Pentru a patra oară în acest an, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, a inspectat vineri şantierele de pe cei 184 kilometri ai DN 76 Deva-Oradea, cu scopul de a verifica personal felul în care firmele angajate să execute lucrările de reabilitare îşi respectă obligaţiile contractuale.

La finele vizitei, Homor a declarat că a constatat un ritm mai bun de lucru pe unele tronsoane, dar şi o lentoare a constructorilor pe altele, motiv pentru care afirmă că prin însăşi prezenţa sa doreşte să "pună presiune" asupra firmelor.

"Sunt sectoare din DN 76 unde lucrările se desfăşoară destul de bine şi care vor putea fi finalizate până la sfârşitul acestui an. Dar sunt şi sectoare unde ritmul de lucru nu este cel satisfăcător pentru a atinge stadiile angajate de către antreprenori încă din luna ianuarie. Acolo punem presiune pe constructori pentru a urgenta execuţia, astfel încât până la finele anului pe acest drum naţional să se poată circula în condiţii optime", a declarat Cătălin Homor, conform unui comunicat transmis de CNADNR.

În timpul vizitei, a constatat şi stadiul fizic al lucrărilor pentru fiecare tronson în parte. Conform prezentării, pe lotul 1 Şoimuş-Brad (30,436 kilometri), asocierea dintre firmele Selina şi Doprastav a ajuns la 75% din volumul lucrărilor proiectate. Pe tronsonul al doilea, între Brad şi Ioneşti (20 kilometri), antreprenorul austriac Porr Bau Gmbh a ajuns la 99%, iar pe lotul 3, între Ioneşti-Vârfurile (14 kilometri), unde contractul de execuţie a fost reziliat în 24 septembrie, stadiul lucrărilor este de numai 29,76%, în această perioadă CNADNR continuând reabilitarea în regie proprie.

În ce priveşte cele două tronsoane de pe raza judeţului Bihor, pe lotul 4 dintre Vârfurile şi Ştei (33 kilometri), firma orădeană Construct Mod a ajuns la doar 55% din volumul de muncă proiectat, iar pe lotul 5 dintre Ştei şi Beiuş (31 kilometri) asocierea Azvi – Azcale a efectuat doar 60% din lucrările programate.

De notat că până la începutul verii, pe tronsoanele din judeţul Bihor practic nu se lucra, fapt care a şi determinat mai multe proteste ale localnicilor din zona Beiuş - Ştei.

Tot în cursul zilei de vineri, şeful CNADNR inspectează şi organizarea de şantier din zona Suplacu de Barcău – Chiribiş a asocierii spaniole Corsan – Corvian, care în 2014 (după rezilierea contractului cu Bechtel) a câştigat licitaţia pentru continuarea lucrărilor la tronsonul 3 C al Autostrăzii Transilvania, între Suplacu de Barcău şi Borş. Scopul inspecţiei la Suplac este verificarea capacităţii constructorilor de a începe lucrările, adică mobilizarea de utilaje şi personal, în condiţiile în care spanionlii au întârziat inclusiv realizarea proiectului tehnic actualizat.

De altfel, la începutul acestei luni, asocierea firmelor spaniole a şi primit un ultimatum care expiră vineri, 16 septembrie, ministrul Transporturilor, Mircea Buşe, precum şi conducerea CNADNR avertizând că dacă antreprenorii nu se vor dovedi pregătiţi de lucru contractul poate fi reziliat, ceea ce presupune organizarea unei noi licitaţii pentru desemnarea altui constructor.