Sute de orădeni stau grămadă în fiecare dimineaţă, în ploaie, în zăpadă, în bătaia vântului ori a soarelui, pe platoul din faţa Arenei Sportive Antonio Alexe. Ce se dă? Pentru cei cu nervii tari, permise auto.

Proba practică pentru obţinerea carnetului de conducere a devenit pentru mulţi mai degrabă un test de răbdare şi rezistenţă fizică decât unul de cunoaştere şi aplicare a Codului Rutier. Cauza? Dezorganizarea şi lipsa condiţiilor civilizate în care se derulează examenul practic. Vestea bună e că autorităţile promit, în sfârşit, schimbarea situaţiei.

Teoria, ca teoria

Decenii la rând, orădenii au susţinut examenul pentru obţinerea permisului în două etape şi în două locuri diferite: cel teoretic se desfăşura la sediul Poliţiei Rutiere din incinta Cetăţii, iar cel practic începea "la maimuţe". Cum Cetatea a intrat în renovare, poliţiştii examinatori au fost transferaţi la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare Vehicule din subordinea Prefecturii, iar terenurile din faţa Grădinii Zoologice au trecut în proprietatea hotelului din vecinătate, de peste trei ani "sala" se dă într-o clădire de pe strada Dunărea, iar "traseul" ia startul de pe platoul de lângă Sala Sporturilor.

Cunoştinţele teoretice fiind verificate pe calculator prin chestionare online, prima probă a devenit 100% obiectivă, fiindcă nimeni nu poate fi ajutat sau împiedicat, lucru recunoscut unanim de instructori şi cursanţi. În schimb, acuză aceştia, testul practic e o adevărată babilonie...

Pe platou adunarea!

Dimineaţă de dimineaţă, în parcarea din Ioşia se adună zeci de absolvenţi ai şcolilor auto şi instructorii acestora, încă de la prima oră. Examenul poate fi susţinut doar în Oradea, aşa că oamenii vin din tot judeţul chiar şi cu noaptea în cap.  Odată ajunşi, însă, trebuie să-şi aştepte cu orele examinatorii şi rândul la condus, sub cerul liber, indiferent de condiţiile meteo. Mai rău e că nu au nicio facilitate care să le facă aşteptarea suportabilă. În zonă nu este nici măcar o bancă pe care să se aşeze şi nicio toaletă unde să-şi facă nevoile.

BIHOREANUL a urmărit într-una din asemenea zile cât trebuie să suporte cei care vor să ajungă şoferi. Până la ora 7.30, pe platou se strânseseră 31 de instructori de la şcolile Dorina, Zecenut, Decebal şi Ges, cu tot atâtea maşini mici, plus trei camioane şi un autobuz, pentru profesionişti. Alături de ei, peste 60 de absolvenţi înfruntau ploaia şi frigul. Unii stând în maşini, alţii ieşind la o ţigară sau intrând în incinta bazei sportive 5x5 din apropiere, singurul loc unde pot folosi o toaletă.

Comanda la mine!

La ora 8.30 şi-au făcut apariţia examinatorii, cinci la număr. S-au apropiat fără nicio grabă, conştienţi de propria importanţă. Fiecare a început să citească de pe o hârtie aşa-numitele programatoare, adică listele trase la sorţi care indică numele candidaţilor pe care îi vor testa. Strânşi ciorchine în jurul lor, instructorii şi cursanţii ciuleau urechile cu maximă atenţie. Dacă cineva nu-i răspundea examinatorului era trecut absent, ceea ce însemna o reprogramare peste 5 săptămâni. Cei care au avut norocul să fie primii la pornirea pe traseu s-au apropiat de maşini, aşteptând comenzile examinatorilor mai cuminţi decât elevii din clasa pregătitoare în faţa învăţătoarei. Ceilalţi îi asaltau pe instructori cu întrebări privind locurile de unde le va veni lor rândul: Parcul 30 Decembrie, Lotus, No Problem ş.a.m.d.

"Prima serie e mai norocoasă, pentru că porneşte de la Sala Sporturilor, dar candidaţii din următoarele serii trebuie răspândiţi cu maşinile de alţi instructori prin tot oraşul. Trebuie să fii foarte atent şi să reţii locurile, că dacă nu înţelegi din prima examinatorii se enervează", spune un instructor. Iar când se enervează, îi pică pe cursanţi pe capete. "Îi provoacă să greşească şi îi trag pe dreapta în 2-3 minute. Nici nu ai cum să le demonstrezi abuzurile, pentru că singurul martor e cursantul care urmează la examinare, şi nimeni nu-i nebun să se pună cu poliţistul, ca să fie picat şi el".

Nemulţumit de dezorganizare şi de lipsa condiţiilor, omul a făcut anul trecut o plângere, dar rezultatul a fost invers celui scontat: "La următorul examen, poliţistul mi-a picat toţi cei 8 elevi din ziua respectivă. Poate or fi fost vreo 2-3 mai nepregătiţi, dar pe ceilalţi pur şi simplu s-a răzbunat".

La toţi ni-i greu

06 Dima Sandel.jpgŞeful Serviciului Permise din subordinea Prefecturii, comisarul Săndel Dima (foto), are cunoştinţă de "inconvenientele" pe care trebuie să le suporte candidaţii, dar susţine că acestea au "cauze obiective". "Absolvenţii celor 29 de şcoli auto vin la sediul nostru (n.r. - din strada Dunărea) să se planifice pentru examenul practic imediat ce iau ieşirea din şcoală, iar în aceeaşi zi pot susţine proba teoretică. Planificarea probei practice ar putea fi făcută şi de şcolile de şoferi, printr-un protocol încheiat cu Direcţia Permise, dar niciuna nu face acest lucru", încearcă ofiţerul să explice dezordinea.

Cert e că în lipsa planificărilor şi a vreunui termen impus precis prin lege sau prin ordine ale ministrului de Interne ori ale prefectului, susţinerea traseului se face în funcţie de numărul examinatorilor (iar în Oradea sunt disponibili doar 5-6) şi de durata examinării: minim 25 minute pentru şoferii amatori, respectiv 45 pentru profesionişti. Potrivit comisarului, chiar şi aşa Serviciul din Bihor e între primele 5 din ţară, pentru că asigură examinarea unui candidat în cel mult 7 zile de la înregistrarea dosarului şi reexaminarea în cel mult 5 săptămâni. "În alte judeţe, nu se fac examinări de lunea până vinerea, ci doar 2-3 zile pe săptămână. Noi avem 80-100 candidaţi pe zi", spune comisarul.

Reclamaţii reciproce

În ce priveşte şicanarea candidaţilor, ofiţerul susţine că problema ar putea fi rezolvată dacă, aşa cum se vorbeşte de câţiva ani, pe maşini s-ar monta camere video. S-au opus, însă, tocmai reprezentanţii şcolilor auto! "Luna trecută, instructorii au protestat la Bucureşti, pe motiv că le-ar creşte costurile", spune Dima. În lipsa unei asemenea obligativităţi, lucrurile nu pot merge altfel decât acum. "Avem plângeri împotriva unor examinatori, pentru comportamente abuzive, dar anchetele nu au scos niciun vinovat". În schimb, precizează Dima, poliţiştii au denunţat anul trecut două tentative de corupere săvârşite de absolvenţii unei şcoli auto. "Unuia i s-au oferit 100 de euro pentru a ajuta un candidat la sală, iar altuia tot 100 de euro pentru a fi indulgent la traseu. Acum mituitorii au dosare penale".

Oricum, pentru evitarea suspiciunilor că examinatorii "trântesc" nejustificat candidaţii sau îi provoacă să greşească, de săptămâna trecută cei aflaţi în asemenea situaţii primesc un exemplar al aşa-numitei anexe de examinare, adică o listă cu greşelile făcute în timpul probei practice. "În documentul care se eliberează din 18 martie sunt consemnate în detaliu toate abaterile de la prevederile Codului Rutier săvârşite de candidat, iar actul poate fi contestat", explică şeful Serviciului Permise.

În fine, încheie Dima, în ce priveşte aglomeraţia de candidaţi, aceasta e cauzată nu doar de numărul crescând al celor care vor să obţină permise, ci şi de faptul că examenele pot fi susţinute doar în Oradea. "Am vrut să organizăm examinarea şi în alte oraşe din judeţ, dar s-au opus colegii de la Poliţia Rutieră. Şi pe bună dreptate, fiindcă în Beiuş, de exemplu, sunt doar două semafoare, iar în Salonta o singură intersecţie serioasă, deci nu poţi verifica temeinic cunoştinţele practice ale candidaţilor".

Mai tare şi mai departe

06 Claudiu Pop.jpgPrefectul Claudiu Pop (foto), în subordinea căruia se află Serviciul Permise, recunoaşte, la rându-i, că examinarea viitorilor şoferi se desfăşoară în condiţii absolut necorespunzătoare. Prima măsură pentru îndreptarea, măcar parţială, a situaţiei este inedită. "Ştim că ar fi civilizat să afişăm pe un tabel, din timp, numele examinatorilor şi ale candidaţilor. Dar pentru a exclude aranjamentele, programarea se face prin tragere la sorţi, pe calculator. Aşa că singura soluţie pentru a evita situaţii penibile cum e cea în care cineva nu-şi aude numele şi e reprogramat ar fi folosirea unei portavoci. Nu e cel mai modern lucru, dar poate funcţionează", spune Pop.

O şi mai mare provocare este, însă, problema unui loc adecvat în care candidaţii să aştepte începerea examinării. "Când examenul începea la Zoo, oamenii nu se plângeau, pentru că erau alte vremuri. Acum, pretenţiile sunt altele, şi într-adevăr nu e normal să stea nimeni sub cerul liber", admite prefectul. "Ne-am gândit să amenajăm un alt loc în oraş, dar Poliţia Rutieră a fixat câteva constrângeri şi în această privinţă, tot cu motive logice. De pildă, examinarea nu poate începe mai devreme de ora 8, pentru că la ora asta oraşul e plin de oameni care se îndreaptă spre muncă, şi nu poţi încurca circulaţia şi mai mult". Urmarea? Prefectura şi Primăria au convenit mutarea locului de start pentru "traseu" spre marginea oraşului. "Ne-am gândit la o zonă din incinta Pieţei Obor, peste care Primăria va monta o copertină, astfel încât oamenii să fie feriţi de intemperii", anunţă prefectul, adăugând că vor fi amplasate şi bănci şi toalete ecologice.

Când anume se va produce mutarea? Se estimează că undeva în vară. Aşa că, spre deosebire de "înaintaşii" lor, cei care vor susţine pe viitor examenul auto vor avea măcar şansa să fie scutiţi, dacă nu de abuzuri, măcar de ploi şi de arşiţa soarelui.


NOUTĂŢI
În ajutorul aspiranţilor

Săptămâna trecută, ministrul de Interne Radu Stroe a propus modificarea procedurii de examinare, astfel încât aceasta să vină în ajutorul absolvenţilor şcolilor auto. Între schimbările cele mai importante s-ar număra recunoaşterea valabilităţii promovării probei teoretice timp de un an pentru persoanele care "pică" proba practică, astfel încât dacă un candidat "ia sala", în următoarele 12 luni va putea încerca să promoveze doar proba de "traseu" fără a o mai repeta şi pe cea teoretică.

O altă modificare va permite susţinerea examenului practic şi pe maşini cu transmisie automată, fără ambreiaj, lucru care în prezent nu este posibil în ciuda faptului că asemenea vehicule au devenit tot mai populare.