Trei sferturi dintre spitalele CFR din România, inclusiv cel din Oradea, vor fi transferate de la Ministerul Transporturilor, așa cum a propus ministrul Sorin Grindeanu și cum își dorea și predecesorul său, Cătălin Drulă.

Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență în acest sens, care prevede că spitalele CFR vor ajunge fie la alte ministere, fie la autoritățile locale sau la universitățile care au facultăți de medicină, urmând ca o comisie specială să analizeze fiecare caz în parte și apoi transferurile să fie decise prin Hotărâri de Guvern.

Sindicatele nu sunt, însă, de acord cu desființarea acestor spitale.

Pentru eficientizare

OUG 41/2023, adoptată miercurea trecută și publicată în Monitorul Oficial după o zi, prevede „transferul reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii către alte ministere şi instituţii cu reţele sanitare proprii, aşa cum sunt reglementate în Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii”, adică la Ministerul Sănătății, Apărării sau de Interne, în subordinea autorităților locale (consilii județene și consilii locale) ori la Universitățile care au facultăți de medicină.

Actul normativ este motivat prin „eficientizarea serviciilor de asistenţă medicală, prin constituirea unor structuri flexibile capabile să surprindă îndeaproape şi cu promptitudine nevoile reale de sănătate ale populaţiei”, „în condiţiile încetării valabilităţii Contractului-cadru privind decontarea de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a serviciilor medicale de asistenţă medicală primară şi asistenţă medicală de specialitate clinică către furnizorii de servicii medicale, inclusiv cei aparţinând reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor, la data de 30 iunie 2023”.

15 din 15

OUG 41 prevede transferarea tuturor celor 15 spitale CFR din țară, alături de cel din Oradea mai figurând Spitalul Clinic CF 1 Witting și Spitalul CF 2 din București, spitalele CF clinice din Iași, Cluj și Timișoara, cele din Ploiești, Galați, Constanța, Brașov, Pașcani, Simeria, Craiova, Sibiu și Drobeta Turnu Severin.

Ordonanța precizează că transferarea acestor spitale din subordinea Ministerului Transporturilor către alte ministere sau autorităților locale ori universităților se va face la cererea acestor entități, în funcție de capacitatea financiară și administrativă, fiecare solicitare urmând să fie analizată de un comitet interministerial care în final va propune Guvernului să decidă prin Hotărâre în cazul fiecărui spital în parte.

„Nu știm unde și când”

În ce privește Spitalul CFR din Oradea, transferul ar putea fi făcut fie către Primărie, după ce în luna decembrie a anului trecut Consiliul Local a adoptat o Hotărâre prin care și-a dat acordul de principiu în acest sens, fie către Universitate, care și-ar dori să aibă propriul spital.

Deocamdată, managerul Spitalului Județean, dr. Gheorghe Carp, afirmă că nu își „dorește” să absoarbă și Spitalul CFR după ce anul trecut a „înghițit” fostul Spital Municipal, iar managerul Spitalului CFR, dr. Mircea Șandor, arată că nu se știe, acum, ce entitate îl va prelua.

„Nu știm unde și când se va face transferul spitalului nostru. OUG 41/2023 prevede doar că spitalele CFR vor fi transferate, dar când și cui se va stabili prin Hotărâri de Guvern. Pentru spitalul nostru au fost două cereri, din partea Universității și din partea Primăriei, și nu știm unde vom ajunge”, a declarat dr. Șandor BIHOREANULUI.

Rafila îl vrea la Universitate, sindicatele se opun desființării

La mijlocul acestei luni, BIHOREANUL a relatat că, prezent la Oradea, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a pledat pentru transferarea Spitalului CFR de aici către Universitate, în timp ce ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a spus că îl vrea în subordinea Primăriei, adică fuzionat cu Spitalul Județean.

Spitalul CFR din Oradea are 130 de paturi, iar personalul își dorește ca el să funcționeze în  continuare în subordinea Ministerului Transporturilor.

De altfel, BIHOREANUL a precizat că anul trecut, când ministrul Sorin Grindeanu propusese transferarea către Ministerul Apărării, sindicatul angajaților din toate spitalele CFR din țară a inițiat acțiuni de protest care, însă, nu au mai avut loc după ce propunerea a fost abandonată. Argumentul sindicaliștilor este că România are obligația să asigure personalului din Transporturi servicii medicale specializate, potrivit legislației internaționale și europene, inclusiv evaluări ale capacității de muncă a angajaților din domeniile feroviar, de transporturi rutiere și aeriene.

Primul ministru al Transporturilor care a vrut să „scape” de spitalele CFR a fost Cătălin Drulă, însă nu a redactat nicio propunere legislativă concretă în acest sens.

Se pregătește un protest

Potrivit liderului sindicatului din cadrul Spitalului CFR Oradea, Mihai Paul, angajații unității nu sunt de acord cu desființarea, la fel cum se opun și colegii din toate celelalte spitale similare din țară, existând chiar și intenția declanșării unui protest și a unei greve, odată cu acțiunile sindicatului SANITAS, de care aparțin.

„Inițial, o grevă de avertisment a fost programată pentru data de 8 iunie, dar deocamdată SANITAS a amânat acțiunea”, a declarat sindicalistul pentru BIHOREANUL.

SANITAS are în vedere declanșarea unei greve, cerând abrogarea unor acte normative care blochează angajările în sistemul sanitar, o salarizare mai bună a angajaților din sistem, inclusiv acordarea de vouchere pentru vacanțe, creșterea finanțării pentru sănătate, precum și „stoparea destructurării rețelei medicale proprii a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!