Bihorenii, şi nu numai, dar în primul rând ei, pierd timp şi bani fiindcă nu au o autostradă care să-i lege de restul ţării şi un drum naţional cu adevărat circulabil spre Deva, şi tot din aceeaşi cauză ne ocolesc marii investitori.
Aceasta este concluzia conducerii Federaţiei Patronilor Bihor la un an şi jumătate după ce directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, şi Dan Şova, pe atunci ministru al Marilor Proiecte, promiteau în cadrul unei conferinţe privind construcţia de drumuri desfăşurată la Oradea că în septembrie 2014 vor fi reluate lucrările la Autostrada Transilvania, astfel încât aceasta să fie dată în folosinţă în 2016.
Pentru că acest lucru nu s-a întâmplat, dar şi din cauza situaţiei de pe DN 76, reprezentanţii FPB au cerut, marţi, demisia şefului CNADNR sau, în cazul în care Neaga nu şi-o va prezenta, demiterea sa de către conducerea Ministerului Transporturilor.
Şantier uitat
„Suntem într-un loc unde stadiul lucrărilor la Autostrada Transilvania pe tronsonul 3 C Borş - Suplacu de Barcău trebuia să fie, conform promisiunilor şefului CNADNR şi ministrului Marilor Proiecte, la jumătate din ceea ce mai era de făcut după ce s-a reziliat contractul cu Bechtel”, a explicat marţi vicepreşedintele FPB Vasile Fonoage, într-o conferinţă de presă desfăşurată între comunele Cetariu şi Sălard, lângă două structuri din beton părăsite şi cu armăturile puternic ruginite, care ar fi trebuit să facă parte dintr-un cap de pod al autostrăzii.
„Sunt îngrijorătoare promisiunile care se fac cu multă convingere şi nu sunt acoperite de fapte. În fişa postului dumnealor (n.r. – şefii CNADNR) scrie că trebuie să repare şi să facă drumuri. N-au făcut-o, e momentul să cerem o altă echipă la vârful CNADNR”, a spus vicepreşedintele Federaţiei Patronilor Bihor.
Pierderi pe linie
La fel ca Fonoage, care a amintit că inexistenţa unei autostrăzi a determinat compania Mercedes în anul 2004 să nu investească în România, ci în Ungaria, proprietarul uneia dintre cele peste 1.000 de firme de transport din Bihor, Rozoti Spedition, a explicat că nerealizarea autostrăzii produce pagube enorme economiei.
Gheorghe Silaghi a dat exemplul propriei firme, spunând că înregistrează pierderi de circa 20% din cifra de afaceri prin faptul că şoferii sunt nevoiţi să se târască pe drumuri naţionale, înguste şi cu asfalt prost, aglomerate şi şerpuind prin localităţi: „Pe 600 de kilometri de la Oradea la Bucureşti un camion face 10-12 ore când ar putea face 6-7 ore pe autostradă, şi consumă mai mult carburant, suportă mai multă uzură şi mai multe defecţiuni”, a spus proprietarul Rozoti.
În turism, pierderile sunt şi mai mari, a afirmat preşedintele FPB, Ioan Lucian. „Turismul pierde până la 60% din ceea ce ar trebui să încaseze pentru că nu avem această autostradă, a spus Lucian, completat de Fonoage, care a adăugat că „degeaba un investitor privat face un hotel de şapte stele dacă nu se poate ajunge la el decât cu greutate. Turism cu infrastructură necorespunzătoare nu se poate face”.
Tot Fonoage, director la o importantă companie de materiale de construcţii, Cesal, a dat şi un exemplu din propria societate, afirmând că din cauza dezastrului existent şi pe DN 76, nu mai găseşte transportatori dispuşi să livreze mărfurile către Deva pe drumul cel mai scurt, ci doar cu ocolire prin Arad: „Nu putem face livrări într-un mod competitiv în Hunedoara şi dincolo de Hunedoara pentru că nu găseşti maşini care să accepte să meargă pe DN 76”.
„Promisiunea e datorie curată”
Având în vedere situaţia, reprezentanţii Federaţiei Patronilor Bihor au trimis în cursul zilei de marţi o scrisoare către conducerea CNADNR, solicitând demisia acesteia, şi au precizat că dacă acest lucru nu se va întâmpla, vor cere demiterea printr-un demers similar către Ministerul Transporturilor şi Guvern, chiar şi premierului Victor Ponta.
„A da vina permanent pe condiţiile meteorologice, pe perioada nefastă, pe lipsa ştampilei rotunde, pe uitatul ochelarilor pe masa din sufragerie, pe trezirea fără chef de muncă, pe anularea procedurilor de achiziţie publică, pe soare că produce temperaturi prea mari, pe lună că nu luminează suficient noaptea, pe câte şi mai câte, nu ne conduce decât la o concluzie: nu se vrea sau, mai grav, nu se ştie cum (în traducere: incompetenţă). Din aceste considerente, sătui de promisiuni deşarte de mai bine de cinci ani, solicităm demisia conducerii CNADNR, iar în cazul în care funcţionarilor le lipseşte demnitatea şi onoarea solicităm destituirea de către Ministerul Transporturilor. În Ardeal promisiunea e datorie curată”, se arată în scrisoarea FPB.
Totodată, preşedintele organizaţiei, Ioan Lucian, a afirmat că FPB se oferă să facă parte dintr-o „comisie consultativă”, alături de reprezentanţii CNADNR şi Ministerului Transporturilor, care să ofere „sugestii şi propuneri” menite să impulsioneze construirea şi modernizarea drumurilor din Bihor.
Împiedicată în Mediu
Începute în 2004, în guvernarea Năstase, lucrările la Autostrada Transilvania au fost abandonate pe tronsonul din Bihor de Guvernul Boc în perioada 2010-2011, iar în 2013, la iniţiativa lui Dan Şova, pe atunci ministru al Marilor Proiecte, Guvernul Ponta a decis rezilierea contractului încheiat în urmă cu 11 ani cu compania americană Bechtel, căreia i-a plătit 38 milioane euro ca despăgubire pentru a pleca de pe şantier.
Anul trecut, CNADNR a organizat o licitaţie pentru găsirea unui nou constructor, procedura fiind adjudecată de un consorţiu de firme spaniole, însă acestea nu au primit ordinul de începere a lucrărilor din cauză că în prealabil ar fi necesară înnoirea acordului de mediu, pe care Compania încă nici nu l-a solicitat Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
Conform promisiunilor lui Dan Şova, dar şi ale fostului ministru al Transporturilor Ioan Rus, făcute chiar la Oradea anul trecut, anul acesta lucrările trebuiau reluate, iar anul viitor să fie şi finalizate.