Drumul de Cluj trece prin "curtea" unei firme! Pare absurd, dar o fâşie de circa 100 de metri pătraţi din strada Dragoş Vodă figurează la Cartea Funciară ca aparţinând unui proprietar privat. Iar situaţia nu este defel singulară...

BIHOREANUL a descoperit că, deşi teoretic aparţin domeniului public al oraşului, mai multe străzi din oraş au proprietari privaţi cu acte-n regulă!

Atenţie, drum "privat"!

Aberanta situaţie a fost descoperită acum două săptămâni, când angajaţii Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO) pregăteau actele pentru înregistrarea în domeniul public al oraşului a celor 600 de noi locuri de parcare din strada Dragoş Vodă. Când au ajuns la Cartea Funciară, topografilor nu le-a venit să creadă ce-au văzut.

08 Cristian Beltechi_1.jpg"O porţiune de circa 100 mp din banda întâi de circulaţie spre ieşirea din oraş, situată imediat după intersecţia cu strada Barierei, figurează în acte ca aparţinând unui proprietar privat", spune Cristian Beltechi (foto), directorul AIO.

Teoretic, dacă ar vrea, proprietarul ar putea pune barieră şi cere trecătorilor taxă de drum! Pentru a evita penibilul unei asemenea situaţii, AIO face demersuri pentru identificarea proprietarului şi iniţierea de negocieri. "Se pare că este vorba de o firmă care a preluat într-o formă sau alta terenul de la Centrocoop, iar apoi o parte din el a ajuns la o persoană privată. Nu ştim foarte multe detalii deocamdată". Beltechi afirmă că municipalitatea îi va oferi proprietarului "şoselei" un schimb de proprietăţi, iar dacă acesta nu acceptă va demara o procedură de expropriere în interes public.

Primărie, caut proprietar de stradă!

Total absurdă, situaţia nici măcar nu e una izolată. BIHOREANUL a descoperit că o porţiune de câteva zeci de metri de teren situată chiar în mijlocul străzii Porumbelului, în spatele Hotelului Ramada, este întăbulată pe un privat pe care municipalitatea încearcă să îl identifice. La fel, AIO caută să afle cui îi aparţine în acte o fâşie de teren lată de circa 70 cm şi lungă de mai bine de 11 metri care se întinde pe sub geamul birourilor executoreşti din strada Franz Schubert, lângă Palatul de Justiţie. "Ideea este că proprietarii, deşi se ştiu întăbulaţi pe teren, nu vin să le declare. Aflăm de ei întâmplător, când operăm în Coala Funciară", zice Beltechi.

Odată ce vor fi identificaţi, deţinătorii celor două porţiuni de stradă vor fi chemaţi la Primărie, la discuţii. De obicei, când e vorba de o bucată mică de teren, proprietarii acceptă să o doneze oraşului. Dacă este o suprafaţă mai mare şi mai valoroasă, municipalitatea încearcă răscumpărarea acesteia la preţul de piaţă sau iniţiază un schimb de proprietăţi. Varianta cea mai greoaie şi deloc amiabilă este exproprierea în interesul comunităţii. În acest caz, fiind vorba de drumuri publice, legea este clar de partea municipalităţii.

"Naţionalizare" cu forţa

În prezent, municipalitatea are pe rol două proceduri de expropriere. În primul caz este vorba de strada Principatelor Unite, unde opt proprietari ai unor case au reuşit să se întăbuleze pe drumul din faţa acestora până chiar în malul Crişului. Deţinătorii au refuzat să vândă terenul Primăriei şi blochează lucrările de modernizare a străzii, pe considerentul că, odată ce le va trece şoseaua pe sub geamuri, nu vor mai avea linişte.

Procedura, deloc simplă, implică inclusiv avize ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, dar odată făcute actele, exproprierea intră în linie dreaptă. În cazul amintit, municipalitatea va vărsa săptămâna aceasta în conturile bancare ale proprietarilor suma totală de 315.000 de lei stabilită de un evaluator independent ca "justă despăgubire" pentru suprafaţa de 737 mp expropriată. Apoi, muncitorii pot relua lucrările!

"Geambaşii" de străzi

Există însă şi varianta unei înţelegeri amiabile, aşa cum s-a întâmplat în cazul străzii George Enescu, unde moştenitorii unei familii au obţinut în instanţă retrocedarea suprafeţei de 262 mp în chiar mijlocul arterei! După negocieri prelungite, Primăria a acceptat să cedeze primului dintre proprietari, în schimbul terenului, un imobil cu 2 camere situat în strada Tudor Vladimirescu nr. 8, iar celuilalt să îi plătească 22.500 de euro.

08 Bela Porsztner.jpgPorsztner Bela (foto), directorul adjunct al AIO, are misiunea să identifice şi să lămurească toate situaţiile "dubioase" de acest fel. Căci, conform legii, drumurile fac parte din patrimoniul oraşului şi nu au cum aparţine unor privaţi. "Problema este că de cele mai multe ori oamenii au fost împroprietăriţi de instanţe. Judecătorii au dat de-a lungul anilor sentinţe în baza unor hărţi vechi, care nu coincid cu cele actuale", spune Porsztner.

Asta pentru că, la fel ca albia unui râu, faţa unui oraş se schimbă. Şi se poate foarte bine ca pe vechea bucăţică de pământ pe care odinioară creşteau morcovi în curtea unui orădean, astăzi să treacă o linie de tramvai sau drumul de Cluj. Iar azi acel orădean sau urmaşii săi se pot plânge oricând de tulburare în posesie. Doar este strada lor!


BUNI DE PLATĂ
45.064
euro a fost suma stabilită de evaluatori pentru răscumpărarea străzii George Enescu


08 Vasile Petrut.jpgORADEA "STRĂMUTATĂ"
Nu "puşcă" hărţile!

Consilierul local Vasile Petruţ (foto), proprietarul unui teren în strada Graurilor, spune că situaţia este chiar mai gravă decât bănuieşte conducerea Primăriei. "Hărţile de la CF nu puşcă cu realitatea din teren. În urmă cu 5 ani, când mi-am cumpărat terenul de pe deal, am chemat un topograf care mi-a făcut măsurători prin satelit şi m-am trezit că intru cu proprietatea mai bine de 2 metri şi jumătate peste casa vecinului", spune Petruţ.

Convins că era o greşeală, consilierul a cerut a doua măsurătoare, care a demonstrat acelaşi lucru. Cel puţin pe deal, hărţile sunt decalate cu câţiva metri faţă de situaţia din teren. Iar dacă s-ar gândi cineva să le pună în regulă, ar ieşi un scandal de pomină. Pentru că proprietăţi întregi încalecă garaje, peluze sau piscine ale vecinilor. Iar drumurile nici vorbă să mai fie ale oraşului...