În Primărie scandalul e cât casa. Verificările din ultima perioadă au scos la iveală faptul că firmele de construcţii contractate de municipalitate ciupesc la nota de plată, decontând lucrări neexecutate, sau "ciordesc" la materiale. Acţiuni premeditate, care în niciun caz nu pot fi puse în cârca unor muncitori!

"Inginerii Primăriei însărcinaţi cu verificarea lucrărilor vor fi sancţionaţi. Probabil că au fost scăpări, refuz să mă gândesc la altceva, dar astfel de accidente nu vreau să se mai întâmple!", ameninţă viceprimarul Mircea Mălan, coordonatorul Direcţiei Tehnice.

Canalizarea la control

Inginerii Primăriei însărcinaţi să supravegheze lucrările de infrastructură pe tronsonul II al întubării pârâului Adona (din dreptul podului de pe strada Nojoridului până la noua stradă care face legătura cu Gheorghe Asachi) vor fi penalizaţi la salariu cu câte 10% fiecare. Inspectorii Curţii de Conturi au descoperit în zona străzii Nufărului nu mai puţin de o jumătate de kilometru de canalizare menajeră neînlocuită, dar totuşi decontată de firma Selina ca fiind nou-nouţă.

Parcă ar fi acţionat la pont, inspectorii ieşiţi în teren au cerut să fie ridicate toate capacele de canal, pentru a măsura diametrul şi adâncimea căminelor de vizitare, moment în care au descoperit sub stratul de asfalt tot vechea canalizare. "Din cei 700 de metri liniari de canalizare au fost înlocuiţi doar 200. Pentru diferenţa de 500 de metri s-a lucrat doar la porţiunile aflate la vedere, cum ar fi capacele de canal şi căminele de vizitare", povesteşte revoltat viceprimarul Mircea Mălan, coordonatorul Direcţiei Tehnice.

"Economii" pentru Selina

Situaţia e cu atât mai gravă cu cât omisiunea Selinei pare premeditată, şi nu poate fi pusă în cârca unui muncitor chiulangiu. Întâmplător sau nu, a fost înlocuită doar porţiunea de 200 metri de reţea verificată de inginerii Primăriei, iar după plecarea acestora de pe şantier şanţurile au fost acoperite, fără a se înlocui vechea canalizare şi pe restul de 500 metri. Doar căminele de vizitare sunt noi, pentru ca şmecheria să nu bată la ochi.

Conform estimărilor, Selina şi-a rotunjit în acest fel veniturile cu circa 200.000 lei, sumă reprezentând contravaloarea lucrărilor de săpături, transport şi depozitare moloz neexecutate, precum şi costul cu pietrişul, nisipul şi conductele nefolosite. Prejudiul exact va fi stabilit de Curtea de Conturi săptămâna aceasta, când se vor dispune şi măsurile împotriva funcţionarilor neglijenţi.

03 Mircea Ghitea_1.jpgMircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice, refuză să se pronunţe cu privire la incident. "Deocamdată nu ştim nimic oficial. Aşteptăm rezultatele controlului care a vizat şi alte lucrări, după care vom lua o hotărâre în cunoştinţă de cauză". După cum era de aşteptat, nici Călin Roman, directorul general al firmei Selina, nu e mai vorbăreţ. "Nu am ce să comentez. Aşteptăm raportul oficial al controlului. De obicei adevărul este undeva la mijloc", spune el.

Se fură la asfalt...

03 Delia Ungur.jpgDin păcate, cazul lucrărilor "trişate" de pe cursul Adonei nu e singular. În Parcul Industrial din Şoseaua Borşului, firma Construcţii Bihor, care a câştigat licitaţia pentru amenajarea drumurilor interioare, dar care a dat lucrările în subantrepriză către Drum Construct, şi-a lăsat colaboratorul nesupravegheat, iar rezultatele s-au văzut. În urmă cu o lună, viceprimarul Mircea Mălan a cerut inginerilor Primăriei să dea "cep" asfaltului turnat pe drumul din incinta Parcului, pentru a se asigura că acesta va rezista traficului greu. "Expertizele făcute în laborator au arătat că stratul de asfalt e la limita inferioară a standardelor admise, dar sub cerinţele din contract", spune Delia Ungur (foto), administratorul Parcului Industrial.

Pe scurt, constructorul a folosit material cu o densitate mai mică decât cea cerută de Primărie, iar pe alocuri a turnat un strat de asfalt mai subţire şi cu 2 centimetri decât cel pretins de municipalitate. Zona afectată se întinde pe circa 600 de metri, fapt pentru care săptămâna viitoare constructorul va sparge tot ce a lucrat prost ca să toarne încă o dată asfaltul. De această dată ca la carte. "Nici nu se pune problema să preluăm lucrarea în astfel de condiţii. Pe acel drum vor circula TIR-uri, şi nu vrem ca în câteva luni să se umple de gropi", spune Mălan.

De-a şoarecele cu pisica

03 Leontin Patcas.jpgDupă cum se vede, relaţia dintre inginerii municipalităţii şi constructori e un fel de joacă de-a pisica cu şoarecele. "Dacă nu bagă ceva în plus la fiecare lucrare, fie că e vorba de săpături, fie că e vorba de materiale, constructorul nu e sănătos. Numai eu am tăiat de la plată luna trecută 100.000 lei", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful Biroului Drumuri şi Poduri.

Potrivit acestuia, au fost şi alte cazuri în care constructorii au încercat să deconteze 14 metri cubi de beton pentru construcţia unui cămin de vizitare care necesită, în realitate, doar 0,7 metri cubi de material, sau au trecut în devize 14 metri cubi de săpături în loc de 2-3, de parcă reţelele la care trebuiau să ajungă ar fi fost la adâncimea unui bloc cu 7 etaje. "Trebuie să fii foarte atent. Altfel, după un an, când vine Curtea de Conturi peste tine, eşti bun de plată!", spune Pătcaş.

Pentru că până la urmă, vorba proverbului, nu e prost cine cere, ci cel care plăteşte. Numai că în final, de fapt, preţul cel mare îl plătesc orădenii. Şi nu pentru a fi furaţi la lucrări s-au stors de bani ca să-şi achite impozitele încă de la începutul anului...


AGLOMERAŢI
371

de procese verbale de recepţie au semnat anul trecut cei şapte ingineri ai Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Oradea


MULTĂ MUNCĂ, OAMENI PUŢINI
"Nu spun că n-au greşit...

"Prinşi între ciocan şi nicovală, inginerii Primăriei sunt de-a dreptul îngroziţi de perspectiva penalizării din salariu. Nu atât pentru banii pierduţi, cât pentru faptul că - potrivit legii - funcţionarii cu abateri sunt primii disponibilizaţi în eventualitatea unor reduceri de personal. Leontin Pătcaş, şeful Biroului Drumuri Publice, îşi apără colegii invocând volumul mare de lucru. "Nu spun că n-au greşit, dar e uşor să greşeşti în condiţiile în care ai cam 6-8 şantiere de verificat în fiecare zi, fiecare în altă parte a oraşului, plus de dat avize sau de verificat reclamaţii", explică Pătcaş.

În plus, date fiind reducerile de personal din ultimul an, nici inginerii Inspectoratului de Stat în Construcţii Bihor nu mai au cum participa la verificarea fazelor determinante ale lucrărilor, aşa că fac controale doar prin sondaj.

Pentru a preîntâmpina pe viitor astfel de situaţii, municipalitatea ia în calcul varianta externalizării serviciilor de dirigenţie de şantier la lucrările importante. Astfel, firmele private vor verifica constructorii, urmând să fie la rându-le verificate de inginerii Primăriei. Diriginţii de şantier vor răspunde în solidar cu constructorii pentru toate neregulile constatate.

Curtea de Conturi a descoperit că Selina nu a furat decât 500 metri de ţeavă de canalizare. Citeşte cum comentează Bihorel situaţia pe www.bihorel.ro!