Dacă, printr-un accident, parcarea supraterană din spatele Tribunalului ar lua foc, primii care ar intra în clădire după plecarea pompierilor ar fi procurorii. La trei luni de la darea în folosinţă, parkingul funcţionează pe răspunderea conducerii Administraţiei Imobiliare Oradea, fără autorizaţie de securitate la incendiu.

Conştientă că imobilul nu îndeplineşte condiţiile de funcţionare, conducerea instituţiei nici măcar nu a făcut demersuri pentru autorizare. Dar asta n-o opreşte să taxeze, începând din această săptămână, şoferii care parchează aici!

"Naştere" cu chinuri

Anunţată încă din 2008, construcţia parcării supraetajate din spatele Palatului de Justiţie este printre investiţiile cu cea mai chinuitoare naştere din administraţia Bolojan. Primăria a organizat nu mai puţin de patru licitaţii pentru desemnarea unui investitor care să construiască pe banii lui imobilul şi să accepte să îşi recupereze investiţia din exploatarea lui vreme de 10 ani. Nu a primit nici o ofertă!

04_Liviu_Andrica_bihoreanul.jpgÎn urma eşecului, în 2011 primarul Ilie Bolojan i-a trasat sarcina construirii parcajului directorului Administraţiei Domeniului Public, Liviu Andrica (foto), urmând ca exploatarea să o facă municipalitatea, prin Administraţia Imobiliară. Aşa, cheltuiala nu se adăuga la gradul de îndatorare al oraşului, iar Primăria îşi recupera TVA-ul pe lucrare. Cum firma Construcţii Bihor a câştigat licitaţia pentru amenajarea celor 457 de locuri de parcare dispuse pe şase niveluri pentru 4 milioane euro, asta înseamnă o economie de un milion de euro.

Constructorul a ridicat imobilul pe propria cheltuială şi a primit de la Primărie, prin intermediul ADP, după fiecare fază determinantă, un bilet la ordin. Investiţia a fost finanţată printr-un credit furnizor, ceea ce înseamnă că municipalitatea va răscumpăra biletele la ordin în 60 de rate lunare, deci vreme de 5 ani, din încasările făcute de pe urma închirierii parcărilor şi a celor peste o mie de metri pătraţi de spaţii comerciale.

După apă, derdeluş...

Exploatarea construcţiei a început cu stângul încă din 15 mai, la darea în folosinţă. Cu o zi înainte, conducerea AIO a pus două maşini de la RER Ecologic Service să spele parcarea, dar în urma lor a rămas plin de bălţi iar pantele de acces au început să alunece ca pe derdeluş.

04_Cristian_Beltechi_bihoreanul.jpgSesizate de BIHOREANUL, deficienţele au fost remediate cu clădirea sub trafic. Gurile de scurgere au fost eliberate, iar apa măturată. "Sifoanele care se înfundau cu puful de la plopii din zonă au fost înlocuite. Nu va mai fi nicio problemă", a declarat Cristian Beltechi (foto), directorul AIO. De asemenea, la cererea ADP, căile de acces au fost sablate pentru a căpăta mai multă rugozitate. "Am verificat şi nu mai alunecă", a spus, la rândul său, Liviu Andrica.

Parcarea are însă probleme mult mai mari, care pun în pericol însăşi funcţionarea ei. Comandată de Primărie, construită de ADP şi preluată din 25 mai de către AIO, investiţia a avut atât de mult moaşe încât a rămas cu handicapuri severe. Folosită cu titlu gratuit deja de trei luni de către şoferii orădeni, clădirea nu are nici astăzi autorizaţie de funcţionare de la pompieri!

Neautorizată!

04_Camelia_Rosca_bihoreanul.jpgPotrivit reprezentanţilor ISU Crişana, parcarea funcţionează pe răspunderea conducerii AIO, pentru că nu îndeplineşte standardele privind protecţia la incendiu. "Nu au fost realizate integral, conform proiectului vizat spre neschimbare, o parte a instalaţiilor cu rol de securitate la incendiu şi lucrările de construcţii care să asigure clădirii caracterul de compartiment separat", spune Camelia Roşca (foto), purtătorul de cuvând al ISU Crişana.

La controlul făcut de pompieri în aprilie nu era încă finalizat iluminatul de securitate şi cel al butoanelor de alarmă şi nu erau montate alarmele de la ieşirile de la fiecare nivel. Chiar dacă acestea au fost ulterior realizate, clădirea tot nu poate fi autorizată. "Conform normativelor de proiectare, imobilul trebuie să fie compartiment separat astfel încât, în cazul unui incendiu, focul să nu se extindă la clădirile vecine", spune Roşca. Or, parcarea este aproape lipită de clădirea unei cafenele şi de cea a fostului Spital de boli infecţioase!

La şase ani de la proiectarea lucrării, AIO s-a trezit abia la inaugurarea clădirii că a uitat pe din afară lucrări ce ridică serios valoarea investiţiei. Pe lângă transformarea zidului exterior al spitalului în perete anti-foc, municipalitatea va trebui să cheltuiască aproximativ 200.000 euro cu demolarea fostei cafenele Kokoon, din lateralul parcării. Asta, dacă afacerea va fi perfectată! Exproprierea imobilului, hotărâtă de Consiliul Local în luna mai, când parcarea era deja funcţională, a fost transformată, în iulie, la cererea AIO, într-un schimb de terenuri, care săptămâna trecută nu era încă operat în Cartea Funciară. Deci, nici vorbă de autorizare în viitorul apropiat!

Riscă expertizarea

Pe lege, construcţia unei clădiri se face în baza unui aviz al pompierilor, care spune condiţiile de îndeplinit. Autorizarea se face în şase luni de la finalizarea lucrărilor, în urma unui control făcut la cererea proprietarului, în care pompierii verifică respectarea condiţiilor puse. Neautorizarea construcţiei se sancţionează cu amendă între 2.500 şi 5.000 lei, iar în cazul unui incendiu, cu închisoarea.

Intrarea în legalitate a construcţiei se poate face după expirarea termenului limită doar în baza unei expertize speciale, care costă însă mii de lei. AIO mai are doar trei luni pentru obţinerea autorizaţiei, dar judecând după viteza de reacţie are toate şansele să rămână cu clădirea neautorizată. Şi nici nu ar fi primul caz!

Pericol de foc!

BIHOREANUL a aflată că, pe lângă parcarea supraetajată, cel puţin alte două clădiri intens frecventate de orădeni nu au autorizaţie de la pompieri. Şi totuşi, funcţionează! "La această oră parcarea supraetajată, Sala Sporturilor şi Stadionul Municipal nu au autorizaţie de securitate la incendiu", recunoaşte purtătorul de cuvânt Csilla Petri.

După ani de amânări, AIO s-a trezit că nu mai poate autoriza fără expertiză Arena "Antonio Alexe" şi Stadionul "Iulius Bodola" deşi a cheltuit bani grei cu lucrări de protecţie împotriva incendiilor, de la montarea de paratrăsnete şi scaune noi până la achiziţia de grupuri electrogene şi dispozitive de evacuare a fumului. Mai mult, nu reuşeşte să comande expertizele, nici măcar pe bani grei! "În ultimul an, am avut două licitaţii pentru contractarea expertizei, dar ambele au eşuat", spune Petri.

Într-un asemenea context, indolenţa cu care tratează conducerea AIO obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu pentru parcarea din spatele Tribunalului, pentru a evita cheltuieli suplimentare cu expertizarea clădirii, e cu atât mai gravă. Pentru că lucrurile pe care nu le faci la timp pe bani mărunţi te costă mai târziu de zece ori mai mult. Iar în cazul unui incendiu preţul nepăsării s-ar putea plăti în vieţi omeneşti...


PARCARE CU TAXARE
De săptămâna aceasta e pe bani!

La trei luni de la inaugurare, parcarea din strada Tribunalului îşi va primi clienţii contra-cost. Potrivit regulamentului de funcţionare al parcărilor supraterane din Oradea, adoptat luna trecută de Consiliul Local, tarifele sunt de 1,5 lei pe oră, 15 lei pe zi, 50 lei pe lună pentru riverani, 100 lei pentru maşinile instituţiilor din Parcul Traian şi 130 lei pentru persoanele fizice.

Pentru că regulamentul intră în vigoare la 5 zile de la comunicarea la Prefectură, tarifele vor fi aplicate doar de această săptămână. În schimb, amenzile aplicabile în baza regulamentului, pentru fumat sau depăşirea limitei de viteză de 5 kilometri în parcare, devin valabile la 35 de zile de la comunicare, ceea ce înseamnă că vor putea fi aplicate doar din septembrie.