Se împart banii oraşului! Consilierii locali se întrunesc joi de la ora 14, în sala mare a Primăriei pentru a discuta în şedinţă extraordinară bugetul local pe anul 2013. Proiectul de buget a fost suspus săptămâna trecută dezbaterii publice, dar întâlnirea s-a ţinut fără public pentru că tema nu a reuşit să trezeasă interesul orădenilor.

Conform celei mai recente variante de buget, municipalitatea mizează anul acesta pe venituri de 973,6 milioane lei din care şi-a propus în mod paradoxal cheltuieli de 986,7 milioane lei! Pentru acoperirea acestei depăşiri de buget, Primăria se bazează pe excedentul bugetar de anul trecut în valoare de 12,9 milioane lei.

Bani mai mulţi

Potrivit raportului de specialitate anexat proiectului de hotărâre, bugetul planificat pentru 2013 este cu 43% mai mare faţă de cel realizat în 2012 în valoare de numai 677,7 milioane lei.

"Bugetul consolidat pentru 2013 înregistrează o creştere de venituri faţă de 43% pe fondul majorării prelevărilor de la bugetul de stat (asigurarea fondurilor Aparegio, finanţări ale Ministerului Mediului, obiective de investiţii din sănătate, cofinanţări ale bugetului de stat pentru proiectele europene şi TVA-ul aferent acestora) precum şi a fondurilor UE atrase prin proiecte cu finanţare nerambursabilă", se menţionează în proiectul de buget.

Din totalul bugetului pe anul în curs, municipalitatea a previzionat cheltuieli operaţionale în valoare de 569,2 milioane lei, diferenţa de 417,5 milioane lei urmând să fie alocată investiţiilor.

Se scumpeşte gunoiul!

În cadrul aceleiaşi întâlniri, aleşii orădenilor vor mai hotărî majorarea cu rata inflaţiei, de 1,8% pentru servicii, a tarifelor pentru depozitarea de deşeuri la groapa gunoi. Comisia de negociere numită de primarul Ilie Bolojan a aprobat toate modificările de tarife propuse de reprezentanţii Keviep, firma care deţine deponeul.

Astfel, pentru perioada 1 mai 2013 - 30 aprilie 2014, tarifele pentru tona de deşeuri menajare respectiv pentru tona de deşeuri amestecate cu moloz va fi majorat de la 14,31 euro la 14,57 euro iar cel pentru deşeuri din construcţii şi demolări urmează să crească de la 2,28 euro la 2,32 euro. La fel ca în anii precedenţi, deşeurile colectate selectiv, precum şi pământul vegetal nu se taxează.

1,8 milioane lei pentru FC Bihor

Consilierii locali vor mai dezbate joi bugetul FC Bihor pentru anul în curs. Clubul de fotbal poate miza anul acesta pe alocări în valoare de 1,8 milioane lei din partea bugetului local, Consiliul Judeţean obligându-se să finanţeze echipa în egală măsură.

Până în prezent, municipalitatea a vărsat FC Bihor 700.000 lei cu titlul de avans din cotizaţia pe 2013 şi urmează să facă plăţi până la nivelul sumei de 1,5 milioane lei. Potrivit raportului de specialitate anexat proiectului de hotărâre, finanţarea ar putea creşte la nivelul aprobat de 1,8 milioane lei doar în funcţie de rezultatele obţinute la finalul sezonului competiţional 2012 - 2013 şi obiectivul stabilit pentru următorul sezon.

Primăria "iese" din Distrigaz

Pe borderoul şedinţei de joi mai figurează şi aprobarea modificării acţionariatului societăţii Distrigaz Vest, ca urmare a majorării capitalului social prin emiterea de noi acţiuni. Singurul furnizor de gaze naturale din Oradea urmează să emită 151.851 acţiuni noi, în valoare totală de 13,6 milioane lei. Din această sumă, 9,1 milioane lei o reprezentă aportul în capital al societăţii Luxten, acţionar în companie, diferenţa de 4,5 milioane lei urmând să compenseze datorii înregistrate de Distrigaz către creditorul Claudiu Rădulescu, patronul Luxten.

Ca urmare a majorării de capital, pachetul de acţiuni al municipalităţii în companie se va diminua de la 0,4% la 0,3%. Principalii acţionari în Distrigaz vor rămâne Luxten cu 58,6% din acţiuni, RMG România cu 32,7% şi Claudiu Rădulescu cu 7% din acţiuni.

Nu hrăniţi animalele!

În pregătirea redeschiderii Grădinii Zoologice după doi ani de lucrări, aleşii orădenilor vor mai aproba joi regulamentul de funcţionare al acesteia. Potrivit normativului, noile tarife ale biletelor de intrare vor fi de 10 lei pentru adulţi, respectiv 8 lei pe persoană pentru grupurile de adulţi mai mari de 15 persoane, 5 lei pentru copii, elevi şi studenţi la cursuri de zi şi 4 lei pe persoană pentru grupurile de copii.

Ca un element de noutate, Administraţia Domeniului Publicul care gestionează Grădina Zoologică, a introdus tariful familiar de 20 lei pentru doi adulţi însoţiţi de un copil, respectiv de 25 lei pentru doi adulţi însoţiţi de doi copii.

Plata biletului de intrare reprezintă nu doar dreptul de acces în incintă ci şi asumarea prevederilor regulamentului de funcţionare. Normativul interzice consumul de băuturi alcoolice şi fumatul în incintă precum şi hrănirea animalelor.

Consumul de alcool şi fumatul se sancţionează cu amendă între 100 şi 200 lei iar accesul în stare de ebrietate, comerţul ambulant şi actele de cerşetorie se sancţionează cu amendă între 200 şi 400 lei. Cele mai mari amenzi, între 10.000 şi 20.000 lei se aplică pentru sustragerea de animale, organizarea de lupte între animale sau vânzare acestora cu excepţia celor domestice.