Trecerea TIR-urilor seamănă cu atacul unei coloane motorizate. Mamuţii de fier sar şanţurile din şosea tunând din obloanele metalice.

Când roata loveşte marginea gropii, tremură toată strada. Vibraţiile se întind pe sub case până departe, în curţi. "Aşa este de un an de zile. Nu mai putem nici dormi şi nici deschide geamurile", se plânge Sandor Lajos, un localnic, în numele a 200 de familii din strada Matei Corvin.

"Scurtătura" cu hârtoape

În primăvara anului trecut, când viceprimarul Gheorghe Carp a inaugurat în faţa jurnaliştilor drumul de legătură dintre DN1 (E60) şi DJ 190, care uneşte Şoseaua Borşului de cartierul Episcopia Bihor prin vecinătatea sediilor Frigoexpres şi Comau, nimeni nu bănuia ce va urma.

Lărgită şi modernizată, breteaua de acces a fost gândită ca o scurtătură între Vama Borş şi drumul de Satu Mare, oferind TIR-urilor alternativa unui drum mai puţin circulat, prin Episcopia. Dar de atunci locuitorii străzii Matei Corvin nu mai au linişte. "Pentru noi a fost cea mai mare prostie. Nu inaugurezi un drum când ştii că-i asfaltat doar pe jumătate. Vin şoferii de TIR cu 70 de kilometri la oră şi, când intră la noi pe stradă şi dau de gropi, zdrăngăne camioanele de se trezesc până şi morţii", spune Sandor Lajos.

"Tremură" casele

Calvarul începe în zori. "Pe la 3 dimineaţa, şoferii de TIR dau drumul la motoare prin parcările din vecinătate, iar pe la 4 pornesc la drum. Trec unul după altul. Nici vorbă să mai poţi dormi", povesteşte Lajos.

Sub roţile huidumelor, strada şi aşa nemodernizată s-a transformat într-un drum plin de gropi, pe care maşinile de mare tonaj trec vuind din încheieturi. "Nu mai avem linişte. Drumul e la 3 metri de geamuri, iar când trece un camion de 40 de tone vibrează toată casa. Duminica trecută mi-am pus o ceaşcă de cafea şi, înainte să apuc să o gust, s-a vărsat jumătate din ea, aşa se scutura masa de la vibraţii", se plânge bărbatul.

Orădeanul se gândeşte cu groază la încălzirea vremii: "Dacă se dezgheaţă, camioanele o să ne arunce tot noroiul de pe drum pe zidurile caselor. Iar dacă repornesc şi balastierele din zonă, toată strada o să se umple de praf şi nisip".

La primăvară!

12-Gheorghe-Carp.jpgRevoltaţi, locuitorii străzii Matei Corvin au adunat peste 200 de semnături, cerând municipalităţii modernizarea drumului şi pe porţiunea de după sensul giratoriu, dar şi coborârea limitei de viteză la doar 30 kilometri pe oră. "Oamenii au dreptate. Din păcate, lucrările de modernizare a străzii Matei Corvin s-au oprit la giraţia care dă spre gară. Dar le vom continua şi sperăm că în aprilie vor fi finalizate", promite viceprimarul Gheorghe Carp (foto).

Angajaţii societăţii Drum Construct, firma care şi-a adjudecat modernizarea străzii Matei Corvin, au început săpăturile în toamnă pe porţiunea de după giraţie iar apoi, la venirea iernii, au oprit lucrul. "Acum e mai greu, dar după încheierea modernizării se va circula mult mai bine. Problema e însă că şi dacă punem limitări de viteză nu avem garanţia că şoferii vor încetini. E treaba Poliţiei să-i prindă pe cei care circulă cu viteză", spune directorul tehnic al Primăriei, Mircea Ghitea.

Centura Episcopiei

Locuitorii din Matei Corvin spun că modernizarea străzii e doar o soluţie provizorie. "Ideal ar fi să se construiască un drum peste câmp, care să lege Şoseaua Borşului de drumul Santăului, iar atunci TIR-urile nu ar mai trece printre case", arată Sandor Lajos.

12-Pasztor-Sandor.jpgIdeea a fost preluată de consilierul local Pasztor Sandor (foto), locuitor al cartierului Episcopia. "Drumul Santăului este în mare parte modernizat, ne trebuie doar un drum în continuarea bretelei ce vine din Şoseaua Borşului ca să avem o centură în ocolirea Episcopiei, care să scoată camioanele la marginea cartierului", zice Pasztor.

Pentru că în plină criză municipalitatea nu are bani să construiască 5 kilometri de şosea peste câmp, consilierul a căutat soluţii. Şi a găsit. "M-am întâlnit la sfârşitul anului trecut cu patronii balastierelor din zonă şi au fost în principiu de acord să ne dea nisip şi pietriş gratis, numai să facem drumul. Nici lor nu le convine să-şi distrugă maşinile prin gropi", spune consilierul. Înţelegerea nu a fost încă perfectată, deoarece la întâlnire au participat doar proprietarii a 5 din cele 10 balastiere existente, iar respectivii s-au declarat de acord, cu condiţia să contribuie toţi în părţi egale.

În fond, drumul este al tuturor. Doar larma şi insomnia sunt exclusiv ale locuitorilor...


DRUMUL BANILOR
1,5
milioane de euro fără TVA costă modernizarea străzii Matei Corvin pe toată lungimea ei


"Tronsonul de stradă cuprins între giraţie şi ieşirea din oraş va fi asfaltat în primăvară. Vom scădea limita de viteză şi să sperăm că nu vor mai fi probleme"

Gheorghe Carp, viceprimar


LUCRĂRI CU REPETIŢIE
Modernizare cu reparaţii

Lucrările de modernizare a străzii Matei Corvin au fost adjudecate de firma Drum Construct Pericei pentru suma de 7,8 milioane lei cu TVA inclus, şi trebuiau să fie finalizate în termen de 9 luni după preluarea amplasamentului, fapt întâmplat în decembrie 2009. Lucrările au fost amânate însă în mod repetat, pentru că municipalitatea a organizat licitaţia pe baza unui proiect mai vechi, care nu mai corespundea realităţii, iar ulterior a comandat lucrări suplimentare, precum lărgirea giraţiei din intersecţia cu strada Ion Bogdan şi întărirea digului ce susţine podul feroviar de peste şosea.

În plus, vara trecută, primarul Ilie Bolojan a obligat firma să remedieze lucrări făcute de mântuială, cum ar fi ridicarea la cotă a capacelor de canal ori înlocuirea stratului de uzură al asfaltului. "Toate reparaţiile s-au făcut pe cheltuiala executantului. Lucrarea nu a fost recepţionată", spune directorul tehnic Mircea Ghitea. Termenul de predare este 30 aprilie 2011.