Traversarea Crişului Repede de pe un mal pe altul, cu maşina, va deveni un test al nervilor.

Cu podul din Ioşia limitat la o singură bandă pe sens din cauza lucrărilor de reparaţii la Podul Densuşianu, cu intrarea pe podul Sovata îngreunată de săpăturile pentru înlocuirea reţelei de internet din strada Carpaţi, cu accesul pe podul Decebal obturat de lucrările la reţeaua de termoficare şi podul Ferdinand închis pentru reparaţii, restricţionarea circulaţiei pe Bulevardul Magheru va îngreuna accesul pe podul Dacia, singurul funcţional.

"În circa două săptămâni constructorii vor începe lucrările la traversarea conductelor de termoficare de la intersecţia Bulevardului Magheru cu strada Louis Pasteur. Ne-am pregătit ca aceste lucrări să aibă loc în perioada concediilor tocmai pentru că traficul rutier este mai redus", a declarat viceprimarul Mircea Mălan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă la faţa locului.

"Nimeni nu are o evidenţă a reţelelor!"

Angajaţii firmelor Construcţii Bihor şi Energomontaj au finalizat până în prezent în proporţie de 82,5% înlocuirea a 17,7 kilometri din magistrale I şi III. Muncitorii lucrează pe 12 şantiere în paralel, după ce au atacat 78 de tronsoane din cele 88 prevăzute în contract. Cea mai dificilă lucrare se dovedeşte înlocuirea conductelor de la intrarea pe podul Decebal, care trebuie să treacă pe sub linia de tramvai pentru a ajunge în strada Menumorut.

"Problema mare este nu atât munca sub trafic, cât faptul că nimeni nu are o evidenţă a reţelelor subterane. În Oradea sunt mii de kilometri de reţele de termie, apă, canalizare, transmisie de date ale STS care nu apar nicăieri în documente şi te blochează când ţi-e lumea mai dragă", a spus edilul.

La fel, cea mai urgentă lucrare este cea de înlocuire a conductelor din vecinătatea Parcului Petofi. "În cea de-a doua jumătate a lunii, lucrarea va trebui să fie deja finalizată, iar constructorii să se mute în Bulevardul Magheru, pentru că aici va fi amenajat din fonduri europene un tronson nou al unei piste de biciclete", a declarat Mălan.

3,1 milioane lei economie...

Potrivit viceprimarului, înlocuirea magistralelor a redus pierderea de energie termică, de la 58.978 gigacalorii în martie 2014, reprezentând 47% din cantitatea pompată în reţea, la 33.346 gigacalorii, ceea ce înseamnă doar 29%. Eliminarea pierderii celor 25.632 de gigacalorii a adus o economie de circa 3,1 milioane lei societăţii de termoficare.

La fel, cantitatea de apă de adaos, care suplimentează pierderile de reţea, s-a diminuat de la 191.934 litri pe oră în martie 2014, la 118.934 litri în martie, anul acesta, semn că investiţiile în reţea încep să dea rezultate.

Lucrările de reabilitare a magistralelor I şi III vor trebui finalizate până la 31 octombrie, astfel încât acestea să poată fi date în funcţiune la începerea sezonului rece. Modernizarea căminelor de vizitare se va prelungi până la sfârşitul lunii noiembrie, astfel încât municipalitatea să poată trage linie sub acest proiect până la sfârşitul anului.

Potrivit contractului încheiat de municipalitate cu Construcţii Bihor şi Energomontaj, în valoare de 49 milioane lei fără TVA, lucrările vor trebui finalizate până la sfârşitul lunii decembrie 2015. Investiţia, finanţată în procent de 50% din fonduri europene, 45% din bugetul de stat şi 5% contribuţia bugetului local, face parte din proiectul mare de reabilitare a sistemului de termoficare, în valoare totală de 77,7 milioane euro, care implică inclusiv achiziţia unei centrale noi, pe gaz.