Conducerea Electrocentrale colaborează atât de bine încât îşi poartă dialogul prin presă. Instalat pe 8 octombrie în funcţia de administrator special al Electrocentrale, la doar o săptămână după ce a falimentat CET-ul din Brăila, Stănel Necula, fost viceprimar PDL de Brăila trecut la liberali, a răspuns, printr-un email trimis BIHOREANULUI, întrebărilor pe care i le-a pus consilierul local Adelina Coste, membru în AGA la CET.

Coste şi-a declarat în ultima şedinţă a Consiliului Local nemulţumirea faţă de faptul că Necula a fost angajat cu un salariu de 1.500 euro fără ca măcar să prezinte un plan de măsuri pentru redresarea societăţii şi a afirmat public că pe acesta nu îl recomandă nimic pentru funcţia de administrator al CET. Întrucât Coste şi Necula n-au reuşit să aibă un dialog în cadrul AGA, consiliera i-a adresat administratorului special al CET un set de întrebări prin intermediul presei. Iată răspunsurile...

CET la fier vechi?

- Care este numărul minim de salariaţi care poate asigura funcţionarea normală a Electrocentrale pe timp de iarnă? (În prezent organigrama prevede circa 550 de posturi, iar ultima concediere colectivă a avut loc în iulie, vizând 133 de salariaţi, alţi 247 fiind transferaţi la Termoficare Oradea.)

- Îmi propun să identific numărul optim de salariaţi, dar acesta este un proces de durată. La Brăila disponibilizarea s-a făcut cu acordul scris al sindicatelor, conform OG 36 din august 2013, în baza unui program aprobat de Consiliul Local Brăila şi salariaţii vor primi 20-40 de salarii din bugetul asigurărilor de stat.

- Veţi apela la societăţi de recuperare pentru încasarea datoriilor de la asociaţiile de proprietari rău platnice? (La fel s-a procedat la CET Brăila, nu ştim cu ce eficienţă, cert este că asemenea firme lucrează cu comisioane de peste 50% din valoarea creanţelor recuperate.)

- Voi înfiinţa un departament de recuperări creanţe cu resursa umană din societate. La Brăila, comisionul societăţii de recuperări creanţe este mai mic de 5%.

- Cât de eficientă este debranşarea de la furnizarea agentului termic ca măsură coercitivă pentru aceste asociaţii de proprietari? (La fel s-a procedat la Brăila, sistându-se furnizarea agentului termic unor asociaţii care înregistrau datorii istorice. Măsura este descurajantă pentru acei proprietari care făceau eforturi să-şi achite debitele restante.)

- Nu se va proceda la sistarea furnizării decât după ce au fost epuizate toate metodele legale de recuperare a creanţelor, inclusiv eşalonări la plată. Pe fond, trebuie să conştientizăm fiecare dintre noi că nu există posibilitatea să furnizăm acest serviciu gratuit.

- Aveţi în vedere vânzarea unor mijloace fixe dezafectate de la CET ca fier vechi în vederea asigurării de lichidităţi? (CET Brăila a devenit raiul tăietorilor de fier vechi, principala sursă de asigurare a cash-flow-ului.)

- Vom lua în calcul şi acest lucru. Aşa cum aţi spus, avem nevoie de surse pentru asigurarea cash-flow-ului. Nu se poate face reorganizare fără resurse financiare şi dacă societatea de insolvenţă va aprecia că valorificarea de bunuri ieşite din uz, casate şi care nu fac parte din actualul flux de producţie este necesară, vom vinde şi mijloacele fixe dezafectate la fier vechi.

- Veţi propune majorarea preţului de livrare a gigacaloriei pentru populaţie începând din ianuarie 2014? Cu ce marjă procentuală? (Măsura este inevitabilă, anul trecut gigacaloria s-a scumpit la Brăila cu 80%, ajungând la 411 lei. Întrucât în Oradea este interzisă debranşarea voluntară, din cauza zonelor unitare de termie, este de aşteptat ca preţul gigacaloriei să crească alarmant pentru a acoperi pierderile de pe reţea şi pierderile istorice ale Electrocentrale.)

- Nu estimăm o creştere în 2014. Preţul pentru populaţie trebuie să fie sustenabil şi va fi aprobat prin Hotărâre a Consiliului Local. Dacă reuşim să reducem costurile de producţie aşa cum am început şi dacă se va reuşi o reducere a costurilor de transport şi distribuţie, nu vom mări preţul gigacaloriei. Precizez că situaţia de la Oradea nu se poate compara cu cea de la Brăila, unde se utilizează alt combustibil, care generează un cost de producţie mai mare.

- Ce măsuri veţi lua pentru plata către bugetele de asigurări sociale şi de sănătate a sumelor reţinute până acum cu titlu de stopaj la sursă? (Conform informaţiilor noastre, Electrocentrale înregistrează întârzieri la virarea către bugete a sumelor reţinute prin stopaj la sursă, situaţie care îi poate expune răspunderii penale pe cei care au generat-o. Tergiversarea acestui proces va avea urmări atât asupra salariaţilor disponibilizaţi, care nu vor beneficia de ajutoare de şomaj, dar şi a salariaţilor actuali care nu vor beneficia de asistenţă medicală gratuită.)

- Toate creanţele anterioare intrării în insolvenţă se vor înscrie la masa credală şi vor fi prevăzute ca plăţi în planul de reorganizare. Nu se pot efectua plăţi cu prioritate în dauna celorlalţi creditori, conform legii insolvenţei.

Salariul "corect"

- Aveţi în vedere reducerea salariilor personalului cu funcţii de conducere? (Există categorii de specialişti la CET care sunt indispensabili bunei funcţionări a societăţii. Aceştia au beneficiat de un pachet motivant de drepturi salariale care nu va putea fi menţinut în condiţii de austeritate.)

- Dacă va fi necesar, da. Consider că orice măsură de reducere a cheltuielilor de exploatare poate sprijini procesul de reorganizare, cu condiţia să nu afecteze buna funcţionare a societăţii.

- Cât de morală şi legală este pretenţia pe care aţi exprimat-o în faţa AGA, solicitând să vă aprobe un salariu de 1.500 euro net lunar (circa 10.000 lei brut) în condiţiile în care conform legii (OUG 79/2008), nici directorul general al Electrocentrale nu poate beneficia  de un venit mai mare decât al viceprimarului municipiului?

- Consider că este un raport corect între activitatea care va fi desfăşurată şi remuneraţia aprobată de AGA Electrocentrale SA. Însă, trebuie să precizez că sunteţi într-o dublă eroare. În primul rând, OUG 79 din 2008 nu mai operează din decembrie 2011 (vezi OUG 109 din 2011). În al doilea rând, funcţia pe care o deţin este de administrator special şi nu de director general. Prezenţa dvs. ca reprezentant în AGA consider că v-a oferit posibilitatea să cunoaşteţi problemele din societate, şi nu sunt puţine, ba mai mult, să interveniţi când încă se mai putea face ceva ca să nu se ajungă în această situaţie de insolvenţă.

- Ce pretenţii materile veţi emite în cazul în care societăţii îi va fi retras dreptul de administrare, iar dumneavoastră veţi pierde postul de administrator special?

- Nu voi emite pretenţii materiale şi nu pot să fac speculaţii în legătură cu retragerea dreptului de administrare.

- Veţi demisiona din funcţie dacă Planul de reorganizare pe care îl veţi propune Adunării Creditorilor nu va fi aprobat?

- Acţionariatul majoritar poate în orice moment să denunţe unilateral contractul încheiat cu administratorul special dacă acesta nu îndeplineşte obligaţiile prevăzute, sau activitatea lui nu este conformă aşteptărilor acestuia. Precizez că eu sunt cel care am spus foarte clar că, în situaţia în care nu voi confirma, voi renunţa la această funcţie.