Orădeni, vi se pregăteşte ceva! Începând de sâmbăta aceasta, circulaţia vehiculelor în zona Pieţei Rogerius va fi sistată. Constructorii vor începe săpăturile la tunelul ce va lega piaţa, pe sub şosea, de parcarea subterană din faţa Spitalului Municipal.

"O lună şi jumătate, circulaţia prin faţa pieţei va fi oprită, iar transportul în comun va fi asigurat cu autobuze", spune viceprimarul Florin Birta.

Sub pământ SRL

Florin Birta, viceprimar OradeaŞcolarii au primit vacanţă, liceenii au scăpat de Bac, anul universitar s-a închis, iar adulţii se pregătesc de concedii. Municipalitatea încearcă să profite de acalmie pentru a demara noi lucrări care vor da traficul peste cap. "Încercăm să finalizăm majoritatea şantierelor până la sfârşitul lunii august, să nu avem probleme la începerea anului şcolar", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Cel mai "deranjant" se anunţă cel pentru construirea pasajului ce va lega, pe sub liniile de tramvai, parcarea subterană din strada Corneliu Coposu de subsolul Pieţei Rogerius. "Începând de sâmbătă, 16 iulie, circulaţia tramvaielor va fi sistată. Lucrările vor afecta şi traficul auto, pentru că în zonă se vor înlocui şi liniile de tramvai", spune Birta.

Cu autobuzele pe Dacia...

Pasajul subteran trebuie finalizat în şase săptămâni. "Lucrările ar trebui să meargă repede, pentru că tunelul se face cu prefabricate din beton. Problema e că se sapă într-o zonă de pietriş împânzită de reţele care trebuie deviate", zice Liviu Andrica, directorul Administraţiei Domeniului Public, beneficiarul parcării.

Csuzi Istvan, manager OTLPe toată durata lucrărilor, circulaţia va fi blocată. "Nu se va putea circula deloc, pentru că vrem să profităm de lucrările de la tunel pentru a înlocui şi 200 de metri de şină din intersecţia străzilor Coposu-Transilvaniei, aflată în stare avansată de degradare", spune directorul OTL, Csuzi Istvan (foto). Termenul de finalizare este tot de şase săptămâni, timp în care traficul va fi reconfigurat total.

"Între Parcul Liniştii şi Piaţa Rogerius va circula, dus-întors, un tramvai de tip "pendul", cu staţie la fostul magazin Perla", spune Csuzi. În paralel, patru autobuze vor pendula şi ele între Bulevardul Dacia, de la intersecţia cu Decebal, şi podul CFR de la ieşirea spre Şoseaua Borşului. "E cea mai apropiată arteră paralelă cu strada Coposu. Strada Moldovei e prea îngustă ca să intri cu autobuzul, iar bulevardul Ştefan cel Mare e prea departe", explică Csuzi.

Staţiile unde vor opri autobuzele vor fi stabilite săptămâna aceasta împreună cu Poliţia Rutieră. Cel mai probabil, vor întoarce în sensul giratoriu de la Kaufland-ul din Borşului, iar în orele de vârf vor circula până în Parcul Industrial pentru orădenii care muncesc acolo.

Din centru până în Velenţa

Lucrările din Rogerius sunt însă doar o parte din cele ce vor afecta traficul în oraş. Profitând de vacanţă, societatea de termoficare a început deja înlocuirea conductelor pe străzi înguste din zona centrală la care în alte condiţii ar interveni cu mai mult deranj, aşa încât să închidă toate şantierele până în septembrie.

Dan Creţu, purtător de cuvânt TermoficareConstructorii au început săpăturile din strada Mihai Eminescu şi continuă pe Dunărea până la intersecţia cu Republicii. Dincolo de Bulevardul Magheru se va lucra pe străzile Gheorghe Doja, Delavrancea şi Parcului. "Vom săpa pe tronsoane limitate, ca să afectăm cât mai puţin circulaţia", spune purtătorul de cuvânt al Termoficare, Dan Creţu (foto). Potrivit acestuia, societatea va derula în paralel investiţii de peste 2 milioane euro în cartierul Velenţa, pe străzile Grădinarilor, Seleuşului, Căprioarei, Cardinal Iuliu Hossu şi Războieni. "Pe toate lucrările programate vor fi asigurate by-pass-uri, astfel încât în alimentarea cu apă caldă a consumatorilor să nu existe întreruperi mai mari de o zi, timpul necesar pentru golirea şi reumplerea conductelor", zice Creţu.

Cu maşina în Piaţa Unirii

Nu doar lucrările schimbă traficul, ci şi finalizarea lor: reabilitarea Podului Ladislau trebuie finalizată până la sfârşitul acestei luni, iar apoi, în cel mult două săptămâni, circulaţia  în zonă va fi reluată.

Conform unui studiu făcut de firma Aquacons, cea mai bună soluţie este reimplementarea circulaţiei cu sens unic. Astfel, cel târziu la jumătatea lui august, dinspre turbogiraţie spre Primărie se va circula şi pe strada Independenţei. De asemenea, traficul se va desfăşura tot cu sens unic dinspre strada Decebal către Centrul Civic pe Iuliu Maniu şi Traian Moşoiu. "Mai rămâne să stabilim dacă porţiunea dintre străzile Moşoiu şi Independenţei, pe lângă fostul magazin Făt Frumos, va fi cu dublu sens sau cu sens unic de la intersecţia cu Mihai Viteazul", spune viceprimarul Florin Birta.

Dacă se va opta pentru sensul unic, şoferii care vin de pe Independenţei şi vor să ajungă pe Sucevei către Universitate nu vor mai putea vira stânga la colţul Parcului 1 Decembrie, ci vor fi obligaţi să înainteze către Palatul Vulturul Negru, iar aici să facă virajul la stânga pentru a traversa Piaţa Unirii. Adică fix ca înainte de oprirea circulaţiei pe Independenţei şi în piaţa centrală a oraşului…

Mai încetuţ!

Deşi poate inadecvată având în vedere recenta modernizare a Pieţei Unirii şi intenţia municipalităţii de a favoriza pietonii în zona centrală, soluţia e considerată eficientă de către oficiali. "Vom stabili o limită de viteză de 30 km/oră. Dacă după o perioadă de probă de două luni constatăm probleme, vom lua măsuri", spune viceprimarul Florin Birta.

Deocamdată, singura alternativă ar fi ca în centrul istoric să aibă acces doar mijloacele de transport în comun şi taxiurile. "Noi am propus ca maşinile care vin dinspre Independenţei şi cele ca traversează Podul Ladislau să circule înainte pe Tudor Vladimirescu, pe ruta lungă, până în Bulevardul Decebal, sau să vireze la stânga pe Sulyok Istvan, pe ruta scurtă, pentru a ajunge în Iuliu Maniu", spune Csuzi.

Fiecare dintre cele două variante are, cum se vede, avantaje şi dezavantaje. În final, depinde cui va vrea municipalitatea să acorde prioritate, şoferilor sau pietonilor, chiar dacă şi în vara aceasta pare să-i supere pe toţi...


ATENŢIE, LUCRĂRI!
Anotimpul şantierelor

În următoarele două luni se vor derula lucrări în toate cartierele oraşului. Astfel, în Ioşia sunt asfaltate 18 străzi, de la Govorei şi Pelinului la Piaţa Ghioceilor şi Vasile Pârvan, iar în centru  Compania de Apă Oradea va închide strada Snagovului (în spatele Palatului de Justiţie) pentru înlocuirea reţelelor de apă şi canalizare, reluând totodată lucrările de canalizare la care a renunţat în urmă cu 2 ani firma Selina. Tot în centru, Termoficare a început înlocuirea reţelelor de încălzire din strada Vasile Alecsandri şi montarea de module termice în fiecare curte, iar Administraţia Domeniului Public continuă construirea parcării subterane cu 448 locuri de pe malul Crişului. În paralel, Drumuri Orăşeneşti va asfalta strada Independenţei în vederea reluării traficului auto, cu precizarea că  stratul de uzură va fi aşternut abia anul viitor, după finalizarea parcării.

În prezent, municipalitatea licitează lucrările de strămutare a drumului din strada Codrilor spre linia de cale ferată pentru a mări suprafaţa parcării Aquapark-ului şi pentru amenajarea unui sens giratoriu la intersecţia cu strada Piatra Craiului, lucrări ce trebuie încheiate anul acesta.