Prima reuniune din acest an a Consiliului Judeţean s-a lăsat, joi, cu un scandal uriaş, provocat de câteva proiecte de hotărâri vizând reorganizarea instituţiilor de cultură finanţate din bugetul judeţului. Motivul? Sub imperativul reducerii de personal din aceste instituţii, se produce, de fapt, segregarea etnică a celor două teatre din Oradea, Teatrul de Stat şi Teatrul pentru Copii şi Tineret Arcadia.

Execuţie sumară

Scandalul de la reuniunea de joi a CJ a izbucnit în momentul când aleşii bihorenilor au fost chemaţi să voteze a patra hotărâre aflată pe ordinea de zi, şi anume aprobarea Regulamentului de reorganizare a instituţiilor publice de cultură aflate în subordinea Consiliului Judeţean: Teatrul de Stat, Teatrul pentru Copii şi Tineret Arcadia şi Filarmonica Oradea.

Deşi proiectul de hotărâre nu a fost dezbătut, ci doar s-a luat act că a fost avizat în prealabil de comisiile juridică şi economică a CJ, preşedintele Radu Ţîrle a intenţionat să-l supună votului consilierilor, moment în care managerul Teatrului Arcadia, Marius Aron, a cerut să ia cuvântul. Refuzat, în locul lui a vorbit consilierul judeţean Mihai Bar (PSD), care a încercat să "traducă" pe înţelesul celor prezenţi ceea ce se întâmpla.

"O să votez acest proiect, deşi sunt absolut împotrivă. Jurnaliştii o să spună că nu sunt vertical. Recunosc. Aşa este!", a spus Bar, dând de înţeles că în culise hotărârea era deja luată. "Jocurile se fac nu pentru actualul Consiliu, ci pentru cel viitor, iar cei ce sunt astăzi aici sunt simpli simbriaşi care asistă la execuţia lor", a mai spus Bar, adăugând: "Există aici un personaj (n.r. - şi, spunând acestea, Bar s-a uitat spre vicepreşedintele CJ Alexandru Kiss) care îi face pe toţi să se bată cap în cap, şi în faţa căruia toţi stau în poziţie de drepţi".

Aluziile consilierului PSD nu puteau fi înţelese, însă, decât de cei - puţini la număr - care citiseră în prealabil textul ce trebuia votat.

Reorganizare prin desfiinţare

Practic, textul Regulamentului prevede, în esenţă, desfiinţarea Teatrului de Stat şi a Teatrului pentru Copii şi Tineret Arcadia, prin reorganizarea acestora şi a Filarmonicii. Concret, în urma reorganizării, se vor înfiinţa Instituţia Publică de Cultură Iosif Vulcan şi Instituţia Publică de Cultură Szigligeti Ede.

Prima, Iosif Vulcan, va prelua de la cele trei instituţii existente în prezent trupa română a Teatrului de Stat, trupa română a Teatrului Arcadia şi ansamblul folcloric Crişana al Filarmonicii, urmând să aibă în final 126 posturi.

Cea de-a doua nouă instituţie, Szigligeti Ede, va prelua trupa maghiară a Teatrului de Stat, secţia maghiară a Teatrului Arcadia şi ansamblul folcloric Nagyvarad al Filarmonicii, urmând să numere 125 posturi.

De asemenea, în urma reorganizării, Filarmonica ar urma să rămână doar cu Orchestra Simfonică, adică 111,5 posturi.

În concluzie, dacă în prezent cele trei instituţii au, în total, 391 posturi, prin reorganizare şi înfiinţarea celor două instituţii, Iosif Vulcan şi Szigligeti Ede, numărul posturilor va scădea, cu tot cu Filarmonica, la 362,5. Rezultând - aşadar - o economie modestă, de numai 29 de posturi.

În schimb, de observat este că noile instituţii Iosif Vulcan şi Szigligeti Ede vor avea aproape fix acelaşi număr de posturi (126, respectiv 125), în condiţiile în care, în prezent, numărul angajaţilor din secţiile maghiare ale Teatrului de Stat şi Teatrului Arcadia este mai mic.

Doar 2 contra

În ciuda faptului că, în cadrul discuţiilor, grupul PDL şi-a exprimat dezacordul faţă de reorganizarea celor două teatre existente şi faţă de crearea celor două instituţii pe criterii etnice, consilierii pedelişti s-au abţinut la vot, ştiind foarte bine că în acest fel proiectele vor deveni hotărâri cu valoare juridică. Doar doi membri ai grupului PDL au făcut excepţie, şi anume Marcel Tarţa şi Nicolae Aniş, care au votat contra tuturor proiectelor. În rest, PNL, PSD şi - fireşte - UDMR, au votat masiv în favoarea lor.

Urmarea este că a fost adoptat întâi Regulamentul de reorganizare, iar apoi, pe rând, reorganizarea Filarmonicii, înfiinţarea Instituţiei Publice de Cultură Iosif Vulcan (în fruntea căruia, ca manager interimar, va fi actorul Daniel Vulcu) şi înfiinţarea Instituţiei Publice de Cultură Szigligeti Ede (al cărei manager provizoriu va fi Czvikker Katalin - o apropiată a vicepreşedintelui Alexandru Kiss încă din vremea când acesta era preşedinte al CJ).

Trădare, vânzare!

Marius Aron 04.JPGActualul manager al Teatrului Arcadia, Marius Aron (foto), a obţinut de la preşedintele CJ Radu Ţîrle, în cele din urmă, dreptul de a vorbi, şi s-a adresat consilierilor amintind că, şi datorită lui, ca fost revoluţionar, aceştia se bucură de libertatea cuvântului. "Teatrul Arcadia nu poate fi desfiinţat de Consiliul Judeţean, pentru că a fost înfiinţat de Guvern în 1955, şi numai Guvernul îl poate desfiinţa acum", a spus Aron, invocând o chichiţă procedurală care, însă, nu mai contează de câţiva ani, deoarece bugetul Teatrului Arcadia este asigurat de CJ Bihor.

"Teatrul Arcadia este cel mai bun din ţară sub raportul veniturilor proprii, fiindcă anul trecut 11,2% din bugetul nostru a provenit din veniturile proprii", a mai spus Aron, fără să înduioşeze pe nimeni. "Voi cere prefectului să nu dea aviz de legalitate acestor hotărâri, pentru că ele sunt ilegale. Noi, ca manageri în funcţie, nu am fost consultaţi înainte de adoptarea acestor hotărâri", a mai afirmat Aron, încheind: "Eu am cu Consiliul Judeţean un contract de management semnat pe 5 ani în decembrie 2010. Nu vă jucaţi cu mine!".

Mult mai precis a fost liderul grupului PDL, Ionel Avrigeanu, care a reproşat colegilor de la PNL şi PSD că "v-aţi vândut pe bani mărunţi", adică au executat voinţa UDMR, formaţiune interesată să se remarce în viitoarea campanie electorală cu faptul că a creat un teatru maghiar.

Avrigeanu a mai cerut, de asemenea, ca în procesul-verbal al şedinţei CJ să se consemneze cum a votat fiecare consilier, adică să fie evidenţiat că doi PDL-işti au votat contra (Marcel Tarţa şi Nicolae Aniş), în timp ce ceilalţi s-au abţinut (Avrigeanu însuşi, Dumitru Frese, Mihai Toderici, Florin Oros, Mircea Cristea şi Dorel Dume). "Mai devreme sau mai târziu va trebui să dăm socoteală, să plătească fiecare pentru faptele sale, şi trebuie să se ştie fiecare ce şi cum a votat", a explicat Avrigeanu.

Explicaţii din culise

BIHOREANUL a aflat, însă, că în ciuda gestului liderului PDL şi a voturilor contra sau de abţinere exprimate de consilierii pedelişti, toate hotărârile adoptate au fost în prealabil convenite de preşedinţii organizaţiilor judeţene ale tuturor celor patru partide reprezentate în CJ.

Concret, potrivit mai multor consilieri din toate cele patru partide, care au dorit să-şi păstreze anonimatul pentru a nu fi sancţionaţi pentru indisciplină, săptămâna trecută a avut loc o întâlnire între capii UDMR (Alexandru Kiss şi Szabo Odon), PNL (Cornel Popa şi Dumitru Voloşeniuc), PSD (Ioan Mang) şi PDL (Ştefan Seremi şi Ionel Avrigeanu), în care aceştia au convenit asupra segregării etnice a instituţiilor de cultură din Oradea, profitând că acestea trebuie reorganizate pentru economisirea banului public.

Complicaţii de viitor

În urma adoptării hotărârilor privind desfiinţarea Teatrului de Stat şi Teatrului Arcadia şi a înfiinţării Instituţiei Publice de Cultură Iosif Vulcan şi Instituţiei Publice de Cultură Szigligeti Ede, situaţia "structurilor culturale" subordonate CJ Bihor se complică foarte mult.

Pe de o parte, după cum au şi fost informaţi consilierii în şedinţa de joi, actriţa Elvira Platon Rîmbu a cerut oficial revocarea a două Hotărâri de anul trecut, prin care îi era desfiinţat postul de director artistic al trupei Iosif Vulcan, fiind înfiinţat, în schimb, postul de director de trupă atribuit actorului Daniel Vulcu, consilier local PNL. "Dacă doamna Rîmbu va obţine în justiţie revocarea celor două Hotărâri de anul trecut, Teatrul de Stat va trebui să revină la organigrama de atunci, ceea ce va avea efecte atât în ce priveşte concedierile făcute în baza organigramei pe care a atacat-o, cât şi asupra reorganizării hotărâte astăzi", a explicat una din juristele CJ în plină şedinţă.

Pe de altă parte, prin reorganizarea celor două teatre, în curând se vor ivi şi problemele legate de felul în care artiştii români şi cei maghiari îşi vor împărţi sediile şi birourile, căci - în hotărârile adoptate joi - nu se prevede unde va avea sediul Instituţia Iosif Vulcan şi unde Instituţia Szigligeti Ede, ci doar faptul că patrimoniul celor două foste teatre va fi împărţit de către o comisie specială a CJ, din care vor face parte managerii noilor structuri.