Chiar dacă nu ar fi pandemia, centrul Oradiei tot nu ar putea primi turişti. Străzile Iosif Vulcan, Nicolae Grigorescu şi Libertăţii sunt închise pentru modernizare, iar strada Aurel Lazăr este în pietruire.

În plus, în loc să se încheie în primăvară, proiectul reabilitării Pieţei Ferdinand se va întinde cel puţin până în septembrie. "Lucrările se vor prelungi pentru că au apărut probleme legate de montarea echipamentelor electrice în zonă", spune primarul Florin Birta.

Şantier în lucru

Reabilitarea Pieţei Ferdinand a fost atribuită unei asocieri reprezentate de firma Gavella în toamna anului 2018, dar au început abia anul următor, pentru a nu ţine centrul oraşului spart peste iarnă. Investiţia de 19 milioane euro plus TVA presupune înlocuirea reţelelor din subteran, pietruirea pieţei cu porfir, refacerea zonelor verzi, montarea de fântâni arteziene ş.a.

Şantierul a avansat cu frâna trasă. La început, Primăria a descoperit că trotuarul de lângă sediul grupului de firme Transilvania aparţine acestora şi trebuie să îi convingă pe fraţii Micula să plătească pietruirea lui, apoi Consiliul Judeţean şi-a amintit că are de hidroizolat fundaţia clădirii Teatrului Regina Maria, iar în final constructorul a constatat că nu are cum reamenaja zona din spatele Teatrului şi de la capătul Podului Sfântul Ladislau pentru că Electrica nu îşi mutase încă posturile de transformare în subteran.

"Degeaba am discutat cu reprezentanţii Electrica încă de acum doi ani. Se scuză că n-au avut buget", declara în 2018 viceprimarul de atunci Mircea Mălan. Iar efectele se văd în 2021.

"Păsuiţi-ne, vă rugăm!"

BIHOREANUL a descoperit că, în loc să se pregătească de închiderea proiectului, municipalitatea a cerut finanţatorului european prelungirea contractului, pentru a evita aplicarea unor corecţii, după ce a ajuns în imposibilitatea de a închide lucrările la timp.

Mihaela Neag, manager de proiect din cadrul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Europeană"Contractul de finanţare are valabilitate până la sfârşitul acestei luni, aşa că am solicitat finanţatorului prelungirea până în septembrie. Suntem în perioada în care trebuie să primim un răspuns", spune managerul de proiect din cadrul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Europeană, Mihaela Neag (foto).

Lucrările din Piaţa Ferdinand sunt realizate în proporţie de 70%. "Mai trebuie placată cu piatră fântâna de lângă fostul sediu Tarom şi amenajate zonele verzi, inclusiv cu pomii de pe aliniamente", spune Neag. Marea problemă e că Electrica nu a reuşit nici după doi ani de la deschiderea şantierului să îşi închidă lucrările începute.

Lucrări în subteran

Pentru a evita spargerea pavajului după închiderea proiectului, municipalitatea le-a cerut tuturor deţinătorilor de utilităţi, de la apă şi canal la internet şi electricitate, să îşi înlocuiască reţelele cu ocazia lucrărilor.

La solicitarea municipalităţii, Electrica a acceptat să îşi îngroape în subteran punctele de transformare de lângă Teatru şi pod, soluţie mai estetică, dar şi de două ori mai scumpă, deasupra urmând să fie amenajate, pe bani europeni, zone pietonale.

Derulate pe banii Societăţii de Distribuţie a Energiei Electrice Transilvania Nord prin Sucursala Oradea şi atribuite firmei orădene Electroconstruct Sildac, lucrările au trenat cu lunile. În final gropile au fost săpate, o parte din cabluri trase, dar posturile trafo subterane nu au ajuns nici până astăzi.

Abureli repetate...

Florin Birta, primar OradeaChiar dacă Primăria are o relaţie directă cu Electrica şi nu cu constructorul său, primarul Florin Birta (foto) spune că a încercat să urgenteze lucrurile.

"Prin toamnă, când am văzut că nu vin posturile trafo, am început să dau telefoane. Vorbeam tot la câteva zile cu reprezentantul firmei Electroconstruct, care spunea că a comandat posturile din Spania. Întâi mi-a spus: «Domnule Birta, m-au sunat din fabrică, posturile sunt aproape gata». Apoi a zis: «E pandemie, nu găsesc trailer». Eu zic: «Nicio problemă, vă căutăm noi». A răspuns «nu, că mă descurc». În altă discuţie mi-a spus: «Domnule Birta, am găsit trailer, vineri e în fabrică şi luni porneşte spre Oradea», dar după câteva zile a revenit, spunând că «au ajuns, dar nu le încarcă», şi tot aşa", povesteşte Birta. În final, primarul s-a dat bătut.

Rezilieri în lanţ...

Sătui de amânări şi de presiunile Primăriei, reprezentanţii Electrica au reziliat contractul cu firma Electroconstruct Sildac. "Am trimis notificare firmei pentru încetarea contractului pe 4 decembrie, aceasta urmând să îşi facă efectul în 30 de zile", afirmă unul dintre reprezentanţii Electrica.

Notificarea a fost cireaşa de pe tort. Electrica reziliase deja două contracte încheiate cu constructorul pentru lucrări în zona Aleşd, din cauza unor întârzieri similare. Mai mult, i-a eliberat firmei certificat constatator de neconformitate, care îi interzice să mai participe la licitaţii publice în următorii trei ani. "Firma ne-a dat în judecată, contestând tot, iar acum sunt pe rol mai multe procese", spune reprezentantul Electrica.

"Ne-au împiedicat să lucrăm!"

Contactat de BIHOREANUL, reprezentantul Electroconstruct Sildac, Dan Bejan, neagă orice vină. Constructorul pasează beneficiarilor toată răspunderea pentru întârzierea lucrărilor. "Societatea noastră a fost împiedicată să realizeze lucrările datorită amplasamentului care nu era liber de sarcini", a transmis Bejan printr-un email.

În accepţiunea Electroconstruct, ar mai fi timp berechet: termenul de un an pentru pregătirea amplasamentului şi montarea echipamentelor nu expirase, cum invoca Electrica, pentru că decurgea doar de la data eliberării amplasamentului. "Lucrările puteau fi demarate doar odată ce era închisă circulaţia rutieră, sens în care am făcut notificări repetate, dar Primăria a decis închiderea zonei doar în 16 noiembrie 2020", transmit reprezentanţii companiei. Dar asta nu oprea firma să fi comandat din timp echipamentele...

Ca să îşi dovedească bunăvoinţa, Electroconstruct arată că a montat 8,7 kilometri de tubulatură şi cabluri de medie şi joasă tensiune, 44 capace de cămin, două firide subterane ş.a. "Motivele de nelegalitate (n.r. – pentru rezilierea contractului) sunt dezvoltate pe larg în acţiunea înregistrată, preferând să le supunem analizei instanţei, justiţia nefăcându-se în presă", susţin reprezentanţii firmei. Cât priveşte posturile de transformare subterane, acestea ar fi, desigur, comandate şi pregătite de montare...

Termene nerealiste!

MIrcea Mălan, fost viceprimar OradeaFostul viceprimar Mircea Mălan (foto), care a coordonat lucrările din Piaţa Unirii, unde Electroconstruct a îngropat un punct trafo după o întârziere de un an, este sceptic că Primăria va putea finaliza până în toamnă proiectul din Piaţa Ferdinand. "Dacă s-a reziliat contractul, e puţin probabil ca lucrarea să se închidă în septembrie. Trebuie făcută o nouă licitaţie, al cărei rezultat ar putea fi contestat, iar noua firmă trebuie să comande echipamente a căror execuţie poate dura şi şase luni. Termenele sunt prea strânse", spune fostul viceprimar.

Altfel spus, după amânarea de luna aceasta, Primăria va trebui să ceară în vară finanţatorului o nouă păsuire ca să nu primească corecţii financiare pentru nefinalizarea la timp a contractului. Apoi, edilii ar trebui să se îndrepte împotriva Electrica, iar aceasta împotriva Electroconstruct pentru eventuale sancţiuni. Între timp, în zona din spatele Teatrului Regina Maria şi la capătul Podului Sfântul Ladislau vor rămâne săpate două gropi. Mărturie a "competenţei" şi "seriozităţii" româneşti...


PRECEDENTUL
Un an de întârziere

Primarul Florin Birta se teme că Primăria va sta luni de zile cu gropile săpate în plin centrul oraşului, aşa cum s-a întâmplat la reabilitarea din Piaţa Unirii. "Atunci am stat mai bine de un an după aceeaşi firmă ca să închidă lucrarea", spune edilul.

Fostul viceprimar Mircea Mălan, care a coordonat modernizarea Pieţei Unirii, îi găseşte totuşi scuze constructorului. "În Piaţa Unirii a fost o problemă de bugetare. În proiect erau prinşi 28.000 euro pentru anvelopa respectivă (n.r. - "cutia" şi echipamentele), deşi ea costa cel puţin dublu. Firma a încercat o soluţie de compromis cu altă anvelopă, dar Electrica nu şi-a dat aviz de racordare pe motiv că nu era agrementată", povesteşte Mălan.

Lucrarea a fost închisă şi zona pietruită doar după ce Electroconstruct Sildac a cumpărat un echipament agrementat din Spania, diferenţa fiind plătită de Primărie.