pieţele orădene, Marius Moş, şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, şi arhitectul Daniel Tivadar, reprezentantul firmei Poliart, care a câştigat licitaţia pentru proiectarea construcţiei.

Comercianţii care au umplut sala mare a Orăşelului Copiilor au ascultat liniştiţi expunerea arhitectului, care a prezentat lucrările pe trei faze distincte, începând de la demolarea punctului termic din strada Blaise Pascal, care va fi înlocuit cu unul subteran, continuând cu construcţia unei clădiri cu un nivel pe actualul amplasament al pieţei de legume-fructe şi terminând cu faza a treia, ce implică ridicarea unei clădiri cu două nivele pe amplasamentul bazarului.

"Ce garanţii ne daţi?"

Directorul ADP, Liviu Andrica, a spus că de-a lungul fiecărei faze comercianţii afectaţi de lucrări vor fi mutaţi într-un cort care va fi amenajat în parcarea din faţa Spitalului Municipal "Gavril Curteanu". Aici, aceştia vor beneficia de servicii similare celor din piaţă, inclusiv de paza bunurilor, după care îşi vor relua locul în noua clădire.

"Sper să fie aşa, nu spun nu, dar ce garanţii ne daţi că la terminarea lucrărilor o să ne întoarcem în piaţă?", a întrebat un comerciant. Vânzătorii se plâng că, în urma ultimelor lucrări, locurile au fost în final atribuite prin licitaţie, iar o parte din agenţii economici care au avut spaţii în piaţă şi au acceptat să le elibereze temporar nu şi-au mai găsit în final loc în piaţă.

Licitaţie doar de nevoie

Lipsa de încredere a comercianţilor l-a surpins pe directorul ADP. "Ce garanţii să vă dau? Credeţi că va veni mama să vândă aici sau că voi da mesele nepoţilor? Ştiţi vreunul dintre dumneavoastră să fi dat eu vreo masă pe sub masă sau pe şpagă?", a întrebat Andrica cu o voce uşor iritată.

Cum intervenţia directorului a fost punctată de un murmur de negare din partea sălii, acesta şi-a continuat expunerea pe un ton îndulcit în mod simţitor. "Aveţi contracte, aveţi facturi, puteţi face oricând dovada vechimii în piaţă. Eu cred că fiecare va primi după modernizare locul unde a fost", a spus el.

Şeful ADP a spus că singura situaţie în care se va ajunge la licitarea locurilor din piaţă va apărea dacă vânzătorii nu se vor înţelege pe mese. Chiar şi aşa, actualii comercianţi vor fi favorizaţi faţă de cei din afară prin puncte suplimentare acordate în cadrul licitaţiei.

"Vom concepe un regulament al pieţei şi vom stabili cum găsim nişte criterii de atribuire a spaţiului. Vom porni de la cât spaţiu aţi avut, cât aţi plătit, vechimea în piaţă şi altele. Dacă vom ajunge la o înţelegere şi toată lumea e mulţumită, va fi OK, dacă nu, facem licitaţie", a afirmat şeful ADP.

Lucrări, abia la anul...

Andrica a ţinut să îi liniştească pe comercianţi afirmând că vor fi anunţaţi din timp cu privire la demararea lucrărilor pentru a-şi putea dimensiona stocul de marfă. Directorul a spus că până în prezent municipalitatea a licitat proiectarea viitorului centru de afaceri, fapt pentru care licitaţia pentru executarea lucrărilor se va ţine cel mai curând în vară. "Dacă mă întrebaţi pe mine, anul acesta sunt slabe şanse să înceapă lucrările. Probabil se va lucra din primăvara anului viitor", a spus Andrica.

Modernizarea pieţei Rogerius se va face prin intermediul unui proiect tranfrontalier în valoare de 5,7 milioane euro câştigat de municipalitatea orădeană în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Hajdu Bihar. Din suma totală, 4,7 milioane euro vor reveni Primăriei, pentru construirea centrului de afaceri cu produse agro-alimentare, diferenţa urmând să fie folosită de partenerul ungar pentru reabilitarea sediului său care va fi transformat în incubator de afaceri.