Consiliul Local a aproabat, luni, mai multe proiecte de hotărâre privind implementarea unor proiecte europene în valoare de circa 80 milioane euro.

"Estimăm că până la sfârşitul acestei luni, vom semna toate aceste contracte de finanţare", a anunțat primarul Ilie Bolojan, luni, în cadrul unei conferinţe de presă care a precedat şedinţa în plen.

Şedinţa anului 2018

"Aceasta este cea mai importantă şedinţă din 2018 pentru că aprobăm ultimele materiale înainte de semnarea contractelor de finanţare pentru proiecte foarte importante în valoare de 82 milioane euro", a completat edilul (foto).

Pe lista investiţiilor se numără lucrări deja finalizate, care urmează să fie decontate din bani europeni, cum ar fi reabilitarea străzii Vasile Alecsandri şi transformarea ei în arteră pietonală, sau lucrări la care orădenii doar îndrăzneau să viseze în urmă cu câţiva ani, ca de pildă amenajarea de pasaje pentru mutarea în subteran a traficului auto din Centrul Civic, fapt care ar permite transformarea Pieţei Emanuil Gojdu în arteră pietonală.

Proiectele vizate de municipalitate au fost deja prezentate public în diferite faze de pregătire a acestora.

Cu maşina sub piaţă...

Primul şi cel mai mare proiect amintit de primarul Ilie Bolojan a fost realizarea coridorului de mobilitate pe direcţia străzilor Piaţa Gojdu - Vasile Alecsandri, care cuprinde mai multe investiţii distincte.

Lista lucrărilor este deschisă de construcţia pasajului din zona Catedralei Ortodoxe care va muta traficul auto în subteran, pentru ca deasupra să fie amenajată o piaţă pietonală traversată doar de garniturile de tramvai (95 milioane lei), achiziţia a patru autobuze hibrid (10,9 milioane lei) şi decontarea lucrărilor de reabilitare a străzii Vasile Alecsandri (5,2 milioane lei).

"În total este vorba de 111,2 milioane lei, echivalentul a 28 milioane euro inclusiv TVA. Din această sumă, partea neeligibilă este de 7,2 milioane lei, iar contribuţia Primăriei este de 2%", a declarat primarul.

Pasaje, autobuze nepoluante şi parcare...

Un alt pachet de proiecte amintit de Bolojan îl constituie amenajarea coridorului de mobilitate pe direcţia Piaţa Emanuil Gojdu - Piaţa Cetate. Aici, lista investiţiilor este deschisă de amenajarea pasajului subteran din zona Piaţa Mare (33,6 milioane lei), amenajarea unei staţii de redresare în zona blocului Cicero pentru a asigura energia electrică necesară funcţionării tramvaielor (4,6 milioane lei) şi achiziţia a încă şase autobuze hibrid (16,3 milioane lei).

Pe lista de proiecte se numără, chiar dacă neeligibilă, amenajarea parcării subterane de tip park and ride, care va fi construită în jurul catedralei ortodoxe. Lucrările, estimate la 35,8 milioane lei, vor fi finanţate de la bugetul local şi au ca scop diminuarea numărului de autovehicule ale naveriştilor care intră în oraş, preluarea autobuzelor cu turişti şi eliberarea spaţiului dintre blocuri de maşinile locuitorilor zonei.

Valoarea totală a proiectelor din acest pachet se ridică la 90,4 milioane lei, echivalentul a 19,3 milioane euro, din care circa 40% o constituie contribuţia bugetului local care va suporta contravaloarea parcării.

Tramvai pe lângă Peţa

Lucrări de amploare va presupune şi pachetul de proiecte care urmăreşte dezvoltarea şi prioritizarea transportului public local.

Cea mai mare investiţie (66,1 milioane lei) vizează extinderea liniei de tramvai din Calea Aradului de-a lungul pârâului Peţa până în cartierul Cantemir pentru a deservi zona comercială de la marginea oraşului, viitoarea sală polivalentă şi campusul universitar.

Lucrările cu cel mai mare impact asupra circulaţiei în municipiu vor viza însă amenajarea pasajului subteran care va lega Parcul Traian de hotelul Continental şi extinderea podului Dacia la şase benzi, care vor face posibilă înfiinţarea sistemului de undă verde pentru tramvaiele care circulă pe Bulevardul Magheru.

Cap la cap, valoarea investiţiilor este estimată la 91,8 milioane lei, echivalentul a 19,65 milioane euro. Contribuţia municipalităţii se va ridica la 1,1 milioane euro.

Câştig: 70 milioane euro!

Cel de-al patrulea pachet de proiecte pregătit de municipalitate vizează achiziţia a încă zece tramvaie noi, pe lângă cele zece deja contractate, care are asigurată o finanţare de 88,7 milioane lei, echivalentul a 19 milioane euro. Contribuţia oraşului va fi de 2%.

Trăgând linie, valoarea totală a celor patru mega-proiecte depuse de municipalitate pe Axa de mobilitate urbană se ridică la 81,8 milioane euro, din care cheltuielile neeligibile sunt în valoare de 10 milioane euro, iar contribuţia bugetului local este de 1,4 milioane euro.

"Din cele 82 milioane de euro, municipiul va contribui cu 12 milioane de euro, iar diferenţa de 70 milioane de euro o constituie banii europeni câştigaţi", a spus primarul.

Trei ani de şantier

Majoritatea acestor investiţii, la care se adaugă şi proiectul de regenerare urbană a zonei Gutenberg prin asfaltarea a trei străzi (1,5 milioane lei) şi realizarea unui centru de zi la Şcoala Ioan Slavici (6 milioane lei), vor intra în implementare încă de anul viitor.

Potrivit lui Bolojan, licitaţia pentru adjudecarea lucrărilor de la podul Dacia şi pasajul pe sub Bulevardul Magheru sunt în fază de finalizare, urmând ca săptămâna viitoare să fie anunţată firma câştigătoare, iar lucrările să înceapă în primăvară. "Vom încerca să lucrăm sub trafic într-o primă etapă, dar este foarte posibil ca, pe perioada vacanţei de vară, traficul să fie total blocat în zona respectivă", a spus edilul.

În paralel, municipalitatea va organiza licitaţia pentru realizarea proiectelor tehnice a pasajelor subterane din Piaţa Emanuil Gojdu şi vecinătatea blocului Cicero, astfel încât licitaţia pentru desemnarea constructorului să poată fi organizată cel târziu în vara anului viitor. Lucrările efective ar putea începe în toamna anului 2019 cu blocarea circulaţiei prin zona centrală.

Ilie Bolojan şi-a cerut încă de pe acum scuze orădenilor pentru deranjul provocat de lucrări, dar a afirmat că şantierele sunt inevitabile.

"Va urma o perioadă de şantier de doi – trei ani de zile, cu perturbări destul de mari în circulaţie, dar aceste proiecte se fac o dată la câţiva zeci de ani şi cred că câştigurile pe termen lung vor fi mult mai mari decât deranjul de un sezon sau două", a spus primarul.