Şpaga, ciubucul şi parandărătul nu sunt o boală "bugetară". O firmă orădeană specializată în intermedieri de transporturi îşi acuză cel mai vechi angajat de luare de mită, conflict de interese şi divulgarea de informaţii nepublice.

"Nu mi-a venit să cred! Mâna mea dreaptă în firmă dădea curse unor transportatori pentru sume de bani primite în contul personal!", spune directorul casei de expediţii Kefren Expres, Zsolt Gogucz.

O afacere pe roţi

Firmele orădene Kefren Expres şi Euroredfleet sunt "surori". Kefren Expres este o casă de expediţii, care şi-a dezvoltat propria platformă online, închisă şi securizată, cu cereri şi oferte de transport expres cu dube de 3,5 tone din toată Europa, iar Euroredfleet operează sistemul. "La cererea clientului, îi ofertăm cea mai bună soluţie de transport, după care îi facturăm serviciul aplicând un comision", explică directorul Kefren Expres, Zsolt Gogucz.

Lansată în 2012, platforma a atins în 4 ani 60.000 cereri pe lună, iar cifra de afaceri a companiei a urcat la 1,1 milioane euro pe an. Doar profitul a rămas, inexplicabil, în urmă... Gogucz dă vina pentru asta pe dispecerul Adrian Faur. "Anul trecut, am găsit întâmplător o comandă pe email pentru o cursă Germania - România cu plata la descărcare. Mi-a atras atenţia. Noi nu lucrăm cu cash". Şi a început verificările...

Operaţiunea Unchiu’

Controlul a dezvăluit că dispecerul lua şpagă pe ascuns. "În transporturi e bătaie pe curse. Cu comanda în faţă, Adi îi propunea clientului un preţ de 550 euro pe transport prin Kefren Expres şi doar 520 euro prin legătura directă cu transportatorul. Normal, clientul alegea varianta ieftină", povesteşte Gogucz. Faur îşi minţea clienţii cu neruşinare. "I-a asigurat că are acordul Kefren Expres să îşi ajute un unchi care are o firmă mai mică", spune Gogucz.

Cercul s-a închis când, dat afară, Faur a contestat concedierea la Tribunal, proces pe care l-a şi pierdut. La cererea firmei, instanţa i-a verificat conturile. Atunci a văzut angajatorul că Faur încasa de două ori pe lună, în contul propriu, între 20 şi 900 euro de la firme clienţi Kefren Expres. "Când l-am întrebat, a spus că sunt bani ceruţi împrumut", zice directorul.

De la capăt!

Kefren Expres şi Euroredfleed au pierdut în doar câteva luni peste 10.000 euro şi 23 de clienţi. Mai mult, la două luni de la concediere, fostul dispecer şi-a înfiinţat o firmă similară în Slovacia împreună cu reprezentanţi ai transportatorilor Ben Muntenia, Keved Trans şi Transflory, firme cu care a lucrat înainte pe "firul scurt", fiind plătit în contul personal.

Revoltat, Zsolt Gogucz i-a făcut fostului angajat plângere penală la Parchetul Bihor pentru luare de mită, conflict de interese şi divulgarea de informaţii nepublice. În paralel, patronul a dat în judecată transportatorii pentru încălcarea contractului încheiat la înscrierea pe platforma Kefren Expres, care le interzice să contacteze direct clienţii firmei, sub sancţiunea unor daune de 100.000 euro. Doar că astfel de procese durează...

"Îi pare rău că am plecat!"

Adrian Fuar, fost dispecer Kefren ExpresContactat de BIHOREANUL, la un an de la concedierea pe care a contestat-o în instanţă, Adrian Faur (foto) se dă hărţuit de fostul angajator. "Îi pare rău că am plecat de la firma lui! Eu mi-am băgat demisia, n-a acceptat-o şi s-a ajuns aici", povesteşte incoerent fostul dispecer, care spune că se simţea neapreciat. "L-am ajutat de când avea o firmă de apartament, l-am adus unde este, iar el mă plătea cu salariul minim pe economie".

Dispecerul, acum "privatizat", respinge toate acuzaţiile fostului angajator. "Cum pot eu ca persoană să spun unei companii internaţionale «nu mai lucraţi cu ăsta, lucraţi cu altul»? Cât despre primirea de mită şi altele, sunt acuzaţii pentru persoane publice", spune Faur, declarându-se convins că va câştiga în instanţă.

Corupţie fără corupţi

De altfel, tagma angajatorilor evită tema corupţiei din privat şi procesele cu angajaţii şpăgari.  "Am auzit de curse vândute pe bani, dar n-am păţit personal", spune directorul unei firme orădene de transport, contactat de BIHOREANUL.

Şi chiar dacă păţea, probabil tăcea. "Patronii gândesc în condiţii de eficienţă. O anchetă pentru fapte asimilabile corupţiei la privat e complicată, presupune cam doi ani de cercetări şi un proces de încă pe atât. Sunt foarte puţine procese penru că firmele îşi asumă pierderea, preferă să meargă înainte", spune avocatul Mircea Ursuţa.

În plus, patronii furaţi de angajaţi evită procese pentru că se tem de prejudiciul de imagine pe care l-ar provoca un eventual scandal public. Din care riscă să iasă şi pătaţi, şi cu banii luaţi...