La fel ca multe activităţi, şi cea a şcolilor de şoferi a fost suspendată în perioada stării de urgenţă, urmând să fie reluată după încetarea acesteia. Dar nu e totuna în ce condiţii, atenţionează un instructor din Oradea.

Cu o experienţă de peste două decenii, bărbatul a adus în atenţie o veche problemă a felului în care candidaţii la şoferie sunt nevoiţi să aştepte la grămadă, în condiţii improprii, ca să susţină proba practică. "Situaţia era de nesuportat şi înainte, dar acum devine periculoasă dacă nu se iau măsuri", spune Emil Reşte, de la Şcoala Auto Cociubei.

Prefectura Bihor, în subordinea căreia funcţionează Serviciul de Permise, îi dă dreptate: oamenii trebuie să se poată programa online la proba practică, iar examinatorii să aibă reguli care să le împiedice conduita abuzivă, reclamată nu o dată de elevi.

"Bătaie de joc"

Emil Reşte, instructor auto OradeaInstructorul Emil Reşte (foto) afirmă că modul în care are loc proba practică este o "bătaie de joc", relevantă pentru "lipsa de respect a instituţiilor statului faţă de cetăţean". Candidaţii la şoferie sunt chemaţi împreună cu instructorii, dimineaţa la ora 8.00, pe platoul din faţa Sălii Antonio Alexe, unde examinatorii ajung adesea cu întârziere, după care se strigă numele aspiranţilor.

"Ne adunăm aproximativ 50 de instructori în jurul poliţiştilor şi aşteptăm să strige toţi elevii. Astfel, aflăm numai care poliţist va evalua elevii noştri, dar nu şi ora la care vor începe. De aici, depinde de poliţist ordinea pe care o decide. Aşteptăm 100-150 de oameni pe platou, indiferent că plouă, că-i frig, caniculă, viscol, ninge sau e furtună", relatează Reşte.

Pierde toată lumea

În apropiere există doar o cafenea mică, niciun alt spaţiu de aşteptare. "Nu trebuia să vină o epidemie ca să se schimbe sistemul, ca instituţiile să fie în slujba cetăţeanului, dar măcar acum, în al 12-lea ceas. Nu se poate continua aşa!", spune instructorul. 

Pe lângă faptul că reluarea examinărilor în asemenea condiţii ar putea favoriza răspândirea îmbolnăvirilor, perpetuarea acestui "mod de lucru" ar însemna ca fiecare candidat să piardă o zi din concediu sau să chiulească de la serviciu, să adune inutil oboseală, mai ales că unii vin din judeţ, iar instructorii să piardă şi ei o zi de lucru, aşteptând ca examinatorii, "unii foarte aroganţi şi nepoliticoşi", să le evalueze elevii.

Normal ar fi, subliniază Reşte, ca oamenii să se poată programa pentru proba practică la anumite ore şi să aibă un loc de aşteptare. "Nu s-ar mai simţi umiliţi, obosiţi, şi nu ar mai sta toţi grămadă".

Patru noutăţi

prefect Dumitru ȚipleaContactat de BIHOREANUL, prefectul Dumitru Ţiplea (foto) a găsit nemulţumirea instructorului total justificată, iar săptămâna trecută le-a şi cerut şefului Serviciului Permise şi funcţionarilor Prefecturii să facă propuneri concrete de intrare în normalitate. "Pentru că Serviciul are dublă subordonare, către Prefectură, dar şi către Direcţia Regim Permise şi Înmatriculări Vehicule din MAI, voi solicita acestei Direcţii implementarea a patru soluţii", spune prefectul.

Primele două vizează trecerea la un sistem de programare online pentru susţinerea probei practice, după modelul deja existent la Serviciul Paşapoarte, precum şi instituirea unui cod de conduită al examinatorilor, iar candidaţii la şoferie să poată, prin chestionare, să arate dacă aceştia s-au purtat corect sau abuziv.

În plus, prefectul vrea stabilirea unei locaţii cu sală de aşteptare şi locuri de parcare, unde să se reunească elevii înainte de proba practică, precum şi publicarea pe site-ul Prefecturii a unei liste cu rata de promovare a tuturor şcolilor auto din judeţ. "Cetăţeanul le va putea alege pe cele cu rezultatele cele mai bune, aşa încât să fie bine pregătiţi, să nu piardă bani şi timp repetând examenele, ceea ce încarcă şi volumul de muncă al examinatorilor", explică Ţiplea.

Rezistenţă şi insistenţă

Alexandru Laza, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări Vehicule BihorŞeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculări Vehicule Bihor, comisarul şef Alexandru Laza (foto), nu se arată însă foarte "percutant". El susţine că numai DRPCIV poate schimba (ne)regulile de până acum: "Orice modificare a sistemului de lucru poate fi dispusă numai de la nivelul Direcţiei".

"Voi insista la conducerea Direcţiei pentru a ni se permite să aplicăm soluţiile pe care le-am identificat în cel mai scurt timp", spune încrezător prefectul, mai ales că primele două propuneri, privind programarea online şi adoptarea codului de conduită, fie şi prin ordin de prefect, pot fi puse în aplicare fără eforturi. Ce înseamnă "cel mai scurt timp?". În niciun caz până la toamnă, când va începe din nou să fie frig şi să plouă, inclusiv cu nemulţumiri întemeiate...