Planul de amenzi nu există, la fel cum nu există nici controalele de rutină, poliţiştii din trafic fiind obligaţi să comunice clar motivul pentru care au oprit un şofer. De asemenea, în cazul în care li se solicită actele, şoferii nu trebuie să iasă din maşină şi să se deplaseze la cea a poliţiştilor.

Sunt doar câteva din regulile prezentate, miercuri, de comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Generale a Poliţiei Rutiere, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la sediul Poliţiei Bihor alături de comisarul şef Adrian Botezatu din cadrul Direcţiei Generale Anticorupţie, de şefii Poliţiei Bihor rşi de comisarul şef Gabriel Cheregi, şeful Serviciului Judeţean Anticorupţie Bihor.

Lecţii de atitudine

"Vrem să reducem pe cât posibil contactul direct dintre poliţist şi cetăţeanul aflat în trafic, pentru a diminua corupţia. Astfel, şoferii au dreptul legal de a nu coborî din maşină, nici măcar la solicitarea agentului, decât în cazuri speciale. De obicei la maşina poliţiştilor încep discuţiile, parlamentările, chestiuni care nu au nimic în comun cu munca de poliţie. Trebuie să reducem şi abuzurile verbale ale unor colegi de-ai noştri", a declarat Lucian Diniţă.

Potrivit şefului Poliţiei Rutiere Române, instructajul a fost dispus de ministrul Administraţiei şi Internelor, Traian Igaş, şi se realizează în fiecare judeţ în parte, în colaborare cu specialiştii Direcţiei Generale Anticorupţie. "Vor fi instruiţi toţi poliţiştii din Serviciul Poliţiei Rutiere, dar şi cu cei de la posturile de Poliţie comunale, despre modul de acţiune în trafic, atitudine, comportament, aplicarea corectă a legii şi contracararea actelor de corupţie. De data aceasta se va discuta la concret, cu toţi poliţiştii care îşi desfăşoară activitatea pe linia Poliţiei Rutiere, începând cu agenţii şi terminând cu şefii care au atribuţii de comandă şi control", a explicat Diniţă.

Testaţi la integritate

Ulterior instructajelor, poliţiştii vor fi supuşi unor teste de integritate care vor fi realizate de ofiţeri DGA, în teren. "Au fost instructaje şi până acum, la fel şi testări. Însă testările s-au făcut numai în urma unor sesizări sau indicii legate de faptul că unii poliţişti ar fi comis fapte de corupţie. Unii au picat, alţii nu. Acum, se vor realiza prin sondaj. Se va crea o situaţie virtuală în care se va pune la încercare integritatea poliţiştilor", a explicat comisarul şef Adrian Botezatu din cadrul Direcţiei Generale Anticorupţie.

Potrivit sursei citate, în ultimii ani, corupţia în rândul lucrătorilor din Poliţia Rutieră a scăzut considerabil. "Dacă în 2009 s-au înregistrat 87 de cazuri, anul trecut au fost doar 21", a declarat Botezatu.

În Bihor, în ultimii 5 ani, din cei 18 lucrători ai Poliţiei Rutiere cercetaţi, 3 au fost trimişi în judecată şi 2 au fost condamnaţi deja în primă instanţă, sentinţele nefiind definitive. "Judeţul Bihor este unul aparte, aici nu sunt probleme majore", a ţinut să specifice şi şeful Serviciului judeţean al DGA, comisarul şef Gabriel Cheregi.