Regizorul Alexandru Colpacci s-a confesat miercuri jurnaliştilor orădeni, cărora le-a spus că, după o pauză de 16 ani, poate din nou să colaboreze cu teatrul orădean mulţumită directorului trupei Iosif Vulcan, Daniel Vulcu.

"A fost ideea lui", a spus reputatul regizor, referindu-se la spectacolul "La Grande Magia", pentru care pregătirile au început cu opt luni în urmă, şi a cărei premieră este programată pentru duminică seară, ora 18.00, la Casa de Cultură a Sindicatelor.

O parabolă

Partitura aparţine autorului italian Eduardo de Filippo, discipol al lui Luigi Pirandello, şi este o parabolă despre viaţă. Otto Marvuglio, un magician ambulant, prezintă o scamatorie într-un hotel de pe Riviera italiană, moment în care o face să dispară pe Marta, soţia lui Calogero di Spelta. În realitate, Marta profită de stratagemă pentru a fugi la Veneţia cu iubitul, magicianul disimulând adulterul sub masca scamatoriei, a iluziei. Soţului înşelat îi rămâne fie să accepte adevărul, fie să se iluzioneze că soţia sa a fost victima unui act de magie şi că se va întoarce la el.

"Eduardo de Filippo propune o călătorie ameţitoare, presărată la tot pasul cu artificii prin care realitatea capătă contururi incerte, fugitive. Scopul nu e acela de a-l face pe spectator să creadă că nu există diferenţă între realitate şi iluzie, ci de a puncta tendinţa lumii contemporane de a fi nesigură cu privire la distincţia dintre real şi ficţional. Piesa sugerează că iluzia este în acelaşi timp o pavăză şi o capcană, îndemnând la reflecţie asupra farselor pe care suntem dispuşi să ni le jucăm nouă înşine pentru a evita confruntarea cu suferinţa", este prezentarea cu care secretariatul literar al Teatrului speră să atragă un public cât mai numeros, dar şi avizat, la spectacol.

Un spectacol pretenţios

Vorbind despre munca la acest spectacol, Alexandru Colpacci a rezumat rezultatul acesteia într-un mod plastic: "Nu e nici Pirandello, nici Shakespeare, dar e puţin din toate. Este un spectacol de un nivel cultural ridicat, cu o distribuţie mare. Pentru mine, e o continuare a muncii din anii '90. După perioada teribilă în care m-am ocupat cu trimiterea de ajutoare în România, textele pe care le-am propus teatrelor româneşti cu care am colaborat m-am străduit să fie texte cât mai puţin jucate", s-a confesat regizorul stabilit la Paris încă în "Epoca de Aur" a comunismului românesc.

Alexandru Coplacci a afirmat că i-a găsit pe actorii orădeni în bună formă, "în poftă de joc", şi nu s-a sfiit să remarce câţiva dintre artiştii tineri - precum Angela Huşanu, Suzana Macovei, Sebastian Lupu şi Richard Balint - despre care a spus că "au un viitor frumos în faţă".

Spectacolul "La Grande Magia" include, detaliu inedit pentru teatrul local, şi prestaţia unui tânăr prestidigitator orădean, Eduard Maliţa, care va "colora" jocul actorilor. Premise suficiente, aşadar, pentru ca premiera de duminică să fie o reuşită, în ciuda locaţiei improprii de la Casa de Cultură a Sindicatelor...