A fost nevoie să treacă mai bine de un an şi jumătate de la scrutinul care l-a reconfirmat în funcţie pe primarul Oradiei, Ilie Bolojan, şi l-a adus în fruntea Consiliului Judeţean pe Cornel Popa pentru ca cei doi liberali, primul de la conducerea organizaţiei municipale, celălalt aflat la şefia filialei judeţene, să îşi anunţe, printr-o scurtă declaraţie de presă făcută marţi dimineaţă la sediul CJ, intenţia de colaborare pe două dintre cele mai importante subiecte pentru dezvoltarea municipiului şi judeţului.

Este vorba despre transformarea Aeroportului într-unul internaţional, precum şi despre mutarea Muzeului Ţării Crişurilor în incinta Cetăţii, urmând ca uriaşul imobil în care a funcţionat comenduirea Garnizoanei să adăpostească mai multe instituţii subordonate Consiliului Judeţean, care în prezent au sedii prin tot oraşul.

Două curse externe

"Până la sfârşitul lunii martie, intenţionăm - cele două administraţii - să elaborăm un caiet de sarcini pentru licitarea operării de noi curse", a anunţat preşedintele CJ, Cornel Popa, amintind că la finele lunii februarie Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial Transporturi a aprobat proiectul de peste 20 milioane euro pentru extinderea şi reabilitarea infrastructurii Aeroportului, iar anul trecut Oficiul Concurenţei şi Comisariatul european de resort au aprobat subvenţionarea îmbarcării-debarcării pasagerilor pe Aeroportul din Oradea cu sume între 20 şi 16 euro anual, timp de cinci ani, ambele constituind avantaje pentru deschiderea de noi curse aeriene de la şi spre Oradea.

"Vom încerca să licităm două direcţii, cu două curse pe săptămână pentru fiecare destinaţie", a adăugat Cornel Popa, precizând că noi detalii vor fi făcute publice în preziua în care Consiliul Local şi Consiliul Judeţean vor dezbate acest proiect.

În subsidiar, Popa a anunţat şi că licitaţia pentru atribuirea lucrărilor de extinderea şi modernizare a pistei, care trebuia finalizată tocmai pe marţi, 4 martie, a fost prelungită după ce "constructorii noştri dragi" au făcut contestaţii, astfel că termenul limită pentru depunerea ofertelor a devenit 28 martie, când va avea loc şi deschiderea acestora.

Interesul Oradiei

La rândul său, primarul Oradiei, Ilie Bolojan, a afirmat că interesul de a colabora pentru ca Aeroportul să devină unul internaţional este în primul rând al administraţiei municipale, deoarece pe teritoriul Oradiei se află principalii beneficiari. "Toate contactele pe care le avem cu firme importante din Oradea şi toate contactele pe care le avem cu firme care vor să vină în Oradea vizează şi dezvoltarea Aeroportului", a spus Bolojan.

Vorbind despre intenţia ca administraţia municipală să contribuie cu 20% din subvenţiile pentru pasagerii Aeroportului, în timp ce Consiliul Judeţean va aloca 80% din sumele necesare (estimate la aproximativ 500.000 euro pe an), primarul a arătat că aceste subvenţii vor atenua din "dezavantajul competitiv" pe care Oradea îl are de foarte mulţi ani faţă de municipalităţi mai mari, care deja beneficiază de serviciile unor aeroporturi internaţionale.

Primarul s-a referit, de asemenea, şi la faptul că municipalitatea şi judeţul trebuie să colaboreze şi după perioada de cinci ani în care Aeroportul Oradea va avea dreptul să acorde subvenţii companiilor aeriene pentru pasagerii îmbarcaţi şi debarcaţi, "pentru crearea unei pieţe competitive astfel încât companiile să dorească şi în următorii ani să opereze aici, şi fără subvenţii".

Muzeu în Cetate

Deşi primarul Oradiei a lansat ideea mutării Muzeului Ţării Crişurilor în incinta Cetăţii în urmă cu mai bine de un an, perioadă în care Cornel Popa a evitat să se pronunţe, de data aceasta preşedintele CJ a susţinut-o cu convingere. "Am decis ca împreună să supunem atenţiei celor două consilii intenţia de a muta Muzeul în Cetate, unde există un spaţiu suficient de circa 5.000 metri pătraţi. La clădirea Garnizoanei se vor continua lucrările după ce se va elucida tot ce este de elucidat, încercând să mergem în paralele cu lucrările la ambele obiective", a spus Popa, făcând referire atât la proiectul municipalităţii de reabilitarea a monumentului, cât şi la cel al CJ pentru reabilitarea fostei comenduiri a Garnizoanei, oprit în mandatul predecentului preşedinte, Radu Ţîrle, până ce contractul cu Selina a expirat.

"Intenţia este să finalizăm lucrările până la sfârşitul lui 2015, astfel încât din 2016 să putem folosi ambele sedii", a mai spus Popa, precizând că după cinci ani judeţul va putea primi în proprietate Cetatea.

Mai mulţi turişti, mai puţine cheltuieli

Ca şi în cazul Aeroportului, avantajele funcţionării în Cetate a Muzeului şi în Garnizoană a instituţiilor administrative judeţene care în prezent sunt răspândite prin tot oraşul le-a prezentat tot primarul Ilie Bolojan.

"În tot răul e şi un bine", a spus acesta, referindu-se la întârzierile întregistrate la lucrările din Cetate şi de la Garnizoană, care acum permit varianta regândirii destinaţiei fiecărui obiectiv. Bolojan a afirmat că dacă Muzeul va funcţiona în Cetate, aceasta nu va mai fi doar un ansamblu de ziduri, ci "un mangent care va atrage mai mulţi orădeni şi mai mulţi turişti români şi străini".

"Este o decizie corectă şi pentru modalitatea în care se cheltuie banii publici", a spus primarul, cu privire la cheltuielile uriaşe pe care le presupune întreţinerea unei clădiri precum cea a fostei Garnizoane, şi pe care Muzeul nu şi le-ar putea permite. În acelaşi timp, a arătat edilul, dacă în această clădire vor funcţiona instituţiile publice, accesul cetăţenilor va fi mai facil, deoarece vor evita traficul din Parcul Traian şi nu se vor confrunta cu lipsa locurilor de parcare.

În ce priveşte sarcina de revizuire a documentaţiilor pentru mutarea Muzeului în Cetate (în condiţiile în care aceasta e reabilitată pe bani europeni), Bolojan şi-a asumat această obligaţie în numele municipalităţii, la fel cum a spus că va proceda şi pentru instalarea în încăperile Palatului Princiar a instalaţiilor de asigurare a unui microclimat special, specifice şi necesare pentru funcţionarea Muzeului.

Potrivit celor doi oficiali, ambele proiecte urmează să fie puse în dezbaterea Consiliului Local Oradea şi Consiliului Judeţean Bihor la finele acestei luni, cu speranţa că ele vor întruni numărul de voturi necesar din partea reprezentanţilor partidelor.