Mii de orădeni se vor spăla de săptămâna aceasta cu apă rece. Imediat după minivacanţa de Sfânta Maria, Electrocentrale lansează cea mai mare campanie de debranşare din istoria societăţii.

Nu mai puţin de 172 de asociaţii de proprietari restante la plata facturilor vor rămâne fără apă caldă, iar dacă nu îşi achită datoriile până la venirea iernii nu vor primi căldură nici atunci. "Nu ne face nicio plăcere, dar orădenii trebuie să înţeleagă că un serviciu de care ai beneficiat trebuie să-l şi plăteşti", explică Daniel Ţigan, directorul de termoficare al Electrocentrale Oradea.

În ordinea restanţelor

Ultimatumul a fost dat acum două săptămâni, echipele de debranşare au fost formate săptămâna trecută, rămâne ca săptămâna aceasta conducerea Electrocentrale să dea semnalul de atac!

Începând de marţi, societatea va trece la sistarea serviciilor către asociaţiile de proprietari cu restanţe la plata facturilor. Măsura de oprire a apei calde se doreşte una de forţă şi are ca scop determinarea datornicilor să îşi stingă, sau măcar să înceapă plata datoriilor, deoarece la iarnă facturile vor exploda, iar orădenilor le va fi şi mai greu să le plătească.

04 Dragos Gligor_1.jpg"După 15 august vor fi debranşate 42 dintre asociaţiile cu cele mai mari datorii, urmând ca acţiunea să continue în săptămânile următoare. Sistarea serviciilor se va face în ordinea descrescătoare a restanţelor", spune Dragoş Gligor (foto), directorul Electrocentrale.

Conducerea CET a somat asociaţiile încă din 3 august, ultimatumul vizând 162 de asociaţii cu restanţe de peste 1.000 lei, ale căror datorii însumate depăşesc în total 4 milioane lei. În ciuda ameninţărilor, până la sfârşitul săptămânii trecute doar opt asociaţii s-au interesat de reeşalonarea plăţilor. Fapt pentru care CET-ul vrea să schimbe placa...

Datornici cu maşină

La fel ca în anii anteriori, topul restanţierilor e dominat de Asociaţia de Proprietari Rogerius 114 (cu restanţe de aproape 633.000 lei), Leonardo da Vinci 28 (428.000 lei) şi Rogerius 235 (peste 326.000 lei). După cum era de aşteptat, niciuna nu are vreo şansă să poată plăti în două săptămâni datoriile acumulate în mult mai mulţi ani.

"La noi situaţia e mai specială, fiindcă membrii asociaţiei fac parte dintr-o categorie socială cu mari probleme agravate pe fondul crizei", spune Torok Zoltan, preşedintele Asociaţiei Rogerius 114, una "mamut" care cuprinde cinci blocuri în zona străzii Italiană. Din cele 380 de familii, 63 au datorii, iar 53 riscă să rămână chiar fără casă după ce au fost date în judecată pentru neplată. "Până aveam pensionari în asociaţie mai era cumva, căci ei erau conştiincioşi şi plăteau la zi, dar acum majoritatea s-au stins. Locul lor a fost luat de tineri fără locuri de muncă şi datoriile s-au tot strâns", povesteşte Torok.

Potrivit spuselor sale, în condiţiile în care familiile au datorii la bănci, le este tot mai greu să plătească întreţinerea. "Foarte mulţi şi-au cumpărat maşini care blochează acum parcările din curţile blocurilor, pentru că nu au nici bani de benzină", zice bărbatul.

Reeşalonări de faţadă

Torok susţine că zadarnic a încercat să aducă asociaţia pe linia de plutire. "Problema e că penalităţile au ajuns aproape cât facturile. Degeaba plătim noi cu ordin de plată, că Electrocentrale ne taie din penalităţi şi restanţele de bază rămân, acumulând noi penalităţi", spune preşedintele asociaţiei.

În urmă cu doi ani a avut chiar o tentativă de a aduce totul pe "zero". "Am fost la domnul Szabo, directorul de atunci al termoficării, şi l-am rugat să ne reeşaloneze datoriile. Nu a spus nu, dar mi-a făcut în bătaie de joc o reeşalonare pe o lună, ceea ce este imposibil. Dacă puteam plăti într-o lună, dădeam banii pe loc, nu mai reeşalonam nimic!", zice Torok.

Drept urmare, asociaţia a fost debranşată de la reţea periodic, în fiecare an. Măsura nu a durat însă foarte mult. Conducerea asociaţiei a cerut în instanţă obligarea CET-ului la reluarea serviciilor, invocând buna-credinţă a celor peste 120 de familii care îşi plătesc facturile la timp şi faptul că asociaţia şi-a chemat restanţierii în instanţă pentru recuperarea datoriilor. Şi a cîştigat de fiecare dată...

De ruşine

În ciuda opoziţiei asociaţiilor, reprezentanţii Electrocentrale spun că debranşările sunt singura măsură eficientă de recuperare a debitelor. "Problema e că orădenii de bună credinţă care îşi plătesc facturile nu se mai interesează de situaţia asociaţiei, şi aşa se ajunge în situaţia că apar restanţe la plata către CET sau, mai rău, delapidări", spune Daniel Ţigan, directorul Termoficării.

Inginerul spune că imediat după ce Electrocentrale opreşte apa caldă, orădenii care şi-au plătit facturile şi se trezesc nevoiţi să facă duşuri reci pun presiune pe rău-platnici, iar CET-ul începe să mai încaseze ceva bănuţi. "De multe ori rău-platnicii amână plata facturilor din nepăsare, ştiind că nu pot fi debranşaţi individual, aşa cum face Electrica sau TVS. Când vecinii le bat obrazul că din cauza lor au rămas fără apă caldă, respectivii încep să plătească, preşedinţii de asociaţii vin să ceară eşalonarea plăţilor şi, încet, lucrurile se mişcă", zice directorul.

Datorii în lanţ

Electrocentrale face sistările nu "din răutate", adaugă Daniel Ţigan, ci pentru a-şi recupera banii pe serviciile prestate şi pentru ca, din ei, să-şi plătească, la rându-i, furnizorii. "Societatea are şi ea datorii către furnizori, iar dacă acestea nu sunt plătite nu mai putem cumpăra combustibil, astfel că poate suferi tot oraşul, nu doar asociaţiile rău-platnice", spune directorul.

Altfel spus, ar însemna ca 745 de asociaţii să rămână fără apă caldă şi căldură pentru că 162 nu s-au ştiut organiza, dintr-un motiv sau altul, din cauza sărăciei, a delapidării banilor de către administratori sau, pur şi simplu, a nepăsării. Şi aşa vechi, rudimentar şi ineficient cum este, dacă CET-ul s-ar prăbuşi ar trage după el tot oraşul...


DATOR VÂNDUT
80
milioane lei datorează CET către furnizori pentru combustibilul consumat iernile trecute


"Acţiunea noastră trebuie luată în serios. Faptul că se vor opune debranşărilor sau ne vor ameninţa angajaţii trimişi în teren nu va ajuta cu nimic asociaţiile de proprietari care au datorii. La nevoie vom apela inclusiv la sprijinul Poliţiei şi al jandarmilor"

Daniel Ţigan, director de termoficare al Electrocentrale Oradea


ÎNTREŢINERE ÎN "RATE"
Plătiţi căldura, vara!

Pentru că preţul gigacaloriei a fost majorat astă-primăvară la 193 lei, iar dacă Guvernul anulează subvenţiile riscă să ajungă la 262 lei, Electrocentrale Oradea a propus plata încălzirii în "sistem liniar". Asta înseamnă, pe înţelesul tuturor, că începând cu iarna următoare asociaţiile pot opta pentru achitarea încălzirii uniformizat, în fiecare lună, inclusiv vara. Pe scurt, plata facturii pe luna octombrie, prima din sezonul rece, se va face integral până la data de 15 a lunii noiembrie, cu o perioadă de graţie de 30 de zile. Facturile din lunile noiembrie, decembrie, ianuarie, februarie şi martie se vor plăti tot până la data de 15 a lunilor următoare, însă în proporţie de numai 60%.

Întreţinerea pe aprilie (pentru că e mai ieftină) se va achita din nou integral, urmând ca din mai (când facturile includ doar apa caldă, nu şi căldura), CET să încaseze restul de 40% rămas neachitat din lunile de iarnă. Astfel, în loc să plătească facturi foarte mari pe fiecare lună de iarnă, orădenii vor putea achita facturi medii de-a lungul întregului an.