La doi ani după ce a început să dea în chirie trei apartamente cumpărate din munca depusă aproape două decenii în străinătate, Ioan se gândește să le vândă.

„Nu ajungea că aveam de plată taxa la Booking, impozit pe profit, taxe de sănătate, utilități, reparații... Acum o lună Primăria m-a somat să achit și o taxă de turism de 500 lei pe an pentru fiecare apartament și să le declar ca fiind pentru activitate comercială, unde impozitul poate fi și de 20 de ori mai mare! Efectiv, ies pe pierdere. O să vând tot!”, protestează bărbatul.

Numărul orădenilor somați anul acesta să scoată bani este de peste 12.400 de contribuabili. Dublu față de anul trecut!

Primărie, iau credit! 

Primăria e în foame de bani. Conform evidențelor, până la sfârșitul lunii iulie a încasat din taxe și impozite 182 milioane lei, echivalentul a aproape 37 milioane de euro. Suma o depășește cu 3 milioane euro pe cea strânsă în aceeași perioadă a anului trecut, dar degeaba. Nevoile orașului sunt mult mai mari!

Oradea are de recuperat numai de la Guvern o mulțime de bani. „Noi plătim constructorilor lucrările făcute în proiectele europene, ca să nu se blocheze, urmând să ne decontăm ulterior. Rambursările vin, însă, cu întârziere. La sfârșitul lunii iunie aveam de primit cam 25 de milioane euro”, explică directorul economic Eduard Florea (foto).

Ca să acopere nevoile, municipalitatea a contractat în iunie al șaselea credit de la BEI, în valoare de 20,9 milioane euro. Banii vor fi folosiți la cofinanțarea proiectelor europene pentru modernizarea iluminatului public, reabilitarea Parcului 1 Decembrie și achiziția de autobuze nepoluante. În plus, luna trecută a scos la licitație contractarea unei linii de credit de încă 100 de milioane lei. „Sumele vor fi folosite pentru plata constructorilor, ca să nu simtă nicio sincopă. Când vor veni decontările, vom pune banii la loc”, spune Florea.

Până la ultimul ban... 

Presiunea financiară a obligat municipalitatea să își vâneze restanțierii. „Anul acesta am trimis 12.420 de somații către persoanele fizice și juridice cu restanțe de peste 500 lei. În aceeași perioadă a anului trecut aveam trimise 5.389 de somații”, spune directorul economic adjunct, Sorin Iacob (foto).

În premieră, Primăria a trimis somații inclusiv contribuabililor atipici, cum ar fi cei care închiriază imobile pe Booking ori Airbnb și care datorează o „taxă specială pentru promovarea turismului”, dar și operatorilor de transport alternativ de tip Bolt și Uber, care au de plătit o „taxă locală pentru utilizarea infrastructurii rutiere”.

Taxele, de câte 500 lei pe an, au fost instituite prin HCL 902 din decembrie 2021, dar Primăria a reușit să identifice contribuabilii abia acum. Municipalitatea a vânat restanțierii în bazele de date cu operatori turistici ale Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, care clasifică unitățile de închiriat în regim hotelier, și în cele ale Autorității Rutiere Române, care autorizează și transportatorii alternativi. „Am trimis somații fiindcă nimeni nu s-a prezentat de bunăvoie”, spune Iacob.

„Nu am de unde!”

Valul de somații a declanșat revolta celor vizați. „Mai țin apartamentele pe Booking în august, să îmi mai acopăr din pierderi, după care le scot”, susține Ioan. Bărbatul e revoltat nu atât de taxa de turism, de 500 lei, cât de schimbarea modului de impozitare, care va taxa apartamentele ca și când ar găzdui o activitate comercială, în loc să fie spații locative. „Nu am de unde să plătesc impozit de activitate comercială, de până la 20 de ori mai mare. Bookingul «merge» maximum două luni pe an, de la jumătatea lui iulie la jumătatea lui septembrie. Dacă anul trecut, în august, aveam rezervări pe toată luna, acum nu am nici pe jumătate”, susține el.

Cererea pentru locuri de cazare a scăzut. „Majoritatea clienților veneau, pentru aquapark, din județele vecine: Alba, Satu Mare, Sălaj, Baia Mare. Acum, majoritatea sunt cei care vin la competițiile ținute în noua sală a sporturilor”. Pe de altă parte, a crescut și concurența. „Numai pe Booking sunt, oficial, cam 500 de apartamente de închiriat în oraș și în fiecare lună Primăria  aprobă construirea unui imobil în regim hotelier”, zice Ioan.

Ca să reziste pe piață, a redus chiria. „Prețurile sunt undeva la 220 lei pe noapte în plin sezon turistic pentru un apartament nou, pus la punct”.

BUNI DE PLATĂ. În criză de bani, Primăria și-a ridicat în cap deținătorii apartamentelor închiriate în regim hotelier și pe operatorii de transport alternativ, pe care îi taxează în premieră. „Mai multe taxe nu înseamnă mai mulți bani la buget. Mulți orădeni vor renunța să închirieze apartamente turiștilor sau vor lucra la negru”, avertizează Ioan, proprietarul a trei apartamente scoase la chirie pe internet (sursa foto: Visit Oradea)

Triplă taxare

Cei mai supărați sunt, însă, șoferii de Bolt și Uber. „Plătesc de trei ori pentru același lucru: dau bani pentru infrastructură în accizele pe combustibil, plătesc rovinieta, iar acum Primăria vrea și ea bani pentru același lucru, în timp ce eu îmi rup mașina pe drumurile din oraș”, acuză Adrian, care „face” Bolt.

Bărbatul e cu atât mai supărat cu cât are de plătit și majorări de întârziere. „Nu m-a anunțat nimeni, numai m-am trezit cu somație pentru aproape 900 lei. 400 lei pe jumătate din anul trecut, când am început lucrul, care cuprind și penalități, și 500 lei pe anul acesta”.

Transportatorii spun că taxa e cât se poate de inoportună. „Dacă anul trecut am încheiat pe profit, anul ăsta mă bucur dacă ies pe zero, pentru că încasările au scăzut și cu 40%”, spune Cristian, transportator Bolt.

Concurența a crescut vertiginos. Numai la nivelul municipiului au fost eliberate 470 de autorizații de operatori alternativi. Numărul real este, însă, și de două ori mai mare, pentru că o autorizație se poate referi și la zeci de mașini...

Atac la Dulcă...

Șoferii Bolt și Uber se consideră victime ale taximetriștilor. Transportatorii sunt de părere că măsura a fost promovată de consilierul local liberal Camelia Dulcă (foto), instalată discret de PNL în funcția de director al ARR Bihor în decembrie 2020 și fondator al firmei Fulger Taxi. „Taxa a fost inventată doar ca să ne pună la plată ca pe taximetriști”, spune Cristian.

Dulcă susține că nu are nicio legătură: „Taxa a fost propusă de directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș, acum doi ani, în proiectul de taxe și impozite”. Consiliera recunoaște că a votat taxa, dar spune că a făcut-o „la pachet” și fără niciun interes personal. „Am votat, dar nu sunt în situație de conflict de interese”, spune Dulcă.

Înainte de numirea la ARR Bihor, consiliera s-a retras inclusiv din acționariatul Fulger Taxi. În schimb, soțul ei, Mircea Dulcă, este unul dintre administratorii firmei, ceea ce alimentează suspiciunile transportatorilor alternativi.

Revoltați din cauza taxei, unii au cerut dreptate în instanță. Firma Transilvania Flote, cu zeci de mașini pentru care datorează câte 500 lei pe an, a dat în judecată Primăria pentru anularea deciziei de impunere. Luna trecută a pierdut în primă instanță și a făcut recurs, însă șansele să aibă câștig de cauză sunt destul de mici. Taxa e deja în vigoare de doi ani, somațiile au fost trimise legal, iar Primăria, cum ziceam, are foame de bani...


VIN VREMURI GRELE

În loc de plăți, măsuri fiscale

Municipalitatea are toate motivele să se bată pentru încasarea taxelor. „Acum trei săptămâni aveam de primit de la Guvern 25 milioane euro pe care noi i-am plătit în proiectele europene. Atunci ni s-a promis că plățile se vor face până la 1 septembrie. Între timp, sumele au tot crescut”, spune primarul Florin Birta (foto).

În loc ca Guvernul să facă plățile, ministrul Finanțelor, orădeanul Marcel Boloș, și premierul Marcel Ciolacu au anunțat săptămâna trecută un pachet de măsuri fiscale menite să reducă deficitul bugetar, care vor afecta și Primăria Oradea. Proiectul prevede, printre multe altele, majorarea impozitului pe venitul microîntreprinderilor, a celui pe dividende și a TVA inclusiv la încălzire, în paralel cu comasări de instituții și reduceri de posturi în sistemul bugetar.

„Nu mă pot pronunța pe un proiect. Aștept să apară Ordonanța în dezbatere publică”, se eschivează primarul, convins că normativul va suporta modificări. Totuși, Birta a dat în lucru Direcției Economice să analizeze modul în care proiectul Ordonanței va afecta bugetul local.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!