În primăvara acestui an, senatorii PNL Bihor Valeriu Boeriu şi Cristian Bodea au iniţiat un proiect de lege care să desfiinţeze timbrul de mediu introdus de ministrul de resort, Rovana Plumb, ca o altă formă a vechii taxe auto, şi să instituie o taxă de poluare după model german, inclusă în preţul carburantului şi fixată la un ban pe litru.

Joi, însă, această iniţiativă a fost respinsă prin votul Senatului, pe motiv că ea nu a întrunit acordul Guvernului. "Niciunul dintre parlamentarii USL nu au criticat proiectul nostru, dar au votat cum au arătat cu degetul liderii grupurilor parlamentare, pentru că Guvernul nu a susţinut propunerea", a explicat Valeriu Boeriu.

Modelul Plumb vs. modelul german

Propunerea celor doi senatori liberali avea în vedere atât simplificarea fiscalităţii pentru utilizarea carburanţilor, cât şi înlăturarea inechităţilor instituite în trecut de diferitele forme ale taxei auto.

"În varianta noastră, taxa de poluare inclusă în preţul carburanţilor ar fi fost colectată, simplu, de comercianţi, care ar fi virat-o la buget", a spus Boeriu, în timp ce timbrul de mediu înseamnă mai multă birocraţie şi costuri de încasare şi de administrare din partea statului.

Pe de altă parte, senatorul a arătat că timbrul de mediu, ca şi taxa auto, pedepseşte practic cetăţeanul român care îşi cumpără o maşină, faţă de cel care deja este proprietarul unei maşini. "Eu, care am maşină de 20 de ani, nu plătesc timbrul de mediu, dar cel care acum îşi cumpără din Germania o maşină de 5 ani trebuie s-o plătească. Eu n-o plătesc, deşi fac 30.000 kilometri pe an, iar unul care îşi cumpără acum maşină şi face doar 1.000 de kilometri o plăteşte", a exemplificat Boeriu.

Acesta a mai spus, ca şi până acum, că timbrul de mediu este nedrept şi pentru că cel care îşi cumpără o maşină trebuie să achite timbrul de mediu anticipat, la înscrierea în circulaţie, chiar dacă peste o săptămână poate să rămână fără maşină, din diverse motive şi, deci, nu mai poluează.

"Taxa de poluare propusă de noi era echitabilă, pentru că fiecare ar fi plătit-o după un singur criteriu, şi anume cantitatea de carburanţi consumată, adică după cantitatea de poluare produsă", a adăugat Boeriu.

Timbrul de mediu, o şmecherie

De asemenea, cei doi senatori liberali de Bihor au arătat că, la fel ca taxa auto, timbrul de mediu nu era destinat cu adevărat înnoirii parcului auto, cum susţine Guvernul, deoarece românii îşi cumpără, tocmai din cauza aceasta, tot mai puţine maşini sau îşi cumpără maşini tot mai puţin performante. "Mai de mult, dacă un român mergea în Germania să-şi ia o maşină la mâna a doua cu 4.000 de euro, acum merge cu 3.000 de euro, şi 1.000 de euro îi ţine să plăteacă timbrul de mediu", a spus Boeriu.

Bodea a afirmat, şi el, că timbrul de mediu este doar o "invenţie" de pe urma căreia statul face rost de bani ca să achite despăgubiri şoferilor care au câştigat deja în instanţă procese pentru restituirea banilor sumelor plătite ca taxă auto. "Practic, statul se împrumută de la şoferi ca să le achite altor şoferi daunele", a spus Bodea.

Senatorul a mai adăugat că, potrivit informaţiilor primite de la directorul Fondului de Mediu, anul acesta s-au încasat din timbrul de mediu 606 milioane lei, din care peste 400 de milioane vor fi date celor care au câştigat procese pentru restituirea taxei auto, urmând ca alte sume să fie câştigate de cei care au deschis acţiuni în instanţă, dar procesele încă nu s-au finalizat.

"Nu ne dăm bătuţi"

Cei doi senatori PNL au ironizat şi pretextul invocat de ministrul Mediului, Rovana Plumb, când aceasta s-a opus proiectului lor, susţinând că ar fi vorba despre o "suprataxare" care ar duce la scumpirea în lanţ a tuturor produselor. "Când noi am vrut o taxă de poluare de un ban pe litrul de carburant ni s-a spus că se vor scumpi toate, dar acum, când Guvernul pune 7 eurocenţi prin mărirea accizei, ni se spune că nu se va scumpi nimic", a arătat Boeriu duplicitatea Guvernului.

Atât el, cât şi Bodea, au afirmat că, în ciuda eşecului înregistrat joi în Senat, nu vor abandona ideea de a desfiinţa timbrul de mediu şi de a institui o taxă de poluare echitabilă, dar se vor asigura întâi că vor avea sprijinul întregului partid. "Nu ne vom da bătuţi. Vom reformula propunerea legislativă şi vom reveni cu un proiect mai bun, pentru care o să ne asigurăm să avem şi susţinerea partidului. Cred că am greşit în această privinţă, că nu am avut susţinerea partidului", a spus Valeriu Boeriu.