Doi ani i-au trebuit actualei conduceri a CJ Bihor să-şi contureze un proiect prioritar pe fonduri UE. "Proiectul integrat pentru dezvoltarea durabilă în zona montană a judeţului, îmbunătăţirea accesului şi dezvoltarea serviciilor de sănătate în cazul intervenţiilor medicale de urgenţă" ar permite accesul la o finanţare de 11,8 milioane euro prin Programul Transfrontalier Ungaria-România (Hu-Ro), în exerciţiul financiar 2014-2020.

Contestat de Ilie Bolojan, proiectul s-a lovit şi de opoziţia a doi reprezentanţi ai PNL şi PDL din CJ, formaţiuni ce-l susţin pe preşedinteleCornel Popa. Motivul? Planul le-a fost prezentat superficial şi habar nu au ce conţine...

Bolojan, dat deoparte

Ideea lui Bolojan a fost aruncată la coş. Primarul Oradiei, se ştie, insista ca Strategia judeţului pentru 2014-2020 să promoveze ca prioritară realizarea unei centuri a Zonei Metropolitane, pe 23 km, care să ocolească municipiul din DN1 pe lângă Oşorhei, prin "spatele" comunei Sânmartin, a Nojoridului, pe lângă Sântandrei şi până în Biharia, la viitoarea autostradă.

Criticat că valoarea proiectului depăşea 100 milioane euro, Bolojan şi-a redus pretenţiile, astfel că o a doua variantă, mai modestă, de 7,5 km, prevede doar prelungirea actualei centuri din Calea Sântandreiului peste linia CFR şi ieşirea în Şoseaua Borşului până în Biharia, costul fiind estimat la 25 milioane euro. Cum, însă, şi acesta ar fi "păpat" tot ce poate lua judeţul prin Programul Hu-Ro, iar sumele ar fi chiar insuficiente, CJ a preferat un proiect propriu.

Proiectul judeţului

Pus pe masa consilierilor judeţeni, pentru aprobarea de principiu, proiectul convenit de Cornel Popa cu vicepreşedinţii Alexandru Kiss şi Ioan Mang s-a lovit de opoziţia a doi consilieri PNL şi PDL, Dacian Foncea şi Carmen Pantiş. Argumentând că au aflat despre el abia cu 15 minute înaintea reuniunii, Foncea l-a etichetat "aberant". Motivul? Prevede modernizarea unui drum forestier de 15 km între Şuştiu (Bihor) şi Moneasa (Arad), ce ar deservi preponderent turiştii unguri şi polonezi, în timp ce priorităţile judeţului sunt altele.

"E adevărat că proiectul estimează investiţii de 3 milioane euro în sănătate, dar nu există o listă, să aflăm dacă spitalul din Beiuş sau cel din Ştei vor beneficia cu ceva de aceşti bani. Nu se spune decât că va fi amenajat un heliport la Vârtop", a zis Foncea, opinând că era preferabilă centura metropolitană, de care ar fi beneficiat jumătate din locuitorii judeţului.

Cinci iepuri dintr-un foc

03_Horia_Cartis_bihoreanul.jpgCum CJ nu şi-a prezentat deloc proiectul, o face BIHOREANUL. Conform directorului de cabinet al lui Popa, Horia Carţiş (foto), cel care l-a conceput, el ar avea avantajul că ar fi agreat de partenerii maghiari, judeţele Bekes şi Hajdu Bihar, "condiţie esenţială pentru a fi declarat eligibil". Proiectul vizează 5 obiective, toate subsumate celor din strategia judeţului privind dezvoltarea zonei montane şi a serviciilor medicale.

"Bihorul e singurul judeţ din cele 8 participante la Programul Hu-Ro care are munţi şi ar fi păcat să nu valorificăm acest atu. În plus, zona montană e monoindustrială. Ce s-ar întâmpla dacă fraţii Micula şi-ar închide investiţiile? Trebuie să creăm o alternativă pentru forţa de muncă", explică Horia Carţiş principiile de la care a pornit.

Proiectul vizează amenajarea a 3 puncte de prim-ajutor (Stâna de Vale, Padiş şi Arieşeni), cu câte 3-4 paturi, dotate cu echipamente moderne. La Arieşeni s-ar face un heliport pentru elicopterele SMURD care să intervină în accidentele rutiere sau pe pârtie, astfel încât răniţii să ajungă la spital în maximum 30 de minute. Totodată ar fi achiziţionate 3 ambulanţe cu tracţiune integrală pentru teren accidentat, iar câteva spitale ar fi dotate cu echipamente (Ştei, Beiuş, Aleşd, Salonta şi Judeţeanul, acesta inclusiv pentru telemedicină).

Noul drum, chiar dacă ar înghiţi cea mai mare parte a celor 11,8 milioane euro, ar fi doar un "accesoriu", zice Carţiş. "Dar, vrem, nu vrem, accesul spre zona montană trebuie îmbunătăţit, dacă ne dorim dezvoltarea ei".

Ce fac alţii...

Ce proiecte propun celelalte judeţe din Programul Hu-Ro? Aradul vrea un centru oncologic precum cel de la Oradea, Timişul silozuri pentru stocarea produselor agricole, iar Satu Mare fie reabilitarea unor secţii spitaliceşti, fie un sistem de transport transfrontalier (cu judeţul maghiar Szabo Szatmar) cu autobuze pe gaz obţinut din deşeuri importate din Ungaria.

Carţiş consideră, însă, că proiectul avansat de Bihor împreună cu Bekes şi Hajdu Bihar are cele mai mari şanse de eligibilitate. "Centru oncologic avem, iar dacă am face silozuri ori linie de transport transforntalier am avea nevoie de aprobări pentru acordarea unor ajutoare de stat şi am putea lua doar jumătate din banii disponibili", argumentează el. Cât despre beneficiile modernizării drumului Şuştiu-Moneasa, el e categoric pentru: "Nu s-ar simţi peste noapte, dar în timp am constata că zona montană, acum una din cele mai sărace, se dezvoltă". Rămâne de văzut...