Amendă usturătoare pentru Blue Air. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anunțat că a amendat compania aeriană cu 2 milioane de euro  şi obligă compania să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate, după ce, într-un an, a anulat peste 11.000 de zboruri. Este cea mai mare amendă din istoria ANPC, după cum anunță presa centrală.

Potrivit unui comunicat al ANPC, decizia a fost luată în urma unui control efectuat în luna iunie, ca urmare a nu mai puțin de 924 de sesizări depuse de consumatori, analizate de o comisie specială instituită la nivelul ANPC.

Aproape 180.000 de rezervări anulate

„În perioada 30.04.2021-30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri. (...) Ținând cont de aspectele constatate în urma verificărilor și de inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei, în conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în comunicatul ANPC.

Ca sancțiune complementară, ANPC a dispus și  ,,… încetarea contractului și restituirea contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maximum 10 de zile, cu respectarea opțiunii consumatorilor și cu raportare la toate rezervările anulate și pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensații, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022”.

„Totodată, a fost dispusă măsura de a nu mai pune la dispoziția consumatorilor, pe piață, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotările/mijloacele/resursele necesare efectuării acestora, cu respectarea întocmai a condițiilor și caracteristicilor declarate”, mai scrie în document.

Atenție de unde cumpărați bilete!

ANPC a transmis și o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile omoloage ANPC, din celelate state membre, prin care solicită verificarea, la nivel european a încălcărilor similare de legislație, altele decât cele reclamate la ANPC.

„ANPC recomandă consumatorilor să fie extrem de vigilenți și să evite achiziționarea biletelor de avion de la operatori economici care, în trecut, au anulat foarte multe curse și nu au respectat drepturile consumatorilor. Reamintim totodată că, odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin rețeaua CPC și Wizz Air și Ryan Air, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ține seama de drepturile consumatorilor”, se mai arată în comunicatul care arată și că operatorii economici rămân în atenția ANPC, iar consumatorii sunt sfătuiți să reclame orice abateri.

Blue Air: Cifrele sunt incorecte

În replică, Blue Aia anunțat joi seară că nu a primit nicio coumunicare din partea ANPC cu privire la amenda primită, aflând din presă de aceasta.

„Societatea nu a primit nici o comunicare în acest sens de la ANPC. În plus, cifrele sunt greșite - se referă la toate biletele anulate în respectiva perioadă din cauza valurilor 3, 4 și 5 de pandemie (care oricum reprezintă mai puțin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioadă). Din totalul numărului de pasageri menționați, majoritatea fie au călătorit deja, fie vor călători vara aceasta”, au susținut reprezentanți ai Blue Air potrivit Digi24.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!