În plină criză, când şomerii plâng după un loc de muncă şi constructorilor le arde buza după o lucrare, municipalitatea a reuşit să blocheze investiţii de zeci de milioane de euro care au finanţarea asigurată.

Pasajele peste şoseaua de centură, Aquaparcul şi Piaţa Unirii sunt doar câteva din licitaţiile anulate în ultima clipă pentru ca Primăria să dea documentaţia la refăcut. Nu de alta, dar proiectele erau atât de proaste încât nu ar fi putut fi puse niciodată în operă...

Podul de piatră s-a anulat...

Licitaţiile pentru construcţia celor două pasaje supraterane peste giraţiile de la ieşirea din Oradea spre Deva şi Arad au fost anulate chiar înaintea deschiderii ofertelor. După două săptămâni în care a preluat de la potenţialii ofertanţi aproape 20 de cereri de clarificare pe fiecare proiect în parte, Primăria s-a dat bătută. Alambicată şi neclară, documentaţia a generat atâtea solicitări de lămuriri pe tema preţurilor, cantităţilor de materiale şi execuţiei pilonilor încât comisia de licitaţie a ajuns să se contrazică singură.

"Se anulează răspunsul la întrebarea 14 din clarificarea 17 (...) şi rămâne valabil răspunsul la întrebarea 1 din clarificarea 15", se menţionează, de pildă, în răspunsul la a 19-a cerere de clarificări depusă la licitaţia pentru construcţia pasajului peste DN 79. Prin această adresă, municipalitatea a reuşit să-şi desfiinţeze singură nu mai puţin de patru soluţii date la precedentele cereri, aşa că până la urmă s-a dat bătută şi a anulat licitaţia!

03_Mircea_Malan_bihoreanul.jpg"Vom clarifica toată documentaţia şi vom scoate din nou ambele lucrări la licitaţie înainte de sfârşitul lunii februarie", promite viceprimarul Mircea Mălan (foto), coordonatorul Direcţiei Tehnice.

Pe pagubă

Devenită un obicei, anularea procedurilor obligă însă constructorii, momiţi să depună oferte, la cheltuieli inutile. "Este revoltător! Am văzut ce se cerea, şi la licitaţia pasajulului peste DN 79 cheltui 5.000 euro numai cu documentele, fără salariile celor trei ingineri care lucrează cam o lună la ofertă!", spune un constructor.

Inginerul crede că după ce Primăria se lămureşte cum vrea să arate lucrarea, concurenţii vor mai cheltui cam 20% cu actualizarea documentelor, dar au fost şi cazuri în care s-au pierdut toţi banii investiţi în ofertă. "Firmele care au licitat pentru modernizarea Pieţei Unirii, spre exemplu, au pierdut cel puţin 10.000 euro fiecare. Au cheltuit pe documente, avize şi aprobări, după care Primăria s-a trezit că proiectul e prea gri şi a anulat licitaţia. Noua procedură se va ţine pe un proiect complet diferit, aşa că vechile acte sunt inutile".

Speriaţi de inconsecvenţa municipalităţii, constructorii preferă proiectele relativ mici, cu şanse minime de a fi modificate. "Trebuie să fii foarte tare ca să te bagi la licitaţiile mari. Documentaţia necesară pentru licitaţia la CET-ul pe gaz te poate costa şi 30.000 euro. Dacă proiectul e dat la refăcut şi ai pierdut banii, ce faci? Dai în judecată Primăria? După aia sigur nu mai prinzi nicio lucrare", zice constructorul.

Cu pixul roşu

În ultimul an, municipalitatea a dat la refăcut toate proiectele în valoare de zeci de milioane de euro. Aşa s-a întâmplat la achiziţia grupului energetic pe gaz, unde conducerea Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI) a considerat prima variantă prea puţin eficientă economic, aşa a fost şi cu reabilitarea Pieţei Unirii, unde viceprimarul Mircea Mălan a cerut reproiectarea într-o formă mai colorată, dar şi cu viitorul Aquaparc din Ştrandul Municipal, la care primarul Ilie Bolojan a cerut reducerea clădirii principale, pentru a se cheltui mai puţin cu încălzirea peste iarnă, dar şi adăugarea unui bazin suplimentar, pentru a atrage mai mulţi clienţi vara.

Pe lista proiectelor refăcute se mai numără traseul pistei de biciclete Oradea - Berettyoujfalu, care a fost prelungit până în şoseaua de centură din Nufărul şi modificat ca să nu mai treacă tocmai prin blocurile de pe bulevardul Dacia, şi multe altele.

"Merge şi-aşa"...

03_Marius_Mos_bihoreanul.jpgReprezentanţii municipalităţii recunosc că proiectarea în aceste cazuri s-a făcut de mântuială. "Finanţările s-au acordat pe criteriul "primul venit, primul servit", aşa că ne-am luptat să depunem cât mai multe proiecte, aşa cum le aveam, decât să stăm după proiecte perfecte, pe care apoi să le ţinem la sertar pentru că s-au terminat banii", explică directorul DMPFI, Marius Moş (foto).

La calitatea slabă a documentaţiei a contribuit şi faptul că proiectarea a fost atribuită pe baza celui mai mic preţ, dar şi acela că, pentru rapiditate, proiectarea a fost atribuită la pachet cu verificarea ei, de ambele activităţi ocupându-se, deci, aceeaşi firmă. Lipsită de specialişti capabili să identifice probleme apărute în planuri complexe, cum sunt cele de la construcţia noului CET pe gaz, Primăria a făcut recepţia fără comentarii, iar acum trage ponoasele.

"Pe viitor lucrurile se vor schimba. Proiectele vor fi departajate nu după data la care au fost depuse, ci după un punctaj, aşa că le vom face mai aşezat", promite Moş.

Schimbare de strategie

Conştient de problemele proiectelor tehnice, viceprimarul Mircea Mălan spune că municipalitatea şi-a învăţat lecţia. "Deja de anul trecut proiectarea şi verificarea proiectului se licitează separat, ca să existe un control, şi nu ne ferim să atribuim lucrarea concurentului care a ofertat un preţ mai mare dacă avem convingerea că firma cu un preţ mai mic nu poate asigura calitate", zice Mălan.

De asemenea, la restructurările de anul trecut, municipalitatea a renunţat la o parte din angajaţii care scriau cereri de finanţare şi a contractat tehnicieni. Daniel Ţigan, fost director al societăţii Termoficare, a fost angajat pentru proiectul de înlocuire a celor 17,5 kilometri de reţea magistrală, Anamaria Sava, fost specialist Bechtel, va superviza lucrările la drumul rapid din strada Ecaterina Teodoroiu, iar arhitectul Demian Zsolt va verifica schiţele tuturor construcţiilor înainte de a fi recepţionate.

În ce priveşte proiectele blocate, Mălan spune că documentaţiile au fost refăcute iar licitaţiile vor fi anunţate cel târziu în martie, pentru ca în vară să poată începe lucrările. Desigur, dacă membrii comisiei de licitaţie nu se vor contrazice iarăşi în răspunsurile "clarificatoare"...


CEAŢĂ TOTALĂ!
36
de cereri de clarificare au depus firmele la licitaţiile celor două pasaje peste centură


CENTRUL SUB ASEDIU
Toţi pentru Piaţa Unirii!

La un an după anularea procedurii iniţiale, reabilitarea Pieţei Unirii va fi scoasă din nou la licitaţie în următoarele două săptămâni. Investiţia se anunţă extrem de complexă. Ea va fi precedată de înlocuirea reţelei de termoficare între străzile Avram Iancu şi Vasile Alecsandri, înlocuirea şinelor de tramvai cu unele cu vibraţie redusă, mutarea stâlpilor electrici şi a cablajelor astfel încât să nu mai acopere faţadele clădirilor, săpăturile la viitoarea parcare subterană, lucrările la Podul Ferdinand şi multe altele.

La şedinţa de lucru organizată vinerea trecută de viceprimarul Mircea Mălan au participat nu mai puţin de 15 ingineri de la firmele care deţin infrastructură în zonă, de la cele care au început deja lucrări şi reprezentanţi ai Direcţiei Tehnice a Primăriei. "Ne vom coordona astfel încât să lucrăm în paralel fără să ne încurcăm. Cine are de lucru în zonă să lucreze acum, pentru că nu se poate să reabilitezi Piaţa Unirii pe bani grei şi peste doi ani să o spargi pentru că ai uitat ceva", avertizează Mălan.