Sălile pline, spectacolele variate şi prezenţa la festivaluri naţionale şi internaţionale au făcut din 2024 un an de succes pentru Teatrul Regina Maria din Oradea. Conducerea instituţiei își propune să mențină această tendinţă în 2025, prin noi producţii, inclusiv realizate cu adolescenți, precum şi prin reprezentații ținute în diferite locuri din județ.
În cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate miercuri, managerul interimar al TRM, Victoria Balint, şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Horea Abrudan (foto jos), au prezentat bilanţul activităţii pentru anul 2024 şi obiectivele viitoare.
Spectatori fideli
Teatrul Regina Maria a reuşit să îşi menţină numărul deloc mic de producţii anuale pentru un teatru al unui oraş de mărimea Oradiei. În 2024, teatrul a avut 11 premiere, faţă de 10 în 2023, iar numărul de reprezentaţii a fost de 267, similar cu anul precedent.
Cea mai mare creştere s-a înregistrat însă la numărul de spectatori – 43.767 – mai mare cu 18% față de numărul celor din 2023 (37.182), confirmând interesul crescut al publicului pentru producţiile teatrului.
„Sălile sunt pline tot timpul. Există o mare cerere de spectacole. Spectatorii s-au fidelizat, vin constant la teatru. Funcţionează, cred că cel mai bine în teatrul ăsta, reclama făcută de spectatori. Vin, văd spectacole şi, la rândul lor, aduc prieteni, cunoştinţe, familie şi recomandă spectacole. Acesta este plusul acestui teatru faţă de multe alte teatre din România”, a spus Victoria Balint, numită manager interimar al instituţiei de cultură anul trecut, la începutul lunii august, după ce mandatul lui Daniel Vulcu ajunsese la final.
Veniturile totale ale teatrului au fost în 2024 de 1.387.973 de lei, mai mult cu 11% față de anul 2023 (1.249.898), iar cea mai importantă creştere a fost înregistrată în zona veniturilor „extra”, adică provenite din sponsorizări, parteneriate şi donaţii, care au avut un salt de 25% – 267.642 de lei în 2024, față de 214.083 lei în 2023. Aceste resurse suplimentare au contribuit la susţinerea activităţilor teatrului, fără a se baza exclusiv pe subvenţia Consiliului Judeţean Bihor sau pe vânzarea biletelor.
„E un procent foarte mare, veţi analiza rapoarte făcute de foarte multe instituţii din ţară, dar nu o să întâlniţi asemenea procente pe venituri. Nu mi se datorează mie toate aceste realizări şi această creştere. Trebuie să-l amintim pe Daniel Vulcu, care a fost managerul teatrului până în august. Şi activitatea susţinută de domnul Vulcu a contat foarte mult la tot ceea ce am prezentat ca succes al acestui teatru", a apreciat Victoria Balint.
Producţii apreciate
Trupa Iosif Vulcan a avut o activitate bogată în 2024, cu şapte premiere şi numeroase participări la festivaluri naţionale şi internaţionale. Printre cele mai apreciate producţii s-a numărat "Rabbit Hole" (foto) de David Lindsay-Abaire, un spectacol profund despre pierdere şi vindecare emoţională, pus în scenă la Oradea de Vlad Cristache. De asemenea, printre premiere s-au numărat "Un inamic al poporului", "Elif şi ploaia" sau "Undeva, cândva".
Trupa a fost prezentă la 21 de festivaluri, dintre care unul important în Polonia, unde a participat alături de Teatrul Metropolis din Bucureşti în cadrul unui parteneriat cu Institutul Cultural Român din Polonia.
Trupa Arcadia, dedicată spectacolelor pentru copii, a avut cinci premiere, printre care „Cartea Junglei” – o producţie spectaculoasă realizată în colaborare cu Trupa Iosif Vulcan. Alte producții de succes au fost "Vasilache şi Mărioara" şi "Uriaşul Egoist", cea din urmă, o producţie inovatoare pentru că sunt folosite tehnici speciale de mânuire a unei păpuşi de mari dimensiuni.
Un regizor „fresh”
Pentru 2025, conducerea teatrului îşi propune să diversifice oferta artistică şi să consolideze relaţia cu publicul deja fidelizat. Printre cele mai aşteptate premiere din acest an se numără "Richard III", un spectacol regizat de Andrei Măjeri, pentru care biletele sunt disponibile pe noua platformă de ticketing cu care teatrul colaborează, poftimcultura.ro.
„Andrei Măjeri este câştigătorul premiului de regie UNITER de anul trecut. Este pentru prima oară la Oradea. Ne-am dorit foarte tare să vină să lucreze aici. Este un regizor foarte fresh, al zilelor noastre, provocator, actual. Este un text clasic recitit şi cred că va fi un spectacol care va incita spiritele, care va fascina”, a menţionat Victoria Balint.
Managera interimară spune că, după un spectacol de mare intensitate, publicul are nevoie şi de producţii mai relaxante. Astfel, se pregăteşte comedia "Harvey" de Mary Chase, o poveste despre un prieten imaginar care generează situaţii amuzante, dar şi reflecţii profunde. „Este o comedie bine construită, care depăşeşte simplele întâmplări comice şi oferă un mesaj mai profund”, a asigurat Balint.
De asemenea, urmează premierea unui spectacol după un text de Ion Băieşu, regizat de Cristian Ban, iar tânăra Teodora Petre, câştigătoarea concursului de creaţie organizat de TRM, va pregăti un spectacol pentru publicul orădean.
„Trăim vremuri stresante şi oamenii au nevoie să vină să se simtă bine, dar în acelaşi timp consider că trebuie să abordăm şi teme care privesc societatea de azi, fără să oferim soluţii, ci doar să ne facă să gândim, să ne punem întrebări, să plecăm discutând despre spectacolele respective, să ne rămână în minte temele, actorii şi spectacolul şi, cumva, să ajungem să ne dorim mai mult de la teatru decât simplu divertisment", a subliniat Victoria Balint (foto).
La Sala Transilvania va avea loc premiera spectacolului Never Let Me Go, inspirat de romanul şi filmul cu acelaşi nume. Povestea ridică mai multe întrebări esenţiale şi explorează un viitor distopic în care tinerii sunt crescuţi ca donatori de organe. Spectacolul aduce în prim-plan teme precum traficul de organe şi importanţa donării după moarte.
Şi la Trupa Arcadia vor fi spectacole diverse, cu mai multe tehnici de animaţie, cu grupuri ţintă diferite, spune Victoria Balint, care îşi doreşte să susţină mai mult financiar trupa de păpuşi, care anul acesta va avea printre premiere titluri ca "Degeţica" şi "Hainele cele noi ale împăratului". "Cred că vor avea un an foarte bun cei de la păpuşi, şi o să îi susţinem să funcţioneze. Trupa Iosif Vulcan nu mai joacă în Sala Arcadia. Tot ce aveam acolo s-a mutat în Sala Transilvania. Trupa are nevoie de cel puţin doi actori în plus", a mai declarat Victoria Balint.
Spectacole în deplasare
Un alt obiectiv al TRM pentru anul acesta este creşterea prezenţei teatrului în judeţul Bihor. Trupa Iosif Vulcan va susţine două spectacole pe lună în judeţ, iar Trupa Arcadia (foto) va avea patru reprezentaţii lunare în diverse localităţi. "În judeţ există case de cultură reabilitate care aşteaptă astfel de reprezentaţii. Există chiar şi cămine culturale, unde pentru copii pot fi date spectacole. Credeţi-mă că am constatat bucuria cu care atât copiii, cât şi adulţii vin la astfel de evenimente", a explicat Horea Abrudan.
De asemenea, Teatrul Regina Maria a lansat un proiect dedicat tinerilor pasionaţi de actorie, formând o trupă de teatru de amatori pentru liceeni din Oradea (foto). În urma unei selecţii, 15 elevi au fost aleşi pentru a participa la repetiţii şi ateliere de teatru, unde învaţă de la actori şi regizori profesionişti. Primul lor spectacol, „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, va avea premiera în următoarea perioadă la Sala Mare.
Anul acesta, Teatrul Regina Maria îşi continuă activităţile conexe, menite să apropie publicul de lumea teatrului. Tururile ghidate interactive vor oferi spectatorilor acces în culisele instituţiei, iar spectacolele-lectură şi proiectul Infinit Teatru vor aduce noi experienţe culturale. De asemenea, teatrul va menţine parteneriatele cu instituţii din ţară, precum Teatrul Naţional din Târgu Mureş şi Teatrul Clasic Ioan Slavici din Arad, prin schimburi de spectacole, iar anul acesta li se va alătura, cel puţin în prima fază, Teatrul de Nord Satu Mare.
Victoria Balint subliniază importanţa atragerii unui public diversificat, cu accent pe cel tânăr. "Ceea ce vreau eu să facem este ca, pe lângă acest grup mare de public care ne urmăreşte constant, să atragem şi categorii noi, în special tinerii, care au fost cumva văduviţi şi care trebuie aduşi la teatru. Nu forţat şi organizat de doamna de la şcoală...", a declarat managera, care a menţionat că interesul tinerilor faţă de teatru este vizibil crescut.