Consiliul Judeţean Bihor a anunţat finalizarea lucrărilor de reabilitare şi modernizare a DJ 767 pe tronsonul dintre comunele Vârciorog şi Dobreşti, recepţia urmând să fie făcută în următoarele zile. Era şi cazul, fiindcă licitaţia pentru proiectarea şi executarea lucrărilor a fost lansată în 2017 aşa încât s-o câştige o firmă care după doi ani a mai beneficiat de încă una, pentru a i se suplimenta contractul cu o lucrare care trebuia cuprinsă în actul iniţial.

16,56 kilometri

"Lucrările de reabilitare şi modernizare a drumului dintre Dobreşti şi Vârciorog sunt aproape de finalizare. Constructorul realizează acum ultimele lucrări de detaliu, astfel încât în zilele următoare se va face recepţia", a anunţat, vineri, printr-un comunicat, Consiliul Judeţean Bihor, precizând că vicepreşedintele Mircea Mălan, împreună cu directorul tehnic al instituţiei, Filip Cheşeli, şi cu reprezentanţii firmei responsabile cu executarea lucrărilor, cu proiectantul şi cu dirigintele de şantier au fost în teren pentru a verifica lucrările.

Sectorul de drum modernizat are o lungime de 16,56 kilometri, înainte de reabilitare fiind acoperit cu piatră. Firma constructoare a consolidat 7 podeţe şi a realizat altele 6 noi, iar de-a lungul tronsonului au fost executate şi aşa numite lucrări de artă – ziduri de sprijin din beton, gabioane şi amenajare torenţi.

Reabilitarea şi modernizarea DJ 767 Dobreşti – Vârciorog a fost finanţată prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală, valoarea lucrărilor fiind de 32,422 milioane lei, iar acestea au fost executate de SC Carier SRL din Marghita.

Aproape un cincinal

Comunicatul transmis vineri de CJ Bihor arată că ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 18 iunie 2018, dar povestea acestui proiect e şi mai veche, de peste patru ani şi jumătate.

Licitaţia pentru executarea lucrărilor de "Reabilitare şi modernizare DJ 767 Dobreşti-Vârciorog, de la km 10+940 la km 27+500, Lungime=16,50 km" a fost lansată de CJ Bihor încă din februarie 2017, în iunie 2018 fiind încheiat contractul cu SC Carier SRL din Marghita pentru suma de 28,288 milioane lei, iar firma trebuind să finalizeze proiectul până la 15 aprilie 2020. 

În octombrie 2019, însă, BIHOREANUL dezvăluia că firma a beneficiat, printr-un truc, de o suplimentare a sumei, printr-un nou contract, pentru "Reabilitare şi modernizare DJ 767 Dobreşti-Vârciorog, de la km 10+940 la km 27+500, Lungime 16,50 km, Săpătură în stâncă". 

Practic, după un an şi jumătate de la prima licitaţie, CJ Bihor scotea la mezat o lucrare, "săpături în stâncă", care în mod normal trebuia cuprinsă din start în caietul de sarcini al primei proceduri, din februarie 2017.

În realitate, a doua licitaţie "masca" suplimentarea contractului iniţial încheiat cu SC Carier SRL, al cărei nume era de altfel menţionat în caietul de sarcini pentru lucrările de "săpături în stâncă", aşa încât acestea să fie făcute de aceeaşi societate, ceea ce s-a şi întâmplat. 

Cu dedicaţie

Faptul că a doua licitaţie era una "cu dedicaţie" pentru SC Carier SRL îl demonstra însăşi descrierea lucrărilor scoase la licitaţie în 2019: firma care urma să sape stânca din marginile drumului era obligată să o facă "prin intercalarea lucrărilor în graficul lucrării cu firma câştigătoare a lucrării de bază, SC Carier SRL", alte societăţi fiind avertizate că nu li se va permite alt termen de finalizare a lucrării decât cel fixat pentru Carier în contractul iniţial, în caz contrar urmând să achite şi penalităţile de întârziere ale acesteia.

"Când ţi se spune că pe şantier este deja o firmă care s-a obligat să facă drumul până în aprilie 2020, că eşti obligat să "intercalezi" lucrarea ta în graficul acesteia şi că, dacă nu reuşeşti, îi plăteşti şi penalizările, ţi se semnalizează să nu te bagi la noua licitaţie, pentru că e deja "rezolvată" pentru Carier", explica la acea vreme un constructor.

Concluzia? CJ Bihor a rezolvat prima licitaţie ca s-o câştige firma din Marghita la un preţ sub preţurile concurenţilor, iar ulterior, pentru ca SC Carier SRL să nu iasă în pierdere, i-a mai oferit încă 1,3 milioane lei. 

Ceea ce nu menţionează CJ Bihor în comunicat este dacă firma a fost obligată să achite penalităţi de întârziere, având în vedere că trebuia să termine toate lucrările nu în august 2021, ci în aprilie 2020, cu 16 luni în urmă.