Așa cum se preconizase, compania UMB Spedition din România, condusă de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, a oprit luni lucrările pe șantierul Autostrăzii Transilvania, pe porțiunea Nădăşelu - Poarta Sălajului, de 42 de kilometri, singura finanțată cu fonduri europene prin PNRR. 

Asociația Pro Infrastructura anunțase săptămâna trecută că UMB urmează, începând din 11 iulie, să oprească lucrările pe aproape toate șantierele publice din țară, ca formă de protest față de faptul că autoritățile de la nivel național nu au actualizat prețurile contractelor după valul de scumpiri din domeniul construcțiilor. 

Unul dintre șantierele vizate este cel dintre Cluj și Zalău, mai precis Nădășelu - Zimbor - Poarta Sălajului, pe care până nu demult s-a lucrat intens, în ciuda unor probleme cauzate de alunecări de teren. 

 

BREAKING NEWS: UMB oprește lucrul pe toate șantierele! Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe...

Posted by Asociația Pro Infrastructură on Monday, July 4, 2022

Luni, noul președinte al USR și, totodată, fost ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a publicat pe pagina sa de Facebook filmări care arată respectivul tronson lăsat de izbeliște. 

„Guvernarea incompetentă PNL-PSD a dat de gard cu singurul proiect din PNRR Transporturi pe care se lucrează: A3 Transilvania între Cluj şi Zalău. De luni de zile întreaga piaţă de construcţii din România cere Guvernului o soluţie decentă pentru creşterea fulminantă a preţurilor materialelor de construcţii. Între timp, Ciolacu, Ciucă şi Grindeanu fac ce ştiu cel mai bine: îi duc pe toţi cu zăhărelul. Au dat 2 ordonanţe de urgenţă pentru ajustarea preţurilor care, în loc să rezolve problema, au adâncit-o şi mai tare. Nu au bani de dat pentru autostrăzi, căi ferate, spitale şi şcoli. În schimb au pentru pensii speciale, mii de pile de partid angajate la stat sau PNDL-uri de miliarde”, a scris Drulă. 

El a adăugat: „Însă astăzi s-a umplut paharul. Principalul constructor de autostrăzi din România a oprit lucrările şi a părăsit şantierul autostrăzii A3 Transilvania, sectorul dintre Nădăşelu şi Poarta Sălajului. Cei 42km în valoare de peste 400 de milioane de euro erau singurii aflaţi în lucru din întreg PNRR-ul pe Transporturi. Imaginile vorbesc de la sine. Şantierul este îngheţat în mijlocul verii, în vârf de sezon de lucrări când sute de muncitori şi utilaje ar trebui să atingă vârful de productivitate. PSD şi PNL îşi bat joc cu fiecare ocazie de şansa românilor pentru un trai mai bun. Nu trebuie să uităm asta în 2024 când vor cere din nou votul”. 

Ca urmare a retragerii, cel puțin temporare, a constructorului UMB, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat o poziție în care susține că face tot ce poate pentru a susține investițiile.

„UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare. În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție. CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare”, a transmis CNAIR. 

De asemenea, potrivit Economedia.ro, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a precizat la finalul săptămânii trecute că se pregătește o ordonanță de urgență care să permită suplimentarea costurilor pentru contractele de autostrăzi și căi ferate, care ar urma să fie emisă până pe 15 iulie. 

Întrebat ce va face Guvernul pentru a „salva” contractele cu firmele drumarului Dorinel Umbrărescu, care a cerut rezilierea contractelor dacă ajustarea costurilor pe care o acordă CNAIR pe actuala legislație nu acoperă valoarea reală de pe șantiere, Boloș a răspuns că noul act normativ în pregătire va permite suplimentarea contractelor cu până la 40% și va cuprinde 10 dintre cele mai importante materiale de construcții și escaladarea prețurilor pe care o monitorizează Institutul Național de Statistică, relatează sursa citată. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!