Muzica - limbaj universal ce reuneşte în armonie oameni de toate naţiile, vârstele, convingerile religioase ori politice. La Oradea, însă, definiţia a fost schimbată cu ocazia unui concert desfăşurat luna trecută: muzica a devenit prilej de exhibare a unor patimi confesionale şi naţionaliste.

În loc ca melomanii să se desfete cu deliciile simfoniilor anunţate pe afiş, au fost ultragiaţi de un preot care, cu permisiunea direcţiunii, a urcat pe scenă pentru a le ţine un discurs cât o zi de vară, în limba maghiară, tradus tardiv şi fragmentar, numai după ce o parte a publicului a început să protesteze, vociferând şi chiar huiduind. Mulţi au şi părăsit sala de spectacole, cum niciodată nu s-a mai întâmplat în istoria aproape seculară a instituţiei.

Concert cu dedicaţie

Nimic din afişul concertului programat pe 28 septembrie nu anunţa premiera ruşinoasă din acea seară. Repertoriul cuprindea trei lucrări cu tematică religioasă - Simfonia a V-a, Reforma, a lui Mendelssohn-Bartholdy, O, omule, plânge-ţi păcatul tău mare, de Bach - Remer, şi Preamăreşte, tot de Bach. Având în vedere tema şi faptul că, potrivit afişului, spectacolul avea un caracter oarecum aniversar, fiind legat de împlinirea a 500 de ani de la Reforma Bisericii Catolice iniţiată de Martin Luther, spectatorii nu bănuiau că avea să degenereze într-un show de prost gust.

"Concertul făcea parte din programul obişnuit al stagiunii, inclus în agenda Filarmonicii şi deschis abonaţilor. N-a fost organizat ca spectacol distinct, în afara programului stagiunii", a povestit BIHOREANULUI unul dintre orădenii prezenţi în sala de concerte Enescu-Bartok. 

"Dirijor" în sutană

După ce publicul şi-a ocupat locurile, în loc să înceapă spectacolul, oamenii s-au trezit pe scenă cu o apariţie insolită. Un bărbat spre 60 de ani, într-o sutană neagră cu fundă albă la gât, a început să citească ceva de pe un teanc de hârtii. După vreo 2-3 minute, timp în care mulţi se întrebau ce se întâmplă, deoarece bărbatul vorbea ungureşte, o parte din sală a început să vocifereze, nemulţumită. "Ce faci, domnule?", a strigat unul. "Neobrăzare!", a zis altul, moment în care preotul i-a asigurat că după ce îşi va încheia discursul în limba maghiară, îl va rosti şi în româneşte. "Nu ne interesează!", au ripostat oamenii. Apoi, văzând că preotul nu se oprea deşi trecuseră deja vreo 10 minute, au huiduit şi o parte din ei s-au îndreptat spre ieşire.

"Eu ştiu ungureşte, dar mi s-a părut o nesimţire. Concertul n-a fost organizat pentru o minoritate, etnică ori religioasă, ci pentru publicul obişnuit al Filarmonicii, care a plătit abonamente şi bilete. Este intolerabil. Românii s-au simţit sfidaţi, dar au fost jigniţi şi muzicienii, pe care preotul i-a numit muzicanţi", a povestit un meloman.

O feudă

Oamenii care au relatat BIHOREANULUI incidentul, şase la număr, consideră că a fost posibil din două motive. Primul: "Filarmonica e considerată deja o feudă a UDMR", în ultimul deceniu având trei directori puşi de acest partid fără legătură cu muzica: un jurist, Sarkady Zsolt, un zootehnist, Todor Albert, iar mai recent un actor, Meleg Vilmos, preşedintele UDMR Oradea.

A doua cauză este politizarea generală a evenimentelor din ultima vreme. "De trei decenii nu am prea văzut politicieni în auditoriu, ca spectatori, dar mai nou se cocoaţă şi pe scenă. Acum două săptămâni, şeful PSD, Ioan Mang, s-a băgat în seamă la concertul compozitorului basarabean Eugen Doga, urcând pe scenă alături de acesta. Probabil să credem că-i om de cultură.... Să ne lase în pace! Pentru muzică venim la concerte, nu pentru discursuri!".

"Penibil şi jenant"

Meleg Vilmos, director Filarmonica OradeaCulmea, până şi noul manager al Filarmonicii spune că episodul a fost "penibil şi jenant", şi nu din cauza reacţiei publicului, ci a "invitatului special", preotul evanghelic luteran Mátyásy Attila. "Evenimentul a fost fixat din vremea când director era domnul Todor. Cu o zi înainte de concert, domnul preot a venit să ne spună că s-a înţeles cu acesta să ţină un discurs. Eu i-am spus că oamenii care vin la Filarmonică nu îndrăgesc discursurile şi l-am rugat să fie scurt, că dacă are un discurs bilingv oricum se dublează timpul. A început în ungureşte un discurs prea lung. Eu, ca maghiar, zic că trebuia să înceapă în româneşte", spune Meleg Vilmos (foto).

De ce nu l-a oprit când a văzut că întrece măsura? Directorul zice că era în cabina de lumini. Abia după ce a auzit huiduilelile a ieşit pe hol şi, văzând că oamenii plecau, a început să-şi ceară scuze şi să-i roage să revină. "Le-am spus că îmi pare foarte rău şi le-am cerut scuze".

Directorul artistic Vasile Foica admite şi el că "nemulţumirea publicului a fost îndreptăţită" şi promite că "un asemenea accident nu se va mai întâmpla": "Nu vom mai permite aşa ceva. Orice moment protocolar, dacă va mai fi, va fi scurt şi concis". De văzut, pentru că şi melomanii s-au săturat de "tromboane"...