Din cauza unor lacune legislative, persoanele care beneficiază de facilităţi fiscale au devenit o adevărată mină de aur. În Bihor, peste 1.000 de autoturisme de lux, maşini de teren şi chiar camioane au fost înmatriculate pe numele unor veterani de război, persoane cu handicap sau foşti deportaţi politic, scutiţi de taxa anuală auto, iar în cazul persoanelor cu handicap şi de cea de înmatriculare.

BIHOREANUL a descoperit zeci de cazuri: o pensionară de 92 de ani, din rândul celor persecutaţi politic, are, chipurile, un Audi A6, o alta de 81 ani un Audi A8, iar câteva persoane cu handicap deţin alte modele scumpe precum Chrysler, Jaguar, Jeep Grand Cherokee.

Deşi sunt conştienţi că proprietarii reali ai bolizilor sunt persoane care astfel fentează plata impozitelor, piperate pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mare, reprezentanţii Primăriei spun că n-au cum să-i dovedească pe evazionişti.

Bolizi cu handicap

Pentru samsarii de maşini, înmatricularea autoturismelor de lux pe numele unor persoane cu handicap de gradul 1, persoane scutite atât de plata taxelor de primă înmatriculare, cât şi de cea a impozitului auto la administraţiile financiare ale primăriilor, a devenit o afacere mai mult decât profitabilă.

În Bihor, din ianuarie 2007, data introducerii taxei de primă-înmatriculare, şi până în ianuarie 2011, au fost omologate la reprezentanţa RAR 1.207 maşini pe numele unor persoane cu dizabilităţi. Dacă până în 2008 nu exista nicio interdicţie privind numărul de maşini ce puteau fi omologate pe numele unor asemenea persoane, existând handicapaţi cu câte 7 sau chiar 8 maşini de lux puse pe numele lor, ulterior facilitatea s-a acordat pentru o singură maşină şi cu condiţia ca aceasta să nu fie înstrăinată timp de 5 ani de la cumpărare.

... dar cu profit

Chiar şi aşa s-a găsit o nouă metodă pentru a fenta legea: persoana cu handicap încheia cu adevăratul proprietar un contract de comodat pe 5 ani, perioadă după care maşina putea fi înstrăinată fără probleme.

Ulterior, afacerea s-a extins spre alte categorii beneficiare de facilităţi: veterani de război, foşti deţinuţi ori persoane persecutate politic, scutite în baza Legii 189/2000 de plata impozitului anual pe maşini, care, de anul trecut, a fost majorată de Guvern în funcţie de capacitatea cilindrică şi vechimea maşinii.

"Deşi nu toată lumea ar accepta să-şi cumpere maşină pe numele altuia, adevărul e că afacerea era foarte profitabilă. Pentru un Touareg, de pildă, taxa de primă înmatriculare e de 12.000 euro, iar impozitul anual 6.000 lei. Aşa se face că avem în Bihor persoane cu handicap şi veterani posesori de Jeep, Mercedes, BMW ori Touareg", a explicat pentru BIHOREANUL, unul din funcţionarii Direcţiei Finanţelor Publice din Primăria Oradea.

VIP-uri asistate

BIHOREANUL a obţinut lista celor 842 de orădeni scutiţi de plata impozitelor auto, dintre care 667 sunt foşti deţinuţi sau deportaţi, 88 veterani de război, iar 59 persoane cu handicap de gradul 1.

03 Abrudan.jpgPrintre aceste persoane există unele care au profitat cu tupeu maxim de facilităţi, deşi situaţia materială le-ar fi permis să-şi achite impozitele pe maşinile de lux. Este cazul ex-directorului PECO Bihor, Octavian Abrudan (foto), cuscrul nu mai puţin celebrului rector al Universităţii, Teodor Maghiar, cunoscut pentru ţepele de milioane şi modul fraudulos prin care a concurat la privatizarea societăţii, subevaluându-i bunurile pentru a le da plocon unor apropiaţi.

Proprietar al unei vile în buricul oraşului, dar şi a unor terenuri şi case răspândite în judeţ, Abrudan nu s-a sfiit să se declare persecutat politic pentru a beneficia de scutire la plata celor 792 lei, cât este impozitul anual pentru Merţanul său.

La fel a făcut şi fostul viceprimar Florian Hîrca, deţinut politic scutit de impozitul de 5.800 lei pentru bolidul Jeep Grand Cherokee.

Pe bandă rulantă

03 Chiru.jpgUnii dintre beneficiarii scutirilor sunt, însă, proprietari doar cu numele. Un asemenea "evazionist" era taman un fost şef de serviciu la Direcţia de Evidenţă a Persoanelor Oradea din Primăria Oradea, Adrian Chiru (foto), cunoscut samsar de maşini second-hand, care a înmatriculat pe numele tatălui său, Ioan Chiru, veteran de război, cinci vehicule: o semiremorcă Stema M, o remorcă NL Rema, un Opel Astra, un BMW 320 şi un Volvo XC 90. Culmea e că, deşi între timp a decedat, bătrânul Chiru apare şi acum ca proprietar a patru vehicule scutite de taxe, deşi în realitate acestea aparţin fiului.

Nu este, însă, singura aberaţie. BIHOREANUL a găsit, de pildă, pe lista foştilor deţinuţi scutiţi de taxa auto, două pensionare, Floare Mudura (92 ani), şi Ana Bondar (88 ani), cu Audi A6, maşini pentru care impozitul anual porneşte de la 1.680 lei. O altă bătrână, Victoria Nuc (81 ani), apare în hârtii cu un Audi A8 pentru care în mod normal ar fi trebuit să plătească anual 2.160 lei, iar Sarkozi Irina (80 ani) figurează ca proprietară a unui Mitsubishi Pajero pentru care impozitul anual s-ar ridica la 4.640 lei.

Biznis cu mama

Unii orădeni au făcut o adevărată afacere din asemenea scutiri. Pavel Cozma (60 ani) a schimbat până acum patru maşini, trecând de la un Trabant prin două Dacii 1310 şi oprindu-se acum la un Ssangyong pentru care e scutit de plata unui impozit anual de 2.160 lei. La fel a făcut şi Traian Bara, patronul firmei SC Transbara, care a schimbat trei maşini, VW Transporter, un Mercedes Sprinter şi un Citroen Xara, fără a plăti impozit pe nici una.

Soţii Antoniu şi Mariana Brîndaş, şi ei scutiţi de impozite, au trecut în ultimii ani 7 autoturisme şi camioane pe numele lor. Patron de firmă, despre care însă susţine că "nu mai merge", Antoniu Brîndaş spune că nu vede nimic ilegal în ce a făcut. "A fost o oportunitate de care am profitat, nimic ilegal. Acum avem doar două maşini, una pentru noi şi una pentru fiica noastră, pe celelalte le-am vândut", spune Brîndaş.

În cazul altora, afacerile le fac rudele. E şi cazul Elenei Vereş, mama patroanei SC Tehnoprest SRL, Livia Floti, membră în conducerea Federaţiei Patronilor. BIHOREANUL a descoperit că 7 dintre maşinile societăţii, înmatriculate preferenţiale, (BH-xx-TEH), au figurat în prima fază pe numele pensionarei de 68 ani, beneficiare de scutiri în baza Legii 189/2000 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice. Este vorba de un Volvo XC 90, o Dacia, un Nissan Primera, un Peugeot 206, două Renault Symbol şi un Renault Master. Ulterior, maşinile au fost trecute totuşi pe firmă, astfel că în acest an Elena Vereş deţine un singur autoturism, pentru care este scutită de 858 lei.

Evazionişti nedovediţi

Una peste alta, suma totală a impozitelor pe care "scutiţii" nu le achită depăşeşte, pentru acest an, 250.000 lei. Deloc neglijabil pentru un buget afectat de criză.

Deşi sunt conştienţi că mulţi asistaţi sunt proprietari doar cu numele, reprezentanţii Primăriei susţin totuşi că nu au pârghiile necesare pentru a-i dovedi pe evazionişti. "Nu avem cum să demonstrăm că nu sunt proprietarii reali ai autovehiculelor şi că în spatele lor sunt persoane care eludează taxele locale. Ar putea să o facă doar Poliţia sau Parchetul. Noi putem doar să încercăm să-i convingem să intre în deplină legalitate şi să aducem bani la buget", a declarat unul dintre funcţionarii Direcţiei Finanţe din Primăria Oradea. Grea misiune, căci "mai gratis" decât atâta nu se poate...


RAR SRL
Handicapaţi la raport

Numărul mare de maşini second-hand înmatriculate pe numele unor persoane cu handicap a atras la începutul acestui an şi atenţia procurorilor DNA Oradea. În urma anchetei demarate în luna ianuarie, doi dintre şefii Registrului Auto Român Bihor, directorul Cristian Ile (foto) şi adjunctul său, Ioan Domocoş, au fost puşi sub învinuire pentru corupţie, cel din urmă fiind chiar arestat după ce a fost prins în flagrant încasând 100 de euro, din care 50 pentru a facilita omologarea unui autoturism pe numele unei persoane cu handicap.

Potrivit DNA, şefii RAR Bihor au pus la punct un sistem prin care anumiţi intermediari colectau şpaga de la proprietarii de maşini interesaţi să le înmatriculeze pe numele unor persoane cu handicap, scutite de taxe. Ancheta nu s-a finalizat încă, dar prejudiciul provocat de evazionişti cu complicitatea şefilor RAR a fost estimat la peste un milion de euro.