Orădenii vor putea scăpa de maşinile mai vechi de 15 ani în schimbul unui stimulent pentru casare în valoare de 3.000 lei, bani pe care-i vor primi cash, fără a fi obligați să cumpere mașini noi. 

Consiliul Local Oradea a aprobat miercuri, cu unanimitate de voturi, înscrierea Primăriei Oradea în noul program numit și „Rabla local”.

În Oradea, vor putea fi casate maximum 5.000 de mașini vechi, care poluează.

„Ministerul Mediului lansează un apel de proiecte pentru casarea autovehiculelor uzate. După lungi discuții cu Asociația Municipiilor și Ministerul Mediului, s-a ajuns la concluzia că din cei 3.000 de lei alocați pentru un autovehicul uzat, 2.400 de lei vor fi suportați de Administrația Fondului de Mediu, iar 600 de lei de către UAT-uri. Noi am mers pe limita maximă de mașini care pot fi casate pe UAT, adică 5.000 de mașini. Consider că este un proiect benefic, prin care putem să reducem poluarea în municipiul Oradea, prin casarea mașinilor poluatoare. Vă rog să susțineți acest material”, a pledat primarul Oradiei, Florin Birta, înainte de vot. 

Ce condiții trebuie să îndeplinească mașinile în programul rabla local

„Pentru a fi eligibile în program, autovehiculele vizate trebuie să aibă o vechime mai mare de 15 ani şi să se afle în proprietatea orădeanului care o casează de minimum cinci ani", a detaliat pentru BIHOREANUL directorul economic al Primăriei, Eduard Florea.

Prima de casare, de 3.000 lei, va fi acoperită de Administraţia Fondului pentru Mediu (2.400 lei) şi Primăria Oradea (600 lei). „Pentru acest program, municipalitatea va aloca 3 milioane de lei, ceea ce înseamnă acordarea de prime de casare pentru 5.000 de autoturisme", a explicat directorul.

Programul „Rabla local”, privind casarea autovehiculelor uzate, derulat prin Administraţia Fondului pentru Mediu, este lansat în premieră, pentru cei care vor să renunţe la mașinile vechi, fără a cumpăra neapărat altele noi.

Obligaţii pentru proprietari

Acesta este o alternativă la programul Rabla, care acordă un tichet valoric de 7.000 lei pentru o maşină veche casată sau 10.000 lei, pentru două maşini vechi, tichetele fiind folosite însă la achiziţionarea unor maşini noi.

„Solicitantul de finanţare este persoană fizică cu domiciliul pe raza municipiului Oradea, proprietar de cel puţin cinci ani al autovehiculului propus spre casare şi nu înregistrează obligaţii restante faţă de bugetul de stat şi bugetul local, respectiv nu are condamnări împotriva mediului", se menţionează în proiectul de hotărâre.

În plus, potrivit documentului, persoana care vrea să scape de mașina veche prin „Rabla local” se angajează că „va preda spre casare şi va radia din evidenţe autoturismul casat, respectiv nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 sau inferioară în termen de cinci ani de la primirea stimulentului pentru casare".

Dincolo de condiţiile de vechime, maşina casată va trebui să aibă norma de poluare E3 sau inferioară şi să conţină componente esenţiale, de la motor şi transmisie, la echipamente electronice și catalizator.

Unitățile administrativ-teritoriale pot depune cererile de finanțare și documentația aferentă pentru înscrierea în program în perioada 21-28 aprilie. Abia apoi, AFM va publica anunțul de deschidere a sesiunii de înscriere pentru persoanele fizice.

Lăsate pe străzi

În Oradea sunt înregistrate în prezent peste 117.500 de autovehicule. Municipalitatea orădeană nu are, însă, o evidenţă a maşinilor eligibile mai vechi de 15 ani.

Singurele elemente clare sunt legate de faptul că anul trecut Poliţia Locală a somat 541 de proprietari de maşini vechi abandonate pe domeniul public, din care 512 maşini au fost ridicate de proprietar, iar 29 de către poliţiştii locali, intrând în proprietatea municipiului.

„Anul acesta au fost emise 198 de somaţii pentru tot atâtea maşini abandonate. Dintre acestea, 191 de maşini au fost ridicate de proprietar, iar 7 maşini de către Poliţia Locală. În momentul de faţă avem alte 23 de dosare în lucru", a declarat directorul Poliţiei Locale, Samuel Milian.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!